nedeľa 26. apríla 2015

Život po živote - Kate Atkinsonová

Čo ak by sme mali možnosť žiť svoj život stále znova a znova?

Čo ak by sme mali možnosť žiť svoj život znovu a znovu, až kým nebudeme spokojní?

Počas snehovej fujavice v roku 1910 sa v Anglicku narodí dievčatko Ursula, ale zomiera, prv než sa stihne poriadne nadýchnuť. V rovnaký večer roku 1910 sa to isté dievča narodí opäť a tentoraz prežije, no smrť si ju zanedlho počká a cyklus sa zopakuje. Ursula prežíva svoj život nanovo, vždy o niečo dlhšie, vždy s iným tragickým koncom. Zakaždým sa ocitá na začiatku, obdarená šancou vyhnúť sa fatálnym chybám. Ursula si na predošlé životy nespomína, no silné déja vu, predtucha prichádzajúceho nešťastia sú varovaním pred nástrahami, ktoré sa jej kedysi stali osudné. Stačí zdanlivo bezvýznamný krok a všetko sa môže vyvinúť inak. Čím častejšie prežíva tie isté momenty nanovo, tým sú spomienky konkrétnejšie a šanca na dokonalý život väčšia. Dá sa však vyvarovať všetkých chýb? Dá sa zachrániť svet pred jeho nevyhnutným osudom?
Len nedávno sa mi dostala do rúk skvelá kniha Život po živote. Hneď na prvý pohľad ma zaujala anotácia aj krásna obálka (možno to vyznie povrchne a ako klišé, ale červené ruže sú moje najobľúbenejšie kvety). Pravdu povedať, pochytili ma aj obavy, keďže sa jedná o historický román a za poslednú dobu som sa nestretla so žiadnym, ktorý by bol dobre napísaný, väčšinou všetkým chýbal akýsi šmrnc. Bála som sa preto, že sa nebudem vedieť chytiť na autorkin štýl. Našťastie sa však nič také nestalo.

"Ursula sa strhla zo spánku. V spálni bola tma, ale zdola sa ozýval hluk. Zatvorila dvere, bolo počuť chichot a šuchot nôh."

Ursula sa narodí, no hneď zomrie, ale s tým, že sa narodí znova. A takto to ide stále dookola, raz žije dlhšie, inokedy kratšie, no nikdy nespraví tú istú chybu dva krát a vždy zomrie inak. Na svoje predchádzajúce životy si nepamätá, jediné, čo ju sprevádza, je silný pocit dejavú, niečo, čo ju vždy prinúti na poslednú chvíľu zmeniť svoje rozhodnutie. 

Ursula je veľmi milá, silná a sebavedomá hrdinka, ktorá prežíva tie najrôznejšie udalosti a situácie, ktoré menia jej život. Aj keď netuší čo sa stane ani to, že už znova ožila neviem koľký krát, stále hľadá, aj keď možno ani nevie čo. Na jej ceste ju sprevádza množstvo postáv, v jednej kapitole sú, potom zrazu nikto nevie, čo sa s nimi stalo. Autorka sa výlučne sústredila na Ursulu, všetko ostatné je len ako doplnenie prostredia, ktoré je vykreslené mimoriadne dobre. Príbeh sa odohráva v 20.storočí pričom tu máme obdobie pred, cez a po 1.svetovej vojne, takže sa nám striedali rozličné dôležite medzníky v dejinách. 20. storočie pokladám aj so Starovekým Gréckom a Rímom za jedno z najzaujímavejších, preto som veľmi rada, že sa práve do neho rozhodla autorka príbeh zaradiť. 

"Keď ležala a počúvala tmu, zaplavilo ju čosi desivé, obrovský strach, akoby sa malo stať niečo hrozné."

Jednotlivé oživovania boli rozdelené do kapitol a tak sa v nich dalo veľmi dobre vyznať, vôbec som sa nezamotala, nemala som pocit, že by autorka zbytočne príbeh naťahovala, stále sa dialo niečo iné a nové a ja som len horlivo pretáčala stránky. Príbeh skončil úplne otvorene, čo je asi očividné, no aj tak by som chcela vedieť, akoby autorka dokázala celý príbeh ukončiť a uzavrieť cyklus smrti - ožívania.

Kniha mala zaujímavý, netradičný námet, ktorý mi hneď sadol. Čítanie som si užila, ani raz som si nepovedala, že sa nudím aj napriek tomu, že kniha v podstate nemá podstatu, celé sa to točí vlastne iba okolo života Ursuly, nie je tam žiadne veľké vyvrcholenie, či desivé tajomstvo, ktoré vyjde najavo 5 strán pred koncom knihy.  Autorka má talentu na rozdávanie, vôbec sa nedivím, že získala toľko ocenení a jej knihu vám môžem len a len odporučiť - bola zmesou romantiky, akcie, napätia a drámy, prekvapivých či neočakávaných situácií a momentov.  

Je úplne jasné, že si kniha zaslúži plné hodnotenie, keďže jej nemám čo vytknúť. Už dávno som nečítala nič, čo by ma takto riadne chytilo za srdce. Pokiaľ ste ešte knihe nedali šancu, určite to čo najskôr zmeňte.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Ikar. Knihu nájdete TU

3 komentáre: