utorok 19. júna 2018

Říše bouří - Sarah J. Maasová

Boj o jej trón. Vojna proti temnote.

Pátý díl bestsellerové série Skleněný trůn.

Dlouhá cesta k trůnu teprve začala, ale už nyní je jasné, že bude plná zrady, nepřátelství a nevraživosti. Pokud si chce Aelin udržet korunu a ochránit své království, musí se spojit s lidmi, kteří až do teď byli nepřáteli, a musí bojovat proti zlu, které se chystá pohltit celý svět. Zkáza se na ni řítí ze všech stran a jediná zoufalá možnost, jak přežít, je obětovat to, co miluje nejvíce na světě.






Sklenený trón je séria, ktorá má mimoriadny úspech nielen na Slovenku či v Čechách, ale po celom svete. Sarah J. Maasová ma na konte mnoho skvelých kníh a patrí podľa mňa medzi jednu z najtalentovanejších spisovateliek na svete. Sklenený trón si ma získal svojou originalitou. Pravdaže, čím viac dielov vychádza, tým viac a viac sa zvyšuje latka, ktorú si Sarah nastavila. Říše bouří je v poradí piaty diel. Sprvu by ste si možno mysleli, že po toľkých dieloch autorka už nebude mať ani o čom písať. Opak je však pravdou. Zatiaľ čo prvá kniha mala okolo 400 strán, v tomto prípade sa približujeme k číslu 700. Od prvého dielu sa toho udialo už mnoho - bol zničený sklenený trón, mágia bola oslobodená a Aelin spolu so svojimi priateľmi porazila kráľa Adarlanu. S jej pomocou sa aj Dorianovi podarilo usadiť na trón. Aelin sa chce vrátiť do svojej domoviny, aby sa ujala svojho dedičstva. Jej privítanie však rozhodne nie je také milé, ako by si predstavovala a v aké by dúfala.

"Elide viděla, jak si ji stvoření měří a protahuje přitom drápy, jako by už cítilo, jak jí jimi rve měkké břicho."

Mám pocit, že autorka od prvého dielu  prešla poriadny kus cesty. Zo všetkého najviac oceňujem, že príbeh sa nesústreďuje už len na Aelin, ale aj na ostatné postavy. Zo začiatku to môže pôsobiť trošku chaoticky, že sa nám strieda toľko postáv, po chvíľke si však na to poľahky zvyknete a príbeh vďaka tomu dostane obrovskú šírku. Nesledujeme totiž len jednu časť deja, ale hneď niekoľko súčasne. Vďaka tomu sa presúvame z miesta na miesto a postupne si skladáme jednotlivé kusy skladačky. Opäť, ako aj v predchádzajúcich dieloch, sa toho odohralo neskutočne veľa. Akcia striedala akciu, príbeh sa čoraz viac zamotával a ja som bola len v nemom úžase, ako toto autorka dokáže, kde berie všetky tie nápady. Napínavé a dramatické scény čakali na čitateľa pomaly na každej druhej strane. Musím sa priznať, že som sa sprvu obávala, či bude mať autorka ešte čo ponúknuť. Štvrtý diel bol naozaj rozsiahly a ponúkol množstvo zauzlení a zdramatizovaní. Mám však taký pocit, že piaty ho poľahky prekonal, dokonca sa nebojím povedať, že ide o zatiaľ najlepší diel celej série. Pôvodne malo ísť len o trilógiu, neskôr malo byť dielov šesť, no nakoniec sa ich dočkáme až sedem a ja som proste nadšená. Pokiaľ aj zvyšné dva diely budú také kvalitné ako tento, tak sa rozhodne máme na čo tešiť.

"Hodlal jí prokázat malou laskavost, aby mu začala duvěřovat, byla mu vděčná a chtěla mu pomoct. A aby překonala tu nebezpečnou křehkost."

Zaujalo ma, že sa autorka nebála aj z vedľajších postáv urobiť hlavné. Pri mnohých sériach totiž býva pravidlom, že proste vedľajšia postava nie je až taká podstatná, že len ako keby dotvárala celkové vyznenie príbehu. V tomto prípade si však autorka povedala, že tomu tak vôbec nemusí byť, a preto sa vám v jednom dieli môže javiť istá postava ako úplne nepodstatná a v ďalšom to môže byť hlavný hrdina. Sarah sa so svojimi postavami rada hrá, čo je vidieť aj na ich charakteroch. Aelin je podľa mňa úplne iný človek ako bola na začiatku série. V tomto dieli som mala pocit, že dostala aj viac priestoru láska a milostné vzťahy. Autorka sa síce nevyhýba ani tejto zložke príbehu, nemôžem však povedať, že by to bol ten hlavný aspekt, na ktorom by príbeh založila. Okrem toho som si zo začiatku myslela, že je táto séria určená skôr mladším čitateľom, no pri tomto dieli som mala pocit, že by si ju mali prečítať skôr starší čitatelia. Ako keby autorka chcela, aby sa zároveň s jej knihami vyvíjal aj čitateľ. Musím uznať, že som proste nadšená a nemám čo vytknúť. Moje obavy boli úplne zbytočné, pretože Sarah opäť raz dokázala, že je pani spisovateľka a má obrovský talent. Neviem si predstaviť, že sa po dvoch dieloch zrazu táto séria skončí. Týmto dielom si ma totiž autorka na plnej čiare získala a najradšej by som si hneď prečítala aj ďalší diel. 

Pokiaľ máte radi fantasy, túto sériu si musíte určite prečítať. Ja nemôžem dať tomuto dielu nič iné než plné hodnotenie a opäť len povedať, že to bola fantastická napínavá jazda, ktorú som si nesmierne užila.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára