utorok 27. mája 2014

Ak ostaneš - Courtney Coleová

Dokáže Mila vytrhnúť Paxa zo skľučujúcej samoty?

Dvadsaťštyriročný Pax je rozmaznaný potetovaný chalan bez štipky zodpovednosti. S obľubou vyhľadáva spoločnosť pochybných žien, zvyčajne otupený drogami a alkoholom. Dievčatá zo špinavých barov ochotne vyhovejú všetkým jeho požiadavkám. Stačí im pred nosom zamávať bielou pilulkou. Pax už neraz prekročil hranice zákona, ale vplyvný otec ho z problémov zakaždým vysekal.
No Pax nebol taký vždy. Po maminej smrti sa snažil byť vzorným chlapcom, akého si otec prial. Bolesť a smútok zo straty milovanej mamy však medzi otcom a synom vytvorili neprekonateľnú priepasť. Len on vie, s akou prázdnotou v duši každý deň bojuje. V noci ho budia nočné mory, a hoci otec pozná ich príčinu, mlčí.
Jedného dňa do Paxovho života vstúpi umelkyňa Mila, krásna, nežná, pridobrá pre takého darebáka. Je ako kyslík, ktorý potrebuje pre život. Spomienky na deň maminej smrti naberajú ostrejšie kontúry a Pax zúfalo potrebuje pomoc, kým sa celkom nezničí. Len Mila ho môže vytrhnúť zo skľučujúcej samoty. Ak sa Pax včas spamätá. Postačí to však na to, aby s ním ostala navždy?

Courtney Coleová bola donedávna pre mňa úplne neznáme meno. Zo začiatku ma jej kniha skoro vôbec nezaujala, anotácia mi prišla fádna, ničím nezaujímavá. No predsa len som jej chcela dať šancu, a to aj napriek tomu, že som mala pocit, ako by som si išla znovu prečítať Krásnu katastrofu. Po celý čas čo som knihu čítala mi do očí bila tá podobnosť, no aj napriek tomu, že Krásnu katastrofu milujem, Ak ostaneš sa mi páčilo rovnako (ak nie o trošku viac).

"Naše oči sú do seba zakliesnené - tie jej priezračné a tmavé. Pri pohľade na jej čistú pokožku mi stiahne žalúdok."

Pax je dvadsaťštyriročný chalan bez budúcnosti. Svoj žiaľ utápa v drogách a alkohole so ženami, ktoré spravia všetko čo chce len za jednu dávku tej omamnej bielej látky. Jeho život nemá žiadny smer a Paxovi to ani nevadí, až kým sa neobjaví Mila. Úžasné, krásne dievča, až pridobré pre jeho čiernu dušu. Od kedy mu Mila zachránila život, Pax ju nemôže dostať z hlavy. Snaží sa ku Mile dostať, no tej rozum dal aspoň milión dôvodov prečo by sa od Paxa mala držať ďalej. No ale čo Milino srdce? Dokáže Paxa milovať aj so všetkými jeho chybami a pomôže mu nájsť konečne zmysel jeho života? Pax má totiž kopu tajomstiev a strašných zážitkov, ktoré ho v noci zobúdzajú a menia sa na tie najhoršie nočné mory, ktorých sa môže zbaviť len s pomocou Mily.


Hneď na začiatok by som chcela povedať, že tam tá podobnosť s Krásnou katastrofou naozaj je. Zlý chlapec, dobré a milé dievča, on ju chce, ona sa bojí a tak ďalej. Travis a Pax si môžu podať ruky, obaja boli rovnako zlatí a milučkí, proste na zožratie. No Abby a Mila boli dosť rozdielne a hlavne mi Mila prišla oveľa sympatickejšia, milšia, vyspelejšia a sedela mi oveľa viac ako Abby. Aj keď som si všimla, že knihu Ak ostaneš viacero blogerov zahrabáva pod čiernu zem, ja naopak knihu vychvaľujem a dávam palec hore, pretože sa mi naozaj páčila.

To ako sa vzťah medzi Paxom a Milu bude vyvíjať je nám všetkým asi dosť jasné (poznáme to z mnohých iných kníh). Tak isto vieme, že sa nedajú hneď na 2. strane dokopy a nebudú potom celý čas na sebe nalepení a že zrazu nepríde koniec a žili šťastne až kým nepomreli. Vzťah Mily a Paxa ma dosť veľa prekážok, raz im to vychádza a raz zase nie. Bolo veľmi príjemné sledovať ako ich vzťah naberá na obrátkach a ako sa postupne odhalila aj Paxova aj Milina minulosť. Pax bol zo začiatku fakt hovädo (prepáčte, lepší výraz ma nenapadá), až mi bolo Mili ľúto. Postupne sa však dosť zmenil a nie, že by prestal byť zlým chlapcom, skôr len nebol taký debil. Mila mi bola od začiatku strašne sympatická a nemala som voči nej žiadne výhrady počas celej knihy.

 "Posledné, na čo myslím, než preskočím hmlistý prah spánku, sú Paxove ruky, silné a teplé. Cítim sa v nich v bezpečí."

Celý príbeh je vskutku dosť jednoduchý a točí sa hlavne teda okolo Mili a Paxa. Na scéne sa asi najčastejšie objaví Milina sestra, Madison, ktorá mi však poriadne liezla na nervy. Na Milu strašne dávala pozor po celý čas a chápem, že jej chcela len dobré, no už miestami mi to prišlo ako by ju chcela dať do zlatej klietky. Okrem nich scénu skoro nikto už neobohatil, no myslím, že to ani nebolo treba. Kniha má celkovo necelých 300 strán, čo úplne postačilo na to, aby sa príbeh pekne začal, pokračoval a aj skončil. 

Kniha je určená určite skôr romantickým typom, ktorým nevadia aj jednoduchšie dielka bez nejakého komplikovaného deja. Kniha sa číta naozaj dobre, ľahko a ja som ju nepustila z ruky kým som ju nedočítala až do konca. Myslím si, že sa Courtney naozaj podarila a napísala ju veľmi chytľavým štýlom. Naozaj sa mi veľmi páčila a môžm vám ju všetkým len a len odporučiť :)

"Mila je ticho.
Viem, že netuší, čo urobiť."

Kniha si nezaslúži nič iné ako to najlepšie hodnotenie. Aj keď som od nej zo začiatku neočakávala veľa nakoniec ma veľmi prekvapila a páčila sa mi :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu nájdete TU

2 komentáre:

  1. Jóój už sa neviem dočkať, kedy ju budem držať v rukách. Vyzerá skvelo a keďže milujem príbehy ako Krásnu katastrofu a tak, tipujem, že táto ma bude baviť ! :) Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť