streda 25. júla 2018

Mlieko a med - Rupi Kaur

Nevšedná poézia všedného dňa.

Absolútny svetový bestseller prebásnila špičková slovenská poetka Mirka Ábelová. 
Mlieko a med je zbierka poézie a prózy o láske, strate, traumách, zneužívaní, uzdravovaní a ženskosti. Je rozdelená do štyroch kapitol a každá z nich plní inú úlohu. Vyrovnáva sa s rôznymi bolesťami. Lieči rôzne zármutky. Mlieko a med berie čitateľov na cestu najtrpkejších momentov a hľadá v nich niečo sladké, pretože sladkosť je všade, ak máte vôľu vidieť ju.
Mlieko a med patrí medzi knihy, ktoré medzi čitateľmi vyvolali doslova ošiaľ. Pamätám si, ako internet zaplavilo množstvo recenzií, keď kniha vyšla v zahraničí. 90 percent z nich knihu vychvaľovalo do nebies a ja som sa nevedela dočkať, kedy si ju prečítam. Úprimne sa priznám, že klasickú poéziu nemám rada a je to pre mňa strašne ťažké, keďže študujem slovenčinársky odbor. S poéziu vždy bojujem, a preto sa zväčša týmto knihám vyhýbam. Pri titule Mlieko a med som sa však rozhodla urobiť výnimku. Na internete som našla množstvo básní, ktoré ma zaujali a bola som zvedavá, ako sa s nimi Mirka popasuje, keďže preložiť takéto dielko do slovenčiny je naozaj neľahká úloha. Hneď na úvod musím povedať, že preklad bol zvládnutý na jednotku a Mirka má môj veľký obdiv. Pár básni som si porovnala s anglickým originálom a Mirka ich význam vystihla naozaj dokonale. Dokonca som sa dočítala, že išlo o jej debut, čo je ešte úctyhodnejšie. Po všetkých tých skvelých ohlasoch na túto knihu som bola zvedavá, či ma teda nesklame.
 
šepkáš
milujem ťa
v skutočnosti myslíš
nechcem aby si odišla

Kniha je rozdelená do štyroch častí - Zranená, Milovaná, Zlomená a Zahojená. Každá z týchto častí obsahuje iný typ poézie. Prvá sa mi čítala asi najťažšie. Najdepresívnejšia, najtrpkejšia, najviac zasahujúca vašu dušu. Autorka tu píše o znásilnení, zneužívaní, o tom ako hľadala podporu u svojho otca, ktorý sa radšej utiekal k alkoholu. V druhej časti opisuje ako sa zamilovala. Ani tento vzťah však nebol ružový, ale sprevádzaný podvádzaním a hádkami. Predposledná časť sa zameriava najmä na rozchod, na bolesť, ktorú cíti človek, keď stratí milovanú osobu. Posledná časť je oproti ostatným oveľa pozitívnejšia a optimistickejšia, autorka našla vieru v samú seba a motivuje aj iné ženy. Vďaka básňam vidíme, ako sa zo smutnej, traumatizovanej, krehkej ženy stala sebavedomá žena, ktorá našla pokoj v básňach a maľbách, ktoré tvorí. Po prečítaní som mala pocit, že sa už na svet nebudem pozerať tými istými očami. Pri mnohých básňach som sa zamýšľala nad životom a musím uznať, že mnou Rupi naozaj pohla. Každá z jej básni totiž nesie silnú myšlienku a v mnohých sa podľa mňa ten, kto ju číta, nájde aj keď by to sprvu možno nepredpokladal. Básne sú surové, priamočiare, ukazujú svet taký, aký naozaj je. Autorka nemá nasadené ružové okuliare a nebojí sa ukázať aj tie temnejšie stránky. Tak isto je to poézia, ktorá je veľmi aktuálna a ako keby vytrhnutá z bežného dňa hocijakého človeka.

ľudia odchádzajú
no to ako to urobili
zostáva navždy 

Básne sú písané voľným veršom. Rupi nevyužíva interpunkciu, veľké začiatočné písmená, či klasické členenia na verše a odseky. Najmä chýbajúce čiarky často môžu čitateľa zmiasť a vy si tak musíte niektoré básne prečítať aj viackrát, aby ste pochopili, aký význam vlastne nesú. Niektoré sú úplne krátke, obsahujú len pár slov na dva riadky, niektoré sú naopak dlhšie, aj na celú stranu. Oceňujem, že ich autorka rozdelila do tematických blokov, keďže sme tak naozaj živo mohli vidieť autorkin prerod. Okrem toho, nechýbali ani krásne ilustrácie, ktoré perfektne doplnili jednotlivé básne. Autorka ich nakreslila sama, keďže maľba je jej ďalšia záľuba. Priznám sa, že som sprvu ani neočakávala, že by ma mohla takt zaujať práve kniha básní. Už po pár stranách som však vedela, že to bude jedna z najlepších kníh, aká sa mi dostala tento rok do rúk. Nevšedná, silná, zaujímavá s hlbokým potenciálom bez zbytočným metafor a básnických prostriedkov, ktoré si musíte prečítať päťkrát a aj tak zistíte, že stále neviete, čo vlastne autor chcel povedať. Naozaj nemôžem povedať nič zlé, iba že som si túto knihu neskutočne užila a mnoho som si z nej odniesla. 

Nemôžem udeliť nič iné než päť lajkov. Knihu vám rozhodne odporúčam všetkými desiatimi, pevne verím, že sa vám zapáči rovnako ako aj mne.  Vôbec nevadí, že nie ste fanúšikmi poézie, pretože táto kniha si vás aj tak získa.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára