piatok 3. apríla 2015

John Green - Hledání Aljašky

Vtipný, úprimný príbeh jedného obyčajného chlapca!

Šestnáctiletý Miles, posedlý sbíráním posledních slov významných osobností a touhou hledat „velké Možná“, je spíše outsiderem mezi svými vrstevníky. Jeho život získá zcela novou podobu, když přejde na internátní školu Culver Creek. Zde se rychle spřátelí se svérázným spolubydlícím a okouzlující, naprosto nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou. 

Okamžitě je vtažen do světa, kde se porušují školní pravidla, pořádají různé večírky i provokace. 

Miles ožívá v dennodenním kontaktu s novými kamarády a stále víc miluje fascinující Aljašku.

Od Johna Greena som už čítala aj Na vine sú hviezdy aj Papierové mestá a keďže u nás momentálne vychádza jeho ďalšia kniha Poučka o podstate predvídateľnosti Katherin, nemohla som predsa len tak preskočiť jeho dielko Hledání Aljašky. Bola som zvedavá či sa opäť bude jednať o nejakú citovú bombu a emočne vyčerpávajúci príbeh, no mám pocit, že sa v tejto knihe ukázal nový John Green akého nepoznám -  bol vtipný, jeho kniha niesla ľahkosť a nevyronila som ani jednu slzu (čo je dosť prekvapujúce). Mala som pocit, že túto jednohubku napísal úplne iný autor, že toto predsa nie je on, no až neskôr som pochopila, že je to naozaj všestranný chlapík, ktorý dokáže vytvoriť skvelý príbeh zo všetkého.

"Mně by bylo fuk, kdyby moje holka byla fousatá kyklopka v jaguáru -jen kdybych nějakou měl." 

Milesa už nebaví život na Floride a tak sa rozhodne skúsiť internátnu školu Culver Creek, kde okrem skvelého kamaráta získava aj prezývku Váleček  a spoznáva záhadnú Aljaska plnú tajomstiev, ktoré pred ním otvára len veľmi ťažko a pomaly. Spolu zažívajú všetko cez cigarety, alkohol až po poriadne žúry a Miles sa do nej zamiluje. Je presne ten typ postavy, ktorý neznášate, no zároveň vám prirastie k srdcu a nezabudnete na ňu ani po dočítaní knihy. Miestami bola strašne náladová a negativistická, dobrá nálada bol úspech. Bola úplne iná ako chytrý, oveľa tichší a milší Miles, no zároveň k sebe úplne pasovali.

Celý príbeh bol veľmi jednoduchý, no zároveň skvelý. Knihu som zhltla za jedno popoludnie a určite sa k nej ešte vrátim. Dej išiel dopredu neskutočne rýchlo, no nič nebolo uponáhľané, každá postava dostala priestor, aby sa prejavila. Okrem toho som myslela, že ma John už ničím neprekvapí, no zase som sa (ako vždy) mýlila. Ako som už spomínala autor sa s celou témou vyhral, zapojil do knihy aj nejaké emócie, no v primeranom rozsahu a všetko vymyslel do detailov. Nechýbali ani hlboké a krásne myšlienky, ktoré mám na jeho knihách najradšej. Má dar, že vie písať v metaforách, že každá jeho myšlienka sa vám dotkne priamo srdca.  

"Šel jsem teda zpátky do svého pokoje, plácl sebou na spodní postel a myslel jsem na to, že kdyby lidi byli déšť, ja bych byl mrholní a ona dážď." 

Kniha nie je vôbec nudná, okukaná, obsahuje všetko čo má cez skvelé postavy, prostredie až po do úplných detailov vypracovaný príbeh. Medzi čitateľmi sú dva tábory - jedny knihu neznášajú (väčšina aj celého Johna Greena)  inú ju zase milujú. Ja sa rozhodne zaraďujem medzi milovníkov a pokladám ho za jedného z najlepších spisovateľov. Nie každý možno chápe, čo sa nám autor prostredníctvom svojich kníh snaží povedať, ale ja v jeho myšlienkach a metaforách vidím viac. Z každej jeho knihy si niečo zoberiem a tak tomu bolo aj pri hviezdach aj pri papierových mestách a tak je to aj teraz. Aj keď latku už pred tým nasadil poriadne vysoko, stále si ju ponecháva a jeho knihy ma aj naďalej bavia. Hledáni Aljašky sa jednoznačne zaraďuje medzi jedny z mojich najobľúbenejších kníh. 

Myslím, že je jasné, aké hodnotenie si kniha zaslúži a ja vám môžem povedať, že aj keď je to už pár dní čo som knihu dočítala, stále som v nemom úžase a jediné čo ma vždy napadne pri zmienke na túto knihu sú slová ÚŽASNÉ, ÚŽASNÉ A ÚŽASNÉ! Pokiaľ ste s touto knihou otáľali toľko čo ja, určite si ju čo najskôr prečítajte, keďže sa môžeme tešiť o pár dní na autorove ďalšie dielko.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Megaknihy.cz. Knihu si môžete zakúpiť TU :)

6 komentárov:

  1. Jedna z najlepších kníh, aké som kedy čítala. A hlavne od Johna! :) Najlepšia scéna podľa mňa bola, keď išli vyviesť ten žartík na konci a stretávky Milesa s Aljaškou. Oni by boli skvelý pár.
    Super recenzia :)
    www.readingbookswithlove467.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc hezky napsaná recenze :) Tuto knihu miluji, stejně tak jako všechny knihy od Greena. Tento příběh však měl svoje kouzlo, které dokázalo člověka chytit za srdce. Rozhodně jsem nelitovala toho, že jsem si knihu přečetla :) Díky za tvůj moc pěkně podaný názor :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem krásne a nie je začo kniha bola naozaj skvelá :)

      Odstrániť
  3. Krásne napísaná recenzia, bohužiaľ, mňa John Green ako spisovateľ nenadchol. Čítala som Hviezdy a to tiež som nedočítala - jeho štýl písania bol jednoduchý, čítal sa ľahko, ale moc ma nezaujal... Prišlo mi to až "príliš jednoduché". Papierové mestá ma nezaujali z anotácie vôbec, čiže sa do nich nechcem púšťať. Ale Aljaška ma zaujala a snáď sa k nej raz dostanem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie každému sadne, ale možno by ťa táto kniha mohla baviť, je iná ako jeho ostatné :)

      Odstrániť