pondelok 13. novembra 2017

Posledná hviezda - Rick Yancey

Nepriateľ sú tí druhí. 
Nepriateľ sme my.

Sú tu dolu, sú tam hore, nie sú nikde. Chcú Zem, chcú nám ju nechať. Prišli nás vyhladiť, prišli nás zachrániť.
Za všetkými týmito hádankami je schovaná pravda: Cassie sa cíti zradená. Rovnako ako Macherka. Zombie. Nugget. Všetkých sedem a pol miliardy ľudí, ktorí donedávna obývali našu planétu. Najskôr ich zradili Tí druhí, teraz ich zrádzajú vlastní. V týchto dňoch sa zvyšky zachránených obyvateľov Zeme budú musieť rozhodnúť, čo je dôležitejšie: zachrániť sa... alebo zachrániť to, čo nás robí ľuďmi. 
 
Piata vlna je séria, ktorá možno u nás nepatrí k tým najpopulárnejším, ale rozhodne si zaslúži vašu pozornosť. Ja som sa k nej v podstate dostala úplne náhodne a vôbec som vtedy netušila, že by sa podľa nej mal natočiť aj film a že sa dočkáme v slovenskom preklade celej trilógie. Pravdaže, na posledný diel som sa tešila najviac, keďže som bola zvedavá ako sa celý príbeh uzavrie. Na internete som sa nestretla s práve najpozitívnejšími recenziami, ale ani tie ma neodradili od toho, aby som si názor utvorila sama.

"Boh povedal nie. To môže povedať aj on."

Hneď na úvod sa autor rozhodne, že nám odpovede na otázky nedá a naopak, začne príbeh ešte viac zamotávať a komplikovať. Pokiaľ čakáte, že sa postupne všetko vyrieši a odkryje, musím vás hlboko sklamať, pretože Rick má s vami úplne iné plány. Zo  začiatku som mala pocit, že sa vôbec nejedná o záverečný diel, ktorý má celý príbeh uzavrieť, ale že autor sa natoľko vžil do príbehu a nechal prúdiť svoju fantáziu, že ide len o pokračovanie jednotky a druhý diel bol len akýmsi medzistupňom.Po určitom čase však svoju predstavivosť upokojí a blíži sa k samotnému záveru. Oceňujem, že sa na tento diel nevykašľal a skryl si do rukáva ešte nejaké tie ťahy. Pluralita pohľadov bola skvelým komponentom zápletky, keďže sme tak mali možnosť nahliadnuť na celý príbeh komplexnejšie. Musím uznať, že som si asi k žiadnej postave nevytvorila nejaký extra silný vzťah a že som jej osud neprežívala nejako silno Aj napriek tomu mi však jednotlivé postavy neprekážali a celkovo do príbehu pasovali. Každý z charakterov bol svojím spôsobom jedinečný, no zároveň si viem predstaviť, že by som ich stretla niekde na ulice. Rick im totiž dodal správnu dávku autentickosti a reálnosti. Aj napriek tomu ako skvelo sa príbeh zo začiatku rozbehol a autor ma neprestával udivovať, predsa len potom prišiel akýsi útlm, objavili sa scény, ktoré boli až príliš pritiahnuté za vlasy a do deja absolútne nepasovali alebo sa až príliš sústredil na psychické rozpoloženie postáv. 

"Nenastala tma. Neprišiel nekonečný pád do bezsvetelnosti. Stratené, nájdené, všetko bolo ľahké."

Po celý čas som sa nesnažila niečo predvídať a často to pri Rickových odbočkách od deja ani nešlo. Tak isto som nemala ani nejaké výrazné očakávania od konca a nevytvárala som si nejaký idealizovaný záver. V konečnom dôsledku si ma po o niečo slabšej druhej polovici knihy autor opäť získal záverom a celkovým vyznením nielen tohto titulu, ale aj celej série. Nešlo o typické klišé, ktoré by v tomto prípade mohli mnohí z vás očakávať, ale o naozaj prepracované vyvrcholenie, ktoré bolo skvelým zakončením celej série. Autor sa rozhodol sci-fi tematiku života nejakej inej rasy, iného druhu poňať po svojom a myslím, že to bol skvelý nápad. Ja príliš tomuto žánru neholdujem a zelený mužíci nie sú nič pre mňa, no v tomto prípade Rick zvládol svoj nápad na výbornú, keďže je to jedna z mála science fiction, ktorá sa mi páči. Autorov štýl je ľahký a dobre čitateľný, je evidentné, že má celý príbeh do detailov premyslený a že vie, čo chce čitateľovi odovzdať. Nebyť pár hluchých a stagnujúcich miest, dala by som tomuto titulu bez váhania plný počet lajkov. 

Nakoniec som sa teda pre pár chybičiek krasy pre štyri lajky. Pokiaľ máte radi fantasy s nádychom sci-fi a hľadáte zaujímavý príbeh, táto séria je rozhodne určená pre vás.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly.sk. Knihu si môžete zakúpiť TU

4 komentáre:

  1. Velmi pekná recenzia, ja som bola spokojná :))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já to neznám! A vypadá to skvěle! Děkuju za recenzi a že jsem díky ní serii objevila! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som veľmi rada určite daj tejto sérii šancu :)

      Odstrániť