nedeľa 11. mája 2014

Half Bad - Sally Greenová

Nathanovi zostáva len pár dní

Nathanovi v žilách koluje dvojaká krv. Splodený zo zakázanej lásky medzi bielou čarodejnicou a najkrutejším a najmocnejším čiernym čarodejníkom uniká pred celým svetom. Mal radšej zomrieť pri narodení, ako si to želala rada Bielych čarodejníc. Nechceného polovičiaka čaká krutý osud. Pre večný boj medzi bielymi a čiernymi čarodejnicami bude žiť ako štvaná zver až do svojich sedemnástych narodenín. Vtedy sa rozhodne, na ktorú stranu skutočne patrí. Pod jednou podmienkou. Musí prijať tri dary a napiť sa krvi svojho predka, inak ho čaká smrť. Nathanova matka si však po jeho narodení siahla na život a o otcovi už dlhé roky nik nepočul. Nezostáva mu nič iné, len sa pokúsiť o nemožné – nájsť najobávanejšieho čierneho čarodejníka na svete. Ale ako, keď nemôže veriť ani svojej láske?
Half Bad alebo Polozlý je debutom anglickej autorky Sally Greenovej. Okrem krásnej obálky, ktorá plne symbolizuje dej knihy, kniha obsahuje oveľa viac. Polozlý vôbec nepôsobí ako prvotina, ale ako poriadne prešpekulované a vycibrené dielko s poriadne vymysleným a do konca dotiahnutým dejom, ktorý však má nejaké tie chybičky krásy.

"Často myslím na otca, len som ešte neprišiel na to, ako sa s ním spojiť. Čoraz viac myšlienok venujem aj Annalise. Neprestal som na ňu ymslieť." 

Nathan je skoro 17 - ročný chlapec, ktorému koluje v žilách dvojaká krv. Jeho mama bola biela čarodejnica, no jeho otec je najkrutejší čierny čarodejník. Aby toho nebolo ešte málo, Nathan potrebuje dostať tri dary od svojho predka, aby sa mohol stať čarodejníkom. Pokiaľ by ich však nedostal, tak by zomrel. Všetko sa skomplikuje, keď je Nathan odtrhnutý od svojej starkej, jediného predka. Jeho mama je mŕtva a tak mu nezostáva nič iné len nájsť svojho otca.

Ak sa vám tento príbeh začína nápadne podobať na Harryho Pottera, tak vás hneď zastavím a dopredu vám poviem, že to tak nie je. Aj keď sú si príbehy na prvý pohľad až príliš nápadné, pri čítaní som vôbec nemala pocit, že by sa tieto knihy podobali. Nathan vôbec nie je druhý Harry Potter a jeho otec tiež nie je lord Voldemort. Sally vytvorila úplne iný príbeh s úplne inými hlavnými postavami. Kniha ponúkla úplne iný svet, kde platia trošku iné pravidlá. Nathan sa stal korisťou a to nielen pre čiernych čarodejníkov. Kniha je však prevádzaná dosť pochmúrnou, až tajomnou atmosférou, ako keby stránky pohltili všetko vaše šťastie (to už asi trochu preháňam:D).

"Zložia mi putá, aby ma mohli zmerať, odvážiť a odfotografovať."

Najväčšou nevýhodou tejto knihy je, že sa rozvýja strašne pomaly. Prvá tretina knihy mi prišla strašne nudná, nevedela som sa cez ňu vôbec dostať, a preto mi vôbec neprekážalo knihu odložiť. Veľakrát. Keď som sa však dostala zhruba do polovice, dej sa rapídne začínal meniť a mňa kniha začala oveľa viac navňaďovať, až som sa od nej nevedela na konci odtrhnúť. Trošku som síce bola sklamaná z toho, že bol koniec knihy taký otvorený a veľa toho nepovedal, no zároveň je tomu možno tak lepšie. 

Sally ma veľmi zvláštny štýl písania. Musím uznať, že takéto krátke vety, ktoré boli úplne skresané, som asi ešte u žiadnej autorky nevidela. Niekedy som bola rada za takéto vety, inokedy by som možno prijala aj dlhšie, a preto som sa nevedela úplne rozhodnúť, či sa mi páčil štýl Sally, alebo nie. Navyše to, že sa kniha tak strašne zo začiatku ťahala a obsahovala množstvo nudných pasáži, ktoré by sme mohli z knihy vyškrtať, spôsobilo, že som stratila chuť aj čítať. Našťastie sa autorka počas knihy pekne rozbehla a dej sa úplne zmenil. Z nudnej a uťahanej knihy sa zrazu stalo perfektné dielo, ktoré som si úplne užívala. 

"Nahmatám papier. Končekmi prstov ho potiahnem k okraju, bleskovo si ho strčím do vrecka a pokojným tempom odkráčam." 

 Aj keď sa dej môže zdať príliš jednoduchý, mala som pocit, že autorka presne vedela čo kde chcela mať. Nepotrebujem, aby kniha obsahovala neviem ako komplikované pasáže, stačí, keď autorka vie, čo a ako a presne sa toho drží. Bolo vidno, že mala celý príbeh premyslený, presne si všetko naplánovala a namiesto toho, aby dej všemožne skomplikovala, radšej poriadne vytvorila charaktery postáv  aj celkové prostredie. Za to má u mňa jedno velikánske plus, ktorým prebila aj tie horšia pasáže. Pozitívne je, že keď sa už dostanete cez nudnejší začiatok, zvládnete knihu dočítať do konca s veľkou, veľkou radosťou a nadšením :)

Aj keď sa kniha nakoniec čítala dobre, predsa len jej k dokonalosti ešte niečo chýbalo a tak jej nemôžem dať plný počet lajkov. Pevne verím, že sa autorka niektorých chýb zbaví a jej ďalšia kniha bude ešte lepšia.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu nájdete TU.

2 komentáre:

  1. Jááááj neskutočne sa teším, keď mi dorazí domov :)
    Vyzerá neskutočne dobre.
    Pekní recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť