nedeľa 13. marca 2022

Drž sa! - Kristina Kuzmič

 Ako sa stať (ne)dokonalým rodičom?

Ako sa stať skvelým rodičom? Vyhnúť sa omylom, zachovať si za každých okolností chladnú hlavu, bezodnú trpezlivosť a mať vždy upratané... Kristina Kuzmič vie, že to je utópia. Motivačné a zábavné čítanie o rodičovstve, každodennom zápasení s problémami a pochybnosťami spojenými s výchovou detí je dielom známej influencerky, ktorá je tiež len matkou z mäsa a kostí. Vo svojich videách a teraz i v knižnej podobe ponúka rady a povzbudenie pre ženy, ktoré čelia neustálemu tlaku okolia i nárokom, aké na seba často kladú samy. Vychádza z vlastných neľahkých skúseností a dotýka sa rôznych tém spojených nielen s rodičovstvom, ale i s osobným a pracovným živo tom. Drž sa! je ako stretnutie s dlhoročnou priateľkou alebo ako správa od spriaznenej duše, čo vám po náročnom dni dodá energiu prežiť ďalšiu bezsennú noc. Je to uistenie, ktoré občas potrebuje počuť každá matka: Netreba vždy všetko zvládať dokonale.
Každý z nás by chcel návod na to, ako sa stať tým najlepším rodičom. Niektorí to nechávajú čisto na vlastných pocitoch a rodičovských pudoch, iní siahnu aj po odbornej literatúre či radách od vzdelaných odborníkov. Nech už sa zaraďujete do ktorejkoľvek z tejto skupiny, určite to robíte len pre jedno - pre dobro vlastného dieťaťa. Povedzme si, ale úprimne, aj napriek tomu, že sa snažíme zo všetkých síl, niekedy predsa len príde moment, keď máme pocit, že sme zlyhali, že nám to nejde tak dobre, ako by sme si priali. Dostavia sa aj negatívne emócie v podobe hnevu, sĺz, znovu hnevu a veľkého množstva sĺz. Ja sama som síce v roli matky pomerne krátko (len necelé tri mesiace), no mám pocit, že som si tiež prešla už škálou všetkých možných emócií. Momentálne sa ešte stále môžem vyhovoriť na zostatkové tehotenské hormóny, ale postupom času už ani táto výhovorka nebude možná. Sama sa snažím najlepšie ako viem, ale tiež mám niekedy pocit, že som možno neurobila všetko najlepšie, ako som mohla. Alebo žeby áno? Aspoň podľa Kristiny nemusím hneď vešať hlavu. A čo všetko v sebe táto kniha skrýva?
 
"V rodičovstve neexistuje najlepší študent. Byť priemerný je úplne prijateľné. Nezlyhávame. Učíme sa! Prečo by sme si mali vyčítať, že sa učíme? Na to by sme mali byť hrdí."
 
Obrovské množstvo úsmevných, satirických, komických, optimisticky a povzbudzujúcich úlomkov z každodenného rodičovského života. Kristina sa nebojí dotknúť všetkých oblastí života a jej cieľom je ukázať krásu aj v nedokonalosti. Jej kniha je ako pohár červeného vína - hneď, ako sa do nej pustíte, je vám zrazu ľahšie na duši. Priznajme si otvorene. Každá z nás občas bojuje s pocitom, či všetko zvláda dobre, či naozaj jej dieťa má všetko, čo potrebuje, či mu niečo nechýba, či niečo nezanedbala. Nedajbože sa objaví nejaká odchýlka, nejaká choroba a už máme najhoršie myšlienky pred očami. Okrem toho, počúvať niekedy názory od okolia, ktoré vás neustále bude presviedčať, ako môžete to alebo to zvládnuť ešte lepšie, tiež nie je úplne jednoduché. Práve preto sa Kristina snaží motivovať všetky ženy a ukázať im, že robia všetko, čo je v ich silách, dokonca často idú aj za svoje hranice. Keďže sama som mamou pomerne krátko a s touto rolou sa ešte len oboznamujem, je pre mňa akákoľvek pochvala a uistenie, že to robím dobre, veľkou motiváciou. Pri prvom dieťati každú mamu sprevádza obrovský strach, pretože ako sa hovorí, nikto z nás učený z neba nespadol. Niekedy však okrem obrovského množstvo odbornej literatúry potrebujem ako keby vypnúť a vedieť, že v tom nie som sama. Pri knihe Drž sa som mala pocit, že je veľa scén nakompilovaných presne ako z môjho života. Často som sa pristihla pritom, ako len spokojne krútim hlavou a opakujem si, že toto sa stalo aj mne, že presne túto situáciu poznám a len sa tak pousmejem nad tým, koľko mám vlastne toho nielen s Kristinou, ale aj ostatnými matkami spoločné. Často si myslíme, že sme v niečom samé, ale pravda je taká, že samé nie sme nikdy, len si to potrebujeme pripomenúť.
 
"Život je ako bonboniéra, nikdy nevieš, čo ochutnáš."

Drž sa! je poriadna emočná jazda, ktorú si užijete. Je napísaná veľmi sviežo, chytľavo a keď sa do nej začítate, už ju nebudete chcieť pustiť. Bála som sa, že bude kniha veľmi podobná dielkam od Kristíny Tormovej, ktorej štýl mne osobne absolútne nesedel. Našťastie, Krisina Kuzmič píše oveľa noblesnejšie a jej kniha mi sadla oveľa viac. Aj napriek tomu, že neobsahuje nič svetoborné, nové, v podstate je len akousi zmesou každodenných situácií je zároveň aj motivačnou literatúrou. Autorka sa totiž všetkým svojim čitateľkám snaží ukázať, čo sa môže skrývať za fasádou dokonale pôsobiacej matky a dodať tak sebavedomie a dôveru všetkým ženám. A myslím, že sa jej to aj podarilo. Napriek tomu, že som sa do jej knihy nepúšťala so žiadnymi očakávaniami, dostala som kvalitne napísané dielko, ktoré som si užila. Vždy večer, keď som uspala svoju dcérku, som si zobrala túto knihu, vypila si pri nej ovocný čaj a povedala si, že možno mi to nešlo až tak dokonale, možno som mohla niečo urobiť lepšie, ale rozhodne nie som zlá matka. A to je podľa mňa to posolstvo, ktoré by sme si mali všetky uvedomiť.

Drž sa! by som odporučila všetkým ženám. Je úplne jedno, či máte malé, odrastené dieťa, či dokonca už vnúča. Tak isto je jedno, či ste ešte len tehotná alebo o dieťati ešte len uvažujete. V tomto titule sa nájde každá jedna z nás, ktorá si aspoň trošku uvedomuje svoje materinské inštinkty. Úsmevnou cestou sa spolu s Kristinou pozriete na bežné radosti a starosti a zaručujem vám, že si pri jej knihe nielen oddýchnete, ale aj sa zasmejete, aj vám možno nejaká tá slza ujde.

 
Myslím, že je úplne jasné, aké hodnotenie si Drž sa! zaslúži. Ani som nedúfala, že by som po tejto knihe mohla byť taká nadšená. Buď to opäť raz môžem zhodiť na zbytkové tehotenské hormóny alebo stačí uznať, že Kristina písať jednoducho vie a jej prvotina sa jej mimoriadne podarila.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára