nedeľa 10. decembra 2017

Píseň zimy - S. Jae - Jonesová

Príbeh o veľkej láske a tajomnej ríši.

Dávej si pozor na skřety a zboží, které prodávají. Liesl celé své dětství poslouchala krásné a tajemné příběhy o Králi skřetů – o nezbedném panovníkovi, který vládne podzemí, o Králi duchů, který ji inspiroval ke skládání hudby. Poté ale Liesl vyrostla a musela své sny o králi a skládání hudby nechat stranou a věnovat se praktičtějším věcem. Avšak když zmizí její sestra Käthe, jen Liesl ví, že ji odnesli skřeti, a vydává se do podzemní říše, aby ji zachránila a přivedla zpět. Král podzemí jí sestru vydá pouze pod jistou podmínkou – Liesl se pro ni musí obětovat. Bez smrti se nemůže svět znovu zrodit, zimu nevystřídá jaro, a tak Liesl nabídne králi svou ruku. V podzemní říši Liesl pomalu ztrácí sílu a jako králova nevěsta umírá. Čeká ji velké rozhodnutí: Obětuje svou lásku, anebo nastane konec světa?

Píseň zimy ma zaujala hneď krásnou obálkou. U CooBoo som na krásne obálky už zvyknutá, ale táto je naozaj nádherná a priam z nej srší atmosféra celej knihy. Okrem toho som sa v poslednej dobe nejako naladila na vlnu YA kníh a opäť sa vraciam k fantasy titulom. O tomto dielku som počula už pár mesiacov dozadu a čítala som naň samé protichodné recenzie. Zatiaľ čo jedni túto knihu vychvaľovali, iní na nej videli množstvo nedostatkov. Bola som zvedavá, do ktorej skupiny sa zaradím ja a musím sa priznať, že moje pocity boli po prečítaní rozporuplné.  

"Byl Král duchu kamarád, kterého jsem si představovala nebo vybavovala z dětství?"

Liesl je nesebecká, milá a starostlivá sestra, ktorá má ale tú smolu, že si to v jej rodine nikto neváži. Mladšia sestra Kathe je síce krásna, ale aj poriadne rozmaznaná. Najmladší Joseph je huslovým géniusom, no povahu tiež nemá zrovna najmilšiu. Keďže Kathe je nevyspytateľná a stále niečo vymýšľa, privedie ju jej zvedavosť do problémov a kto iný ako Liesl by sa za ňu obetoval a išiel ju hľadať. Ocitá sa vo svete škriatkov, kde si ich kráľ hľadá nevestu a keďže Liesl chce svoju sestru zachrániť, uzavrie s ním dohodu. Pravdaže, cenou za to, že tam ostane je jej život. Alebo možno aj nie? Príbeh sa rozvíjal naozaj dosť pomaly. Kým sa konečne autorka dostala k tomu, čo bude vlastne ústredná zápletka, ubehlo niekoľko desiatok stránok (ak nie aj prvá stovka). Ťahalo sa to ako žuvačka, mala som pocit, že autorka až tak úplne ešte nevie ako čitateľa dostatočne dobre vtiahnuť do deja a zaujať ho. Príliš všetko komplikovala a úplne jednoduchý motív vysvetľovala príliš dlho. Vôbec by knihe nezaškodilo, keby sa začiatok poriadne preškrtá a niektoré pasáže sa úplne vynechajú. Postupne sa to, našťastie, poriadne zlepšilo a neskôr príbeh nabral dobrý a zaujímavý spád. Autorka ako by sa do písania dostala a už zistila ako na to. Aj napriek tomu, že som čakala, že sa budeme venovať možno trošku viac tematike škriatkov, nadprirodzena a budeme skúmať svet, ktorý sa nám ponúkal, do popredia začala vstupovať oveľa viac romantická zápletka. Na romantike by nebolo nič zlé, ja som jej obrovský milovník a nemám s ňou v knihách žiadny problém, no v tomto prípade tu bola neskutočne rýchla otočka od nenávidenia k absolútnemu zaláskovaniu. Zatiaľ čo na jednej strane sme riešili ako Liesl strašne nenávidí kráľa za to, čo urobil jej sestre aj jej, na druhej sme ho už zbožňovali, milovali a mysleli len naňho. Tak trochu som sa teda stratila v tom o čo sa vlastne autorka snaží a či si tak nejako neuvedomila, že tento prechod bol až príliš rýchly.

"Nosila jsem s sebou lásku ke své rodině a zdálo se, že mě udusí."

Nechcem sa príliš venovať postavám, no v tomto prípade ma neskutočne rozčuľovali, hlavne Liesl. Najskôr celý čas ochkala nad tým, aká je ona nesebecká, ako miluje rodinu, aká je nevinná, potom sa na kráľa vešala ako keby bola hviezda jasná a mala neviem aké skúsenosti v oblasti lásky. Jej osobnosť bola roztrieštená toľkými smermi až som nestíhala sledovať, ktorá z nich sa momentálne prejaví. Nápad a motív knihy boli skvelé, rozhodne mali potenciál. Na istých miestach a v istých pasážach mala autorka svetlé chvíľky, keď bolo vidieť, že písať vie. Potom však ako keby dostala skrat a nastali horšie časy, keď som len otáčala očami a rozmýšľala nad tým, prečo zrazu nastal taký obrat. Aj napriek tomu som sa však dostala na koniec a mala som chuť si prečítať nejakú ďalšiu autorkinu tvorbu. Nedostatky knihy totiž nedokázali prekryť úplne všetko a predsa len bol pod nimi skrytý zaujímavý, nápaditý príbeh, ktorý ma istým spôsobom zaujal.

Dlho som rozmýšľala nad tým, aké hodnotenie nakoniec knihe udeliť a rozhodla som sa pre tri lajky. Moje pocity boli ako na hojdačke, raz sa mi kniha páčila, inokedy som sa nad ňou rozčuľovala. Som veľmi zvedavá, čo prinesie ďalší diel a čo si pre nás autorka prichystala.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

1 komentár:

  1. Super recenze. Ta knížka se mi taky šíleně líbí vzhledově, ale četla jsem na ni hodně negativních názorů a i se krapet bojím, že to není to pravé pro mě. Počkám si na nějaké slevy a tak, pak jí dám šanci :P

    OdpovedaťOdstrániť