piatok 13. júna 2014

Jamie McGuireová - Prozreteľnosť

Dokáže Jared Ninu ochrániť?

Vysokoškoláčka Nina krátko po smrti milovaného otca spoznáva sympatického, trochu tajomného mladíka. Čoskoro sa ukáže, že ich stretnutie na autobusovej zastávke nebolo náhodné. Jared Ryel ju pozná lepšie než najbližší priatelia z internátu. Čoskoro medzi nimi preskočí iskra, lenže Jared akoby sa obával naplno prejaviť svoje city, pretože táto láska je z kategórie zakázaných... Jedného dňa Ninu na ulici osloví neznámy muž a dožaduje sa dokumentov o prevode časti otcovho rozsiahleho majetku. Po vyhrážkach od bývalých otcových spoločníkov sa Nina dozvedá, že otec v skutočnosti žil dvojakým životom. Hoci to znie neuveriteľne, zaplietol sa do nebezpečnej hry so samotným peklom. Temný vojvoda sa dožaduje niečoho, čo im vzal, a Nina spočiatku nemá ani potuchy, o čo ide. Ochrániť ju môže iba Jared, ktorý má neuveriteľné, priam nadľudské schopnosti a s ktorým ju spája viac než priateľstvo.


The Providence Trilogy Bundle: Providence; Requiem; Eden Čo sa týka Jamie, tak rozhodne patrí medzi moje najobľúbenejšie autorky. Knihu Krásna katastrofa som si úplne zamilovala a nedávno som si zaobtarala aj knihu Chodiaca katastrofa a Prozreteľnosť. Mala som však pocit ako keby bola Prozreteľnosť napísaná úplne inou autorkou. Naozaj som zostala dosť prekvapená, pretože Prozreteľnosť nebola až také skvelé dielko ako by som bola očakávala.

"Zastali sme na ulici za internátom. Jared ma mlčky odprevadil ku vchodu, no keď som sa dotkla kľučky, chytil ma jemne za rameno."

Kniha je jedno strašne veľké klišé. Zatiaľ čo v Krásnej katastrofe vytvorila jeden milý a dobre prepracovany, romantický príbeh, v Prozreteľnosti už využila kopu ošúchaných fráz. Bad boy Jared a minulosťou poznačená Nina (to tu už bolo). Ona ho chce, on sa od nej musí držať ďalej (to už tiež poznáme). Dajú sa dokopy, no päť strán na to sa rozídu (aj to je celkom známe). Proste klišé, klišé a samé klišé. Aj napriek všetkým týmto negatívnym veciam sa však kniha dala prečítať dokonca miestami aj s radosťou. Celé to zachránil autorkin štýl písania. Kniha bola opäť písaná takým jednoduchým, dobre čitateľným štýlom, typickým pre Jamie. Aj keď zápletka nebola nič extra, knihu som v pohode nakoniec dočítala a nepotrebovala som si pritom ani vytrhať vlasy (iba miestami).

Opäť raz to najviac celé skazila hlavná hrdinka - Nina. Mala ťažký život, stratila otca, na svet pozerala inak. Keď sa objavil Jared, učaroval jej a ona verila, že bude šťastná. To jej však nedávalo dôvod, aby na každej druhej strane mrnčala, kašlala na svojich kamarátov, bola rozmaznaná a znepríjemňoval všetkým (vrátane mňa život). Na svet sa pozerala podľa mňa strašne sebecky a nedospelo a niektoré jej rozhodnutia ma skoro stáli nervy a zvyšovali mi poriadne krvný tlak. Jared bol naproti nej úplne úžasný. Prišlo mi riadne milé ako chcel vždy Ninu ochraňovať a to aj v nie veľmi nebezpečných situáciach.

"Odviezli sme sa na adresu uvedenú na účtenku. Keď sme zastavili pri obrubníku, nervózne som krútila prsteňom." 

Čo ma však začalo hnevať najviac bol vytvárajúci sa ľúbostný trojuholník. Zvládnem všetko, no ľúbostné trojuholníky sú už nad moje sily. Do vzťahu Jareda a Niny sa zapojí ešte aj Ray, Ninin kamarát, ktorý je do nej už dlho zaľúbený a je to malé uplakané šteniatko, ktoré sa môže iba na všetko pozerať a dúfať, že sa niekto nad ním zľutuje. Som rada, že Rayovi dávala autorka menej priestoru, lebo bol až príliš sladký a precitlivený. Miestami mi prišiel ako keby mal byť dievča a nie chlapec. 
Ak si odmyslíme, že trištvrte knihy tvrila len romantická zápletka a komplikovaný vzťah Niny a Jareda, tá zvyšná trištvrtina bola skvelá. To tajomtvo okolo Niniho otca, miestami pochmúrna atmosféra a boj dobra a zla sa mi mimoriadne páčil a autorke som všetko uverila. Keby kniha nebola taká strašne presladená, bolo by to jedno vynikajúce dielko. Naozaj ma mrzelo, že autorka nezvolila radšej inú romantickú zápletku, ktorá by tak čitateľa citovo nevyčerpala. Taktiež som mala ešte pocit, že sa autorka sústredila iba na hlavné postavy a na vedľajšie sa vykašlala. Miestami mi chýbalo nejaké to rozptýlenie. 

"Jared ma zdvihol zo zeme, kľakol si k trezoru a otvoril ho. Potom sa predklonil a zovrel si koreň nosa." 

Celkovo som z knihy dosť zmätená. Mala som na ňu príliš veľké očakávania, pretože som proste čakala, že keď to napísala Jamie, bude to niečo neskutočné, úžasné a perfektné. Práve preto bolo moje sklamanie oveľa väčšie. Aj napriek tomu si však myslím, že kniha určite stojí za prečítanie a že zaujme všetky romantické duše, ale aj množstvo iných čitateľov.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu nájdete TU.

2 komentáre:

  1. V blízkej dobe knižku tiež dočítam a skúsim nejakú tú recenziu napísať, ale asi bude veľmi negatívna.
    Ja neviem čo si o knižke myslieť. Príde mi to tiež veľmi klišé, miestami veľmi podobné sérií HUSH HUSH, Nina je strašná hlavná postava a ľúbostný trojuholník ma vážne nahneval.. :/
    Jediné, prečo knižku čítam je štýl písania, ktorý, ako si spomínala, je dobrý a pútavý. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som veľmi zvedavá čo na ňu povieš :) Aj mne to prišlo podobné, len sa mi asi Hush Hush páčilo ešte viac. Hej hej štýl má Jamie naozaj úžasný :)))

      Odstrániť