utorok 10. júla 2018

Martin Repa - Spútaní časom

Mysteriózny príbeh o sile lásky a tajomstvách podvedomia

Mysteriózny príbeh, kde hlavnú úlohu zohráva láska ako hnací motor na prekonanie všetkých prekážok, je zároveň odvážnou sondou do neznámych hlbín nášho podvedomia. Autor ponúka jednu z odpovedí na večné otázky ľudstva, či existuje aj iný život ako ten, čo poznáme.

Emotívne silný a precízne vystavaný príbeh zaujme čitateľa od samotného desivého úvodu, až po veľkolepé vyvrcholenie. Spolu s autorom sa vyberieme za hranice reálneho sveta. Kniha Spútaní časom pozýva čitateľa na cestu, o ktorej bude ešte dlho premýšľať.
Spútaní časom je prvotina od slovenského spisovateľa Martina Repu. Pokiaľ môj blog navštevujete dlhšie, určite ste si všimli, že od slovenských autorov čítam len veľmi málo, a preto ma naozaj musí niečo veľmi zaujať, aby som tomu dala šancu. Spútaní časom ma oslovila príjemnou, možno trošku netradičnou, ale o to viac zaujímavejšou obálkou, ktorú navrhol, podobne ako aj ďalšie ilustrácie v knihe, autorov starý otec. Tak isto mám rada fantasy a paralelné svety sú podľa mňa skvelou témou, ktorá sa dá naplno rozvíjať. Bola som teda zvedavá, či sa autorovi všetky tieto zložky podarilo skĺbiť a vytvoriť tak nezabudnuteľný čitateľský zážitok.
 
"Mala svojím spôsobom pravdu. Ibaže neviem, či čakala až takúto katastrofu, pomyslím si. Jej šiesty zmysel opäť...."
 
Hlavná postava, vedec Matt Van Der Bryll, stratil svoju ženu aj dieťa počas vedeckého experimentu, keď prišli do jeho práce. Nevie sa s tým zmieriť a stále dúfa, že je nejaká šanca, že by prežili a on by ich našiel v poriadku. Nikto však jeho teóriám neverí a ľudia ho majú za blázna. So svojou ženou a synom sa stretáva len vo svojich snoch, postupne začína mať pocit, že už ani sám nevie rozoznať, čo je vlastne skutočné a čo sen. Matt vie, že pravda je úplne iná a on nie je len blázon. Vydáva sa preto na nebezpečnú cestu, aby zistil, čo sa vlastne stalo.

Nápad je naozaj zaujímavý a dá sa podľa mňa z neho vyťažiť veľa, čoho príkladom bola aj táto kniha. Oproti iným autorom, ktorí sa vo svojich prvotinách zväčša obávajú trošku popustiť opraty a nechať sa viesť svojou fantáziou, Martin ani na sekundu nezaváhal a naplno sa pustil do príbehu. Mala som pocit, že sa stále niečo deje, keď sa niečo vyriešilo, dej sa opäť hneď zamotal, aby čitateľ ani na chvíľku nespomalil a nestagnoval na nejakom mieste. Bála som sa, že bude dej skôr statickejší a nebude sa hýbať dopredu, no moje obavy boli úplne zbytočné. Ani na chvíľku som sa nenudila, dej sa posúval veľmi rýchlo a ja som knihu zhltla za jedno popoludnie. Postavy mi boli od začiatku sympatické a obľúbila som si ich. Často sa mi pri čítaní stalo, že som mala pocit ako keby som sa ocitla na Mattovom mieste a príbeh bol vlastne môj, nie jeho. Jednotlivé charaktery boli vykreslené tak živo, že ste mali chuť sa začať s nimi rozprávať.
 
"Otvorím oči, obloha je posiata hviezdami. Telo si necítim. Musel som stratiť vedomie."

Príbeh bol napísaný štýlom chytľavým, zo začiatku sa mi však zdalo, že príliš komplikovaným a ja som sa miestami v príbehu strácala. Chaotický začiatok však už po pár stranách vystriedal nabitý dej. Silnou stránkou príbehu sú emócie, ktoré na vás doslova sršia z jednotlivých strán. Oceňujem, že autor práve emócie zaradil ku kľúčovým motívom knihy. Nešlo však o klasický presladený romantický príbeh, ale o zobrazenie rôznych odtieňov lásky, dôvery, výčitiek, hnevu, zúfalstva či mnohých iných pocitov. Keďže sa sama stotožňuje s názorom, že emócie sú hnacím nástrojom človeka, bola som rada, že práve tu zohrali takú dominantnú úlohu. Tak isto sa v knihe našlo aj množstvo pasáží, pri ktorých som sa zamýšľala nad životom, nad rôznymi otázkami, autor sa totiž veľmi sympaticky pohráva s vašou mysľou. Celkovo teda musím povedať, že som zostala milo prekvapená. Aj napriek tomu, že som sa do knihy púšťala skôr s neutrálnymi pocitmi a nemala som vysoké očakávania, dostala som veľmi príjemný príbeh, ktorý ma rozhodne bavil a zaujal.

Dlho som váhala, aké hodnotenie udeliť, keďže sa mi knižka páčila, ale pre trošku nevydarený a chaotický začiatok udeľujem o jeden lajk menej. Pevne však verím, že ďalšia autorova kniha už dostane plný počet lajkov a že sa jej dočkáme čo najskôr.

Za poskytnutie recenzného výtlačku´a krásnemu venovaniu ďakujem samotnému autorovi.

2 komentáre:

  1. Pri čítaní recenzie som mala zimomriavky. Presne tak, ako pri čítaní knihy. Som rada, že sa tejto krásnej knižke dostáva uznania a dúfam, že Martin čoskoro príde s niečim ďalším.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne. Pevne verím aj ja, že sa od neho ešte dočkáme knihy :)

      Odstrániť