pondelok 4. augusta 2014

Kass Morgan - Prvých 100

Už stovky rokov na zem nik nevkročil - až doteraz!

Od ničivej nukleárnej vojny žilo ľudstvo vo vesmírnych lodiach vysoko nad rádioaktívnym povrchom Zeme. Teraz však Rada posiela sto mladistvých delikventov – ktorých spoločnosť považuje za nahraditeľných – na nebezpečnú výpravu s cieľom znova kolonizovať planétu. Môže to byť ich druhá šanca na život... alebo samovražedná misia. Clarke zatkli za vlastizradu, no ešte stále ju prenasleduje spomienka na to, čo v skutočnosti urobila. Wells, kancelárov syn, prišiel na Zem kvôli dievčaťu, ktoré ľúbi – dočká sa však jej odpustenia? Ľahkomyseľný Bellamy si tiež prebojoval cestu do výsadkovej lode, aby zachránil sestru, druhú polovičku jedinej súrodeneckej dvojice vo vesmíre. A Glass sa podarilo utiecť naspäť na loď, no zisťuje, že život tam je rovnako nebezpečný ako ten, ktorého sa bála na Zemi. Stovka odsúdencov, prenasledovaných nástrahami divokej krajiny a tajomstvami svojej minulosti, musí bojovať, aby prežila. Nikdy sa z nich nemali stať hrdinovia, no môžu byť poslednou nádejou celého ľudstva.

Nie je to až tak dávno, čo sa na scéne objavil nový seriál - The 100, ktorý vychádza práve z knihy Prvých 100. Do seriálu som sa nepustila, čakala som kým sa mi dostane do rúk, aj keď sú podľa recenzií podobné, no zároveň v mnohých veciach odlišné. Do knihy som sa púšťala s veľkým nadšením, pretože milujem knihy, ktoré sú vyrozprávané z viac ako jedného pohľadu a kniha Prvých 100 je dokonca vyrozprávaná až zo štyroch pohľadov (paráda, že?).

"Prvých pár minút boli väzni príliš vystrašený zo streľby, aby si uvedomili, že sa vnášajú vo vesmíre a sú jedinými ľuďmi, ktorí za posledných tristo rokov opustili kolóniu." 

Zhruba pred 100 rokmi bola Zem kontaminovaná a zničená nukleárnou bombou. Na vesmírnej lodi však už nie je viac miesta a tak je 100 mladých ľudí vybratých a vyslaných na Zem, ktorá sa môže stať jedinou záchranou. No bude to také jednoduché? Prekročiť prah lode a vydať sa na nebezpečnú cestu naprieč zničenou planétou?

Ako som už spomínala kniha je vyrozprávaná zo 4 pohľadov - Bellamyho, Clarke, Glass a Wellsa. Každého z nich priviedlo na loď niečo iné. Clarke mala byť vo svojich 18 rokov popravená, Bellamy má na lodi zase ako jediný pokrvnú sestru a keďže je aj ona vyslaná na zem, chce ísť Bellamy s ňou. Glass má byť tiež súčasťou výpravy, no nakoniec sa jej podarí ujsť a zostáva na vesmírnej lodi. Asi najmenej výraznou postavou bol Wells, ktorý mi prišiel počas celej knihy taký nevýrazný a ostatné postavy ho zatienili. Páčilo sa mi, že autorka okrem opisu Zeme, opisovala pomocou Glass aj život na lodi. Jej príbeh ma bavil dokonca niekedy najviac, keďže na lodi bola z našich 4 hlavných hrdinov sama. Každá z týchto postáv je iná, svojrázna, no ja som si obľúbila všetky, niektoré viac, iné menej.

"Bellamy si založil ruky za hlavu a nastavil tvár slnku. Keď sa mu teplo vpilo do pokožky, zhlboka vydýchol."

Aj keď kniha pri 4 hlavných postavách môže vyzerať chaoticky, nemusíte sa báť, po určitom čase, keď si osvojíte pár mien, sa bude kniha čítať prakticky sama. Nejedná sa o typickú dystópiu, na akú ste možno zvyknutý, keďže sa tu ľudia nebúria proti niekomu (niečomu), ale skôr sa tu nachádzajú problémy v tej medziľudskej rovine. 

Ako si pri niektorých knihách želám, aby mali menej strán, pri tejto by som si želala, aby ich mala oveľa viac. Niektoré udalosti a situácie by si zaslúžili väčšiu pozornosť, no teraz som mala pocit, že ich autorka len rýchlo zosekala. Veľkým plus boli útržky z minulosti, vďaka ktorým sme sa dozvedeli prečo sa vlastne Clarke aj ostatní dostali do väzenia a ktoré príjemne ozvláštnili dej. Aj keď kniha neobsahuje nervydrásajúce scény, predsa len mi miestami trochu stiahlo žalúdok. Ten sa mi dva krát prevrátil aj pri cliffhangeri, ktorý si na nás autorka na konci knihy pripravila (potrebujem hneď druhý diel!). Keďže som seriál nepozerala, nebola som psychicky na koniec tejto knihy pripravená a naozaj som na chvíľku zostala na poslednú stranu pozerať ako obarená. 

Som veľmi rada, že som sa najskôr pustila do knihy a nie do seriálu, keďže fanúšikovia seriálu knihe vyčítajú strašne veľa. Podľa mňa to bolo veľmi dobre nápisané dielko, autorka má výborný a chytľavý štýl a ja som nepotrebovala, aby sa na knihe niečo menilo. Vôbec mi nechýbali opisy z lode, úplne mi stačil to čo v knihe bolo. Ničoho nebola veľa, ani málo a autorka sa vybrala tou zlatou strednou cestou, ktorá sa vo väčšine prípadov vypláca. Neviem žiadny dôvod prečo by som mala knihu skritizovať a som veľmi rada, že sa mi ich v poslednej dobe dostáva do rúk toľko vynikajúcich.

"V tej chvíli neexistoval nik iný. Boli jediní ľudia na Zemi. Presne tak ako si to vždy predstavoval."

Napísať v dnešnej dobe popritom obrovskom množstve kníh nejakú, ktorá bude vytŕčať, ktorá bude iná ako ostatné, je veľmi ťažké. Je veľké množstvo autorov, ktorí si myslia, že sú originálni, no pritom len kopírujú iné diela. Kass si však hrdo môže povedať, že naozaj napísala iné, výnimočné dielko, ktoré sa mi páčilo a ktoré vám všetkým odporúčam.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu nájdete (za skvelú cenu) TU.


3 komentáre:

  1. Stále neviem či si ju mám prečítať :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja mám veľmi rada seriál a po knihe už dlhšie pokukujem, aj keď je vraj veľmi odlišný, aj tak by som si to rada prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Čeká na mě už měsíc v knihovně, ale zatím jsem se k ní nedostala. Věřím, že to bude pecka :)

    OdpovedaťOdstrániť