nedeľa 10. decembra 2017

Vrania šestka - Leigh Bardugo

Nebezpeční vyvrheli. Nesplniteľná úloha. Jeden cieľ.

Šesť nebezpečných vyvrheľov. Jedna neuskutočniteľná úloha. Vrania šestka – to je šesť zúfalých a pokútnych indivíduí: trestanec (čo prahne po pomste), ostrostrelec (ktorý neodolá žiadnej stávke), zbeh (čo zutekal pred životom v luxuse jednej z najbohatších rodín), špiónka (známa ako Prízrak), lámačka (čo sa pretĺka spodinou sveta pomocou mágie) a zlodej (s darom vyviaznuť živý zovšadiaľ). Najali ich na pochybnú lúpež storočia. Ich úloha je celkom jednoduchá. Vlámať sa na Ľadový dvor a oslobodiť jedného väzňa. Až na to, že Ľadový dvor je nedobytná vojenská pevnosť, ktorú zatiaľ nikto, ale naozaj nikto nezdolal. Väzňom je známy vedec, ktorý dokáže šmahom ruky rozpútať magickú spúšť v celom známom svete. A členovia Vranej šestky musia prežiť dosť dlho, aby si vyzdvihli (a potom aj minuli) svoju nepredstaviteľnú finančnú odmenu. Vrania šestka je nezastaviteľná, ak sa len Kaz, Inej, Jesper, Nina, Matthias a Wylan nepozabíjajú navzájom skôr, než vstanú od stola.

Každý rok sa objaví pár kníh, keď my čitatelia doslova šalieme a nevieme sa dočkať ich vydania. Tak tomu bolo aj v tomto prípade. Netrpezlivo som na tento titul čakala a keď sa mi konečne dostal do rúk, bola som jednoduchá nadšená. N-A-D-Š-E-N-Á! Od autorky som zatiaľ nič nečítala a trošku som sa bála, či mi pri čítaní nebudú chýbať isté súvislosti. Našťastie, Leigh podala príbeh takým skvelým spôsobom, že som nepotrebovala nič viac, ako mi ona sama ponúkla. 

"No bolo príliš neskoro. Škuner vybuchol, zrazil Inej z nôh a mólo zachvátili plamene."

Už hneď po prvotnom prečítaní anotácie vám je jasné, že sa nejedná o žiadny mainstream príbeh. Nekričí tu žiadne klišé, žiadna otrepaná romantická zápletka, žiadna trauma z minulosti. Ide o lúpež. Šesticu výnimočných ľudí, ktorí sa snažia ukradnúť vedca, ktorí vyvinul nebezpečnú drogu. Pravdaže, nielen oni majú záujem o takýto luxusný kúsok, a preto sa ich misia stane oveľa zložitejšou ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Príbeh začne naberať grády hneď od začiatku. Akcia ide za akciou, autorka má stále niečo pripravené a vy môžete len otáčať stránky a čakať, čo si na vás prichystala a ako vás prekvapí. Aby bol dej ešte zaujímavejší a čitateľovi bližší, siahla autorka po pluralite pohľadov. Možno vám to môže pripadať ako jeden veľký chaos, keďže tu nemáme len jednu ústrednú postavu, ale hneď niekoľko, ale pravda je však taká, že všetko bolo premyslené do úplných detailov, nikde nebola žiadna trhlina, hluché miesto, keď by príbeh zastagnoval. Každý z týchto hrdinov mal niečo do seba a neverím tomu, že by vám niektorí z nich nezapasoval. Ja som sa už pár krát vyjadrila, že zbožňujeme príbehy vyrozprávané z viacerých pohľadov. V tomto prípade to bol mimoriadne dobrý ťah, pretože práve tá postava, ktorá danú scénu/situáciu objasňovala, v nej zohrávala aj najdôležitejšiu úlohu. Tak ste mali možnosť prežívať daný moment naplno, ako keby sa dial práve vám a nielen prostredníctvom pasivity inej postavy, ktorá v danom momente nemusí zohrávať žiadnu významnú úlohu.

"Ale aj keď ďakovala, vedela, že tento dážď nestačí. Chcela búrku - burácanie, víchor, prietrž mračien."

Čo najviac oceňujem bolo, že príbeh nebol natiahnutý a celý zabalený do zbytočnej peny, len aby boli jednotlivé stránky knihy niečím zaplnené. Priame, dokonalé, premyslené. Ďalším pozitívom bolo jednoznačne aj zapracovanie minulosti do akcie. Páčilo sa mi ako sa postupne odhaľovala minulosť jednotlivých postáv, ktorá urobila príbeh ešte zaujímavejším. Keďže ani jeden z nich nebol žiadny svätec, nečakajte žiadny presladený a idealizovaný svet. Autorka sa, naopak, nebála ukázať aj tú temnejšiu stránku sveta a to, že nie je všetko také ružové a krásne. Bola to príjemná zmena pozrieť sa aj do inej reality. Ako sa pomaly blížil koniec, napätie stále stúpalo, dej sa zahusťoval a ja som sa už nevedela dočkať konca. Na jednej strane som sa tešila, aký záver ma čaká, na druhej som nechcela, aby sa táto perfektná jazda skončila. Keď som sa do tohto titulu púšťala mala som vysoké očakávania, bála som sa, že ma po toľkých pozitívnych ohlasoch nakoniec sklame. Musím však uznať, že táto kniha bola jednoducho perfektná. Konečne sa po dlhšej dobe podľa mňa v YA objavilo niečo iné, nezvyčajné, čo vyčnieva z radu a určite si získa mnoho priaznivcov. Podľa mňa bolo všetko skvelé, či už postavy, prostredie, temný svet, fantasy zložka, rozuzlenie príbehu a navnadenie čitateľa na ďalší diel. Krásna obálka a celkové vizuálne spracovanie bolo len ďalším pozitívom. Okrem toho nás čaká už len jeden diel, nejde o žiadnu zbytočne rozťahanú sériu, čo je len ďalším pozitívom pre nedočkavých čitateľov ako som ja.

Už je vám asi jasné, aké hodnotenie si tento titul zaslúži a bol by priam hriech dať niečo iné ako plný počet lajkov. Ja sa už neviem dočkať dvojky, pevne verím, že sa na pultoch kníhkupectiev objaví čo najskôr.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly.sk. Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre: