štvrtok 7. júla 2016

Colm Tóibín - Máriin testament

Pamätám si všetko. Pamäť mi zapĺňa telo rovnako ako krv a kosti.

Dojímavý a obdivuhodný román írskeho spisovateľa Colma Tóibína rozpráva príbeh ukrižovania celkom ináč, ako ho poznáme z evanjelia. Pritom biblické podanie ani na chvíľu nespochybňuje. Príbeh nám rozpráva Mária. Matka, ktorej vzali syna – syna, o ktorého prišiel aj svet. Žena, ktorá teraz žije v exile a strážia ju tí, čo sa usilujú zachovať posvätnosť pamiatky jej syna. Ale pravdivosť Máriiných spomienok na jeho zložitý život a tragickú smrť uznávajú len nemnohí z tých, čo jej syna poznali. A keď vôkol nej vyrastajú mýty ako múry, Mária sa upína na pravdu a v období chaosu a hlbokých zmien odhaľuje vlastnú krehkú ľudskosť. 

Jej zrakom otvára Colm Tóibín celkom nový pohľad na kresťanstvo a vytvára neuveriteľne ľudský portrét Márie, ktorá sa pre mnohých stala ikonou.





V poslednej dobe som sa opäť nejako zamerala na young adult knihy, no medzi recenzákmi mi už dlhšie ležalo aj toto dielko. Hneď na úvod poviem, že nie som nejaká silná veriaca. Do kostola chodím len na Štedrý deň (aj to keď nie som príliš najedená alebo unavená) a som len pokrstená, nemám ani prijímanie ani birmovku (čo starkú môjho snúbenca príliš nepotešilo). Aj napriek tomu ma ale táto kniha zaujala. Čo ma však navnadilo viac, boli pozitívne ohlasy, ktoré som našla na internete a tak som rozhodla skúsiť aj takýto netradičný počin.

"Dávala som si pozor, aby som sa vody, ktorú mi tu nechala, ani nedotkla. Chodila som si k studni po vlastnú, aj keď som z toho mala vyťahané a ubolené ruky."

Máriin testament je pomerne útla knižka, ktorá ma len tesne cez 100 strán, no aj napriek tomu zachytáva silný príbeh, ktorý chytí za srdce. Pre mňa bol asi najväčší problém, že nepoznám Bibliu, ani žiadne fakty, a tak sa mi pár krát stalo, že som sa stratila a vôbec nechápala, čo sa teraz deje. Nečakala som, že sa v knihe bude vyskytovať až toľko podrobných náboženských faktov, skôr som čakala epickejší príbeh. Nie som žiadny odborník na túto tematiku, no námet bol naozaj zaujímavý. Príbeh bol silný, opäť raz ma donútil zamyslieť sa nad mnohými vecami. Na to koľko strán mala kniha, autor dokázal vyčarovať zaujímavý príbeh. Musím ale povedať, že ma až tak nechytil. Neviem, či rolu zohralo práve to, že nie som taká silná veriaca, alebo že sa v tejto tematike až tak neorientujem. Možno za to mohol štýl, akým bola kniha písaná. Že mi proste nesadol. Od Colma som ešte nič iné nečítala a tak ani nemám s čím toto dielko porovnať. 

Mária bola naozaj obdivuhodná žena. Osudom skúšaná, životom podkopávaná, no aj napriek tomu vedela ľuďom zlepšiť náladu, všetkým pomôcť, nikdy nikoho neodmietla, každého vypočuje. Práve ona by mohla byť vzorom pre mnoho iných ľudí, mravnosť a spravodlivosť jej rozhodne nechýbali. Myslím, že v súčasnosti by sme len ťažko hľadali takú vzornú a silnú ženu (tým nechcem, pravdaže, nikoho uraziť) a som rada, že sa autor tak zameral na vytvorenie jej charakteru. Práve ten podľa mňa zohral silnú rolu a určite to mnoho čitateľov ocení. Taktiež sa jedná o silný, emočný príbeh, pri ktorom vám môže vybehnúť aj nejaká tá slzička. Autor sa pohral s emocionálou stránkou knihy a vo mne sa miešali všetky rôzne pocity.

"Čakala som a týždne ubiehali. Niekedy sa ku mne doniesli správy."

Aj napriek tomu, že mal autor zaujímavý, pútavý námet, že bola kniha silná a donútila ma premýšľať, zaskočilo ma množstvo faktov a nedokázala som sa až tak začítať. Pár krát som sa nudila a nebyť toho, že mal Máriin testament tak málo strán, asi by som mala problém ho aj dočítať. Mrzí ma, že mi kniha nesadla, pravdepodobne je určené inej vrstve čitateľov, no aj napriek tomu som rada, že som mala možnosť si niečo takéto prečítať. 

Napokon som sa rozhodla udeliť 3 lajky. Našla som nejaké plusy, aj nejaké mínusy a tak si myslím, že tie tri lajky sú tak akurát. Aj napriek tomu vám ale toto dielo odporúčam, 100 ľudí 100 chutí :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára