pondelok 13. júna 2022

Svorka pri Vrchu kráľov - Ema Novotná

Nebezpečenstvo na ňu číha za každým rohom. Dokáže nad ním zvíťaziť?
 
Aj na Slovensku sa píše dobrá young adult fantasy! Príbeh SVORKA pri Vrchu kráľov od mladej autorky Emy Novotnej a s mladou hrdinkou je doslova na mieru ušitý pre mladých čitateľov. Chcete sa zasnívať, prežiť skutočné dobrodružstvo a nájsť pravú lásku? Vydajte sa spolu s alfbriskou Ellou na nebezpečnú výpravu za stratenými kronikami, ktoré môžu zmeniť osud celého sveta...
Svorka pri Vrchu kráľov je debut mladej slovenskej autorky Emy Novotnej. Ako už iste viete, voči slovenskej tvorbe som trošku skeptická na základe predchádzajúcich (početných) negatívnych skúsenostiach. Keďže som však otvorená rôznym možnostiam, nebojím sa dať šancu aj novým autorom a vždy dúfam, že ma presvedčia o tom, že aj na Slovenku dokážeme napísať kvalitné dielo, najmä pokiaľ ide o žáner fantasy. Hneď na úvod ma veľmi prekvapilo, že Ema je naozaj mladučké dievča, ktoré ešte navštevuje gymnázium. O to väčšia poklona a obrovský rešpekt, že dokázala napísať takéto dielko. Nevedela som, čo od knihy očakávať, keďže anotácia priniesla naozaj len minimum informácií a o to s väčším záujmom som sa do knihy pustila. 
 
"Predpokladal, že skončím ako ostatné alfbrisky v mojej rodine? Zatrpknutá či mŕtva?"
 
Svorka je pomerne útla knižka, ktorá nás zavedie do sveta, v ktorom okrem bežných smrteľníkov žijú rôzne tajné komunity s nadprirodzenými schopnosťami. Najväčšiu z nich tvoria alfbristi, vlčí meniči, medzi ktorých sa dostáva aj mladučká Ella. Tej život hádže pod nohy samé polená, a preto hľadá isté útočisko, kde by sa mohla naučiť dôstojne žiť. Práve to jej poskytne Svorka pri Vrchu kráľov a my vďaka nej máme možnosť dozvedieť sa viac o tom, ako vlastne svet alfbristov funguje. Keďže ide o pomerne útle dielko, príbeh neobsahuje príliš veľa podrobných opisov. Autorka poskytuje pomerne hrubý náčrt fantasy sveta a čitateľa nezahlcuje podrobnými a detailnými informáciami. Na jednej strane je to skvelý ťah, ktorý posúva plynulo príbeh dopredu, na druhej mi občas chýbali akési dovysvetlenia istých súvislostí. Tak isto som si všimla, že isté logické náväznosti neboli dotiahnuté úplne do konca a pozornejšiemu čitateľovi neujde zopár autorkiných preklepov. Chápem, že mala pomerne málo strán na to, aby zachytila nejaký väčší časový úsek, no niektoré časové súvislosti odporovali logike. Pravdaže, vzhľadom na to, že ide o autorkinu prvotinu, je jasné, že na dotiahnutie niektorých štylistických záležitostí bude treba sa ešte vypísať
 
"Potom vykúzlil ten svoj úsmev typu: čo to, preboha, robím a hovorím?"
 
Čo ma však veľmi milo prekvapilo, bola autorkina fantázia. Dokázala vymyslieť neokukaný príbeh bez klasických klišé. To, čo pochybovalo v štylistike, dotiahla epickou zložkou príbehu. Ema má naozaj úžasnú predstavivosť, vynikajúce nápady, už len potrebuje trošku dotiahnuť štýl písania. Aj napriek tomu, že príbeh zaujme skôr mladších čitateľov a pre starších bude príjemnou oddychovou rozprávkou, dokáže si svojho čitateľa získať a vtiahnuť ho do deja. V poslednej dobe fantasy u mňa nie je na prvých priečkach vo wishliste a o to viac ma potešilo, že som knihe Svorka dala šancu, pretože ma milo prekvapilo. Námet, postavy, prostredie, autorkinu fantázia - to všetko sú silné pozitívne body príbehu. Rozhodne jej patrí veľká poklona za to, ako sa s príbehom popasovala. Ako som už spomínala, autorke ešte chýba sa rozpísať. Keď popracuje na stavbe dialógov a trošku neupravených vetách, rozhodne by sa mohla zaradiť medzi kvalitné spisovateľky. Je cítiť, že má v hlave množstvo nápadov, ktoré len stačí na papieri dotiahnuť do konca. 

Svorka pri vrchu kráľov je zaujímavým počinom v slovenskej fantasy literatúre, ktorý si rozhodne zaslúži vašu pozornosť. Obsahuje klasické chyby prvoautorov, s ktorými sa však autorka popasovala veľmi dobre. Prináša neokukaný, interesantný príbeh, ktorý si vás získa. Túto knihu by som odporučila všetkým, ktorí majú radi nadprirodzeno a neboja sa dať šancu aj začínajúcim autorom.
 
Váhala som, či udeliť tri alebo štyri lajky, ale keďže v autorke vidím potenciál, ktorý treba rozvinúť a chcem ju motivovať k ďalšej tvorbe, volím nakoniec štyri lajky. Ako som už spomínala, pevne verím, že aj vďaka jej tvorbe sa zmení môj (skeptický) názor na slovenskú tvorbu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem samotnej autorke. Knihu si môžete kúpiť napríklad TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára