piatok 3. apríla 2015

George R.R.Martin - Súboj kráľov

Naozaj po stáročiach ožívajú draky? 

Čas sa zbláznil. Leto pokoja a hojnosti, ktoré trvalo desať rokov, sa pomaly chýli ku koncu a ostrá, mrazivá zima sa blíži ako zúrivé zviera. Dvaja veľkí vodcovia – lord Eddard Stark a Robert Baratheon – ktorí vládli v čase vynúteného mieru, sú mŕtvi, stali sa obeťami kráľovských intríg. V celom kraji od starovekej pevnosti Dračí kameň po nepriateľské múry Zimovresu panuje chaos, keď sa uchádzači o Železný trón chystajú násilím uplatniť svoje nároky vo vojne. 

Na oblohe sa objavilo znamenie skazy – kométa červená ako krv a oheň – a o rozdelenú zem bojuje šesť vojsk. Eddardov syn Robb sa vyhlásil za Kráľa severu. Na juhu vládne Joffrey, právoplatný dedič, no len podľa mena, a sám je obeťou intrigánskych dvoranov, ktorých je Kráľov prístav plný. Robertovi dvaja bratia chcú získať kráľovstvo a odstrkovaný rod sa znova vydáva dobýjať. A na inom svetadiele kráľovná vo vyhnanstve, Matka drakov, riskuje všetko, aby previedla svoje vzácne mláďatá cez drsnú horúcu púšť a získala späť korunu, ktorá jej právom patrí.

Nie je to tak dávno čo som si povedala, že sa pustím do tejto série. Seriál ma príliš nezaujal a tak ma napadlo, že by som mohla dať šancu aspoň knihe, nie? To som však netušila, že to nebudú žiadne jednohubky, ale teda poriadne bichle, cez ktoré je niekedy ťažšie sa prelúskať a nie je to žiadna oddychovka, ale dosť náročné dielko, ktoré ma však svojou originálnosťou chytilo za srdce.


"Ak sa chcete vrátiť domov, príďte dnes večer do Božieho chrámu."

V druhom dieli tejto ságy pokračuje boj o železný trón. Po udalostiach a drámach, ktoré sa v prvom dieli udiali, je rodina Starkovcov rozdelná - zatiaľ čo Daenerys bojuje na púšti len s malou skupinkou, Tyrion sa snaží zachrániť Kráľov prístav. Okrem toho sa mnoho samozvaných kráľov pripravuj na boj, pretože nechcú uznať Joffreyho nárok na trón. Skončilo sa aj leto a už žiadna z postáv nežije v pokoji a blahobyte. Nad oblohou žiari ohnivá kométa, ktorá prináša veľa zlého.

Ako môžete vidieť aj podľa anotácie, príbeh nebude vôbec jednoduchý a aj ako pri prvom dieli som sa v ňom trochu strácala a nevedela som sa v ňom miestami zorientovať. Čítanie mi preto trvalo o niečo dlhšie, keďže som sa musela vracať späť, jednotlivé stránky si aj viac krá prečítať, aby som si mohla dať všetko dokopy a pospájať. Najdôležitejšie pri tejto knihe je, aby ste pochopili jednotlivé súvislosti, na ktoré sa potom naväzujú ďalšie a ďalšie a zamotávajú tak celý príbeh. Páčilo sa mi, že sa v tomto dieli odohrávalo oveľa viac ako v predchádzajúcom, bolo tu viac akcie, drámy, no proste naozaj super vypracovaný príbeh do úplných detailov. Autor nenechal nič na náhodu a do svojho diela sa naplno pustil. Každá postava má nejaký svoj kríž, ktorý si nesie so sebou, svoj vlastný príbeh. Keby som mala rozobrať aspoň tie hlavné, bola by táto recenzia neskutočne dlhá a určite by sa vám ju nechcelo čítať. Preto iba poviem, že ich je v knihe naozaj dosť, že v tomto dieli dostali šancu sa prejaviť ešte viac a že mi už niektoré začali prirastať k srdcu.

"Zajatci sa utešovali, že keď dorazia do Tvrdze všetko sa zlepší, no Arya si nebola taká istá. Pamätala si dojkine rozprávky o hrade vystavanom na ľudskom strachu."

Za najväčšie plus považujem prepracovanosť, zaujímavý námet, príbeh vymyslený do úplných detailov, ktorý vás neunudí, ale naopak, užijete si ho na plnej čiare. Je jasné, že pokiaľ hľadáte príbeh, ktorý bude jednoduchší a budete sa chcieť pri ňom len zrelaxovať, tak toto nebude najlepšia voľba, keďže sa musíte mnohokrát zamýšľať, všetko si spájať a ako som už spomínala, možno sa aj vrátiť o pár strán naspäť alebo pozerať sa do legendy a zoznamu členov jednotlivých rodov na konci celej knihy. 


Musím uznať, že sa mi druhý diel páčil viac ako prvý, keďže sa oveľa viac udialo, príbeh bol napínavejší a akčnejší, absolútne sa neťahal a všetko sa poriadne skomplikovalo, takže sa ani len neskúšam zamýšľať nad tým, čo by sa mohlo stať v treťom dieli, na ktorý sa mimoriadne teším a ktorý by mal podľa všetkého vyjsť niekedy v júni/júli 2015. Za jediné také menšie negatívum považujem, že bol v knihe trošku chaos, ktorý som možno vnímala len ja, možno aj niekto iný, ale hlavne zo začiatku mi trošku kazil čítanie. Inak nemám absolútne čo vytknúť a to aj napriek tomu, že toto nie je zrovna úplne môj šálok kávy. 


Tomuto dielko by som preto udelila 4 lajky. Nedala som plný počet, pretože tam ešte nejaké chybičky krásy boli a som zvedavá, či ďalšie dieli budú bezchybné. Pevne verím, že ma autor ešte prekvapí a ja mu dám plný počet. Okrem toho vám celú túto sériu odporúčam, pretože je napísaná naozaj kvalitne. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran. Knihu nájdete TU.

4 komentáre:

  1. Kniha sa mi páčila veľmi super recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vynikajúco dielo, autor má talent :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Obchod odkudkoli - Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    Otevřené obchody na eToro: 227,651,647

    OdpovedaťOdstrániť