nedeľa 3. decembra 2017

Doslova - Lucy Keatingová

Čo ak by ste zistili, že váš život niekto ovláda?

Ľúbostný príbeh dvoch mladých ľudí sa odohráva na hranici reality a literárnej fikcie. Annabellin život bol vždy dokonalý s veľkým D. Ale iba do chvíle, kým k nim do školy nezavíta slávna spisovateľka Lucy Keatingová, ktorá tvrdí, že je len hlavnou hrdinkou jej príbehu, že je postavou, ktorú sama vytvorila. Ukáže sa, že Lucy hovorí pravdu a že celý Annabellin život je v jej rukách a bude sa vyvíjať tak, ako sa pani spisovateľke zachce.

Lenže ona odmieta žiť tak, ako to niekto nalinajkoval. Preto sa snaží nájsť spôsob, ako napísať vlastný príbeh, chce vziať život do svojich rúk a bojovať za chlapca, ktorého má rada. Podarí sa jej to, alebo bude mať Lucy posledné slovo?
O Lucy Keatingovej sa mi dostali do uší len samé chvály a vždy, keď sa toto meno niekde spomenulo, som nepočula nič iné, ako to, že od nej si rozhodne musím niečo prečítať. Keď som videla, že sa chystá preklad knihy Doslova, hneď som sa potešila, pretože táto kniha ma zaujala pútavou a netradičnou anotáciou. Príbehy, ktoré sa odohrávajú na rozhraní fikcie a reality mám veľmi rada, pretože pri nich musí čitateľ neraz potrápiť svoju myseľ, aby rozoznal, čo sa naozaj deje a čo je len výmysel alebo sen.

"Vzdychla som si. Mala pravdu. Zasa."

Od autorky u nás vyšla už kniha Zavri oči a snívaj, ktorá ma však až tak nezaujala a nedala som jej šancu, čakala som na niečo iné. V tomto prípade má autorka však prekvapila tým, ako dobre mala celý príbeh premyslený. Tak isto bolo skvelým ťahom, že do príbehu Lucy zapojila ako postavu aj samú seba. Myslím, že som sa ešte ani raz nestretla s tým, že by samotná autorka pod svojím menom vystupovala v knihe a že by do nej zapojila svoju osobnosť ako reálnu. V podstate to bolo niečo ako kniha v knihe. Lucy okrem svojej postavy (znie to trošku zvláštne?) vytvorila aj množstvo iných, pričom každá z nich bola niečím zaujímavá a iná. Mnohé z nich mi prišli sympatické a vedela som sa s nimi stotožniť. V poslednej dobe je práve toto u mňa najväčší problém. Nedokážem sa s postavami nejako stotožniť, na každej z nich mi niečo prekáža a potom sa to so mnou ťahá celý príbeh. Pravdaže, keď vás hlavní hrdinovia rozčuľujú, len ťažko si nejaký príbeh užijete, a preto je pre mňa veľmi dôležitým aspektom práve vytvorenie jednotlivých charakterov. V tomto prípade však autorka zvládla túto úlohu úplne skvelo a ja som jej nemala čo vytknúť.

"A čo je zlé na tom žiť mimo hraníc?"

Celkovo bol príbeh napísaný zrozumiteľne, dalo sa v ňom dobre orientovať a čitateľ podľa mňa veľmi rýchlo pochopí celú zápletku a prepojenie fikcie s realitou. Autorka má ľahký, jednoduchý a roztomilý štýl písania. Možno vám niektoré pasáže prídu príliš pritiahnuté za vlasy, alebo až dokonca naivné, ale podľa mňa všetko do seba perfektne zapadlo a bez niektorých preafektovaných scén by tento príbeh nebol úplný. Zo začiatku som si hovorila, či tento knižný počin nie je adresovaný skôr mladším čitateľom, ale neskôr som sa doňho tak vžila, že som tento aspekt prestala úplne riešiť. Nie vždy musí kniha zaujať len toho čitateľa, pre ktorého je prioritne určená. Tak tomu bolo aj v tomto prípade. Aj keď je možno veková kategória, ktorej je tento titul primárne adresovaný, o niečo vekovo mladšia ako ja, vďaka využitiu skvelého nápadu sa zapáčila aj mne a naplno som si príbeh vychutnala. Je to milá jednohubka, nad ktorou sa netreba príliš zamýšľať a stačí si ju len jednoducho užiť. Pokiaľ máte ťažší deň v škole alebo práci, určite vám padne dobre sadnúť si práve k takejto knižke. Ja nemám absolútne čo vytknúť, všetko do seba perfektne zapadlo a už úplne chápem, prečo sa toľko ľudí nad autorkou rozplývalo a odporúčalo mi ju. 

Nemôžem dať nič iné než plné hodnotenie. Pevne verím, že sa u nás dočkáme prekladu i ďalších autorkiných knižiek a že budú rovnako dobré ako Doslova. Pokiaľ hľadáte dobre napísanú oddychovú romantiku, rozhodne siahnite po tomto titule.   

https://www.bux.sk/knihy/384596-doslova.html

6 komentárov:

  1. To vypada fakt super. Zavri oci cesi pomluvili. Tohle je zajimave tim vstupem autorky.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Táto knižka bola pre mňa veľmi milým prekvapením. Totižto, ako prvé som od autorky čítala Zavri oči a snívaj a z toho som moc nadšená nebola... Páčilo sa mi to a čítanie som si užila. Rada počujem, že sa ti Doslova páčilo rovnako :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa Zavri oči a snívaj nejako neoslovilo a potom som videla to množstvo negatívnych recenzií, ktoré ma ešte viac odradili. Ale Doslova bolo naozaj napísané dobre :)

      Odstrániť
  3. O knize jsem ještě vůbec nesylšela a vypadá skvěle! Děkuji za typ a mo krásně zpracovaná recenze. Nalákala jsi mě. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Super, to som veľmi rada. Ďakujem, určite jej daj šancu :)

      Odstrániť