nedeľa 1. júla 2018

Evita Urbaníková - V lete ti poviem, ako sa mám

Dokedy budeme žiť pretvárkou?

 Po troch rokoch prichádza Evita s románom, šokujúco priamym, úprimným, plným vzťahov, ktoré žijeme aj my.

Každý z nás tvorí pred svojim okolím vlastný obraz o svojom živote, každý sa prezentuje tak, ako chce byť vnímaný. Pred svetom, pred najbližšou rodinou a často aj pred samým sebou. Všetci máme svoje tajomstvá. Tie, ktoré nás robia slabšími, zraniteľnejšími, nedokonalými. Tri manželské páry, jedna právnička, spojení spoločnou minulosťou. Stačí pol rok a v ich životoch sa všetko zmení. Lebo tajomstvá prekračujú prahy ich domovov. 

Evita Urbaníková patrí medzi jedny z mojich najobľúbenejších slovenských autoriek. Všetko alebo nič sa mi zapísalo do srdca už po prvom prečítaní a rada sa k tejto knihe opäť a opäť vraciam. Keď som sa dozvedela, že sa Evita po určitej pauze v písaní rozhodla pokračovať, skákala som od radosti a nevedela som sa dočkať, kedy sa mi do rúk dostane ďalšia jej kniha. Prekvapilo ma, že sa Evita rozhodla pre nový šat svojich kníh - úplne holá bez ilustrácie, len názov knihy a meno autora, každá kniha v nejakom inom farebnom odtieni. 
 
"Takže sme boli na pracovnom obede.
No veď áno.
Kolegovia."
 
Evita mi už viackrát dokázala, že je talentovaná autorka, ktorá písať vie, a preto boli moje očakávania pomerne vysoké. Tentokrát autorka zvolila viacero hlavných hrdiniek - Ela, Adriana a Broňa. Každá z nich má svoj vlastný príbeh, každá z nich si žije svoj život, len niektorá šťastnejšie a iná zas menej šťastne. Navzájom zdieľajú svoje osudy, prepájajú sa a sú súčasťou života tej druhej. Oceňujem, že sa autorka rozhodla spojiť do seba viacero dejových línií. Na jednej strane riešime manželskú krízu, na druhej zase hľadáme lásku či pravého otca detí. Naozaj, každá z týchto línií je úplne iná a my tak máme možnosť vžiť sa do rôznych osudov. Evita čerpá zo skutočných príbehov ľudí, a preto aj jednotlivé témy sú bežné, vytrhnuté zo života a prenesené na stránky knihy. Všetko, čo postavy robia, hovoria a cítia im uveríte, pretože je to niečo, čo by sa mohlo stať aj niekomu z vás. Kapitoly sú krátke, ľahko a dobre čitateľné. Pokiaľ ste už čítali od Evity nejakú knihu, tak viete, že si nepotrpí na žiadne rozsiahle kapitoly preplnené opismi a sústreďujú sa skôr na dialógy. Čitateľa sa nesnaží zabaviť všelijakými zbytočnosťami, ale mieri priamo k veci. Knihy od nej rada čítam aj práve kvôli tomuto jej štýlu, stránky sa vám totiž otáčajú v rukách samé. Sprvu som mala trošku strach, či si tento svoj skvelý štýl písania ponechá, či po tej pauze ako keby nenastane nejaký zlom. Musím však uznať, že ma opäť raz v tomto smere Evita nesklamala, ponechala si svoj vkusný a rýchly spôsob písania a ja som sa ani na jednej strane nenudila.
 
"No,lebo.
LEBO!
Lebo som žena a niektoré veci bolia..."
 
Popri čítaní som mala pocit, že sa táto kniha nesie skôr v takom depresívnejšom duchu. Sklamaním pre mňa bolo, že knihe chýbal autorkin typický, trošku satirický humor, ktorý príjemne oživoval kapitoly. Občas sa vyskytol nejaký náznak, išlo však skôr o silené vtipy, ktoré ani nemuseli radšej byť. Oceňujem ako autorka dokáže vytvoriť toľko charakterov a zároveň každý z nich spraviť jedinečným. V tomto prípade sa opäť raz vyskytlo veľké množstvo postáva, každá však mala niečo do seba, bola istým spôsobom iná a zaujímavá. Aj to, že sa autorka nebojí experimentovať a do svojho príbehu zapojiť veľké množstvo rôznych individualít, je skvelým prostriedkom ako rozšíriť dej. Za najlepšiu časť považujem ani nie koniec knihy, ale taký malý neutrálny epilóg na konci. Nebudem vám k nemu prezrádzať viac, pretože by som vám pokazila čítanie, ale opäť raz to bol skvelý ťah ako ukončiť takýto príbeh. Evita sa pohrala s dejom, postavami, ale aj s čitateľom, často ma zmiatla, prekvapila, zdvihla zo stoličky a opäť raz mi dokázala, že písať ešte stále vie. 
 
Nakoniec som sa rozhodla pre štyri lajky. Kniha sa mi čítala dobre, je to milá, letná oddychovka, ktorá vám ukáže, čo si pre nás vie život prichystať. Avšak chýbal mi práve autorkin humor, ktorý by rozjasnil niektoré momenty. Pokiaľ máte radi knihy od vydavateľstva Evita, rozhodne dajte tomuto dielku šancu.
 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu Preskoly.sk. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára