štvrtok 18. augusta 2022

Mona Kasten - Dúfať znova

 Ona je študentka. On jej učiteľ. Môže z toho vzniknúť láska?

Everly Pennová neverila na lásku. Celé roky sa prizerala, ako jej mama trpí v násilnom vzťahu. Zážitky z detstva ju natoľko traumatizovali, že si mužov nepripúšťala k telu. Nechcela sa zamilovať. A už vôbec nie do svojho vyučujúceho. Ibaže Nolan Gates je šarmantný, inteligentný, sexi a iba pri ňom dokáže byť Everly sama sebou. Len jemu dokáže otvorene povedať, že netuší, čo chce od života a že študuje len preto, aby bola mama šťastná. Čím bližšie ho spoznáva, tým viac ju to k nemu ťahá. Najradšej by prekročila pomyselnú hranicu medzi nimi, lenže vzťah s pedagógom je pre Everly neprípustný. Zároveň netuší, že za Nolanovým optimistickým prístupom k životu a nákazlivým nadšením pre literatúru sa v skutočnosti ukrýva bolesť. A tá by mohla zničiť ich lásku, skôr ako sa zrodí. 
Dúfať znova je v poradí už štvrtým dielom série Znova. Prvé tri diely nastavili latku poriadne vysoko a tak som bola zvedavá, čo si pre nás autorka pripravila tentokrát. Čo sa týka deja, dá sa povedať, že trošku pritvrdila, pretože sa rozhodla staviť na novú tému - lásku medzi študentkou a jej učiteľom. Priznám sa, že sprvu som bola trošku skeptická, keďže toto je pomerne ošúchaná téma, ktorá sa vyskytla už nespočetné množstvo krát a väčšinou je jej priebeh skoro úplne totožný. Aj napriek tomu, že to môže vyzerať ako vďačný nápad, ktorý okorení romantickú línia, pravda je taká, že sa s ním nedá až tak vyhrať. Čakala som či Mona môj názor potvrdí, alebo naopak vyvráti. Pred tým než sa na to bližšie pozrieme by som však rada pochválila obálky, ktoré sú ladené v jednom tóne a vyzerajú naozaj úžasne. Som rada, že sú inšpirované originálom, ale na druhej strane prinášajú aj niečo svojské. Navyše, nie sú gýčové a naozaj dobre sa vynímajú na poličke (pokiaľ ste perfekcionistický detailista, ako ja, tak aj takýto fakt vám vie mimoriadne zlepšiť náladu.)
 
"Prehltla som. Správal sa úplne normálne. Takže sa mi ten jeho pohľad iba zdal."
 
Aj Everly, aj Nolan sú nám známi už od prvého dielu. Zatiaľ čo Nolan je naozaj excentrická bytosť, ktorá zaujme hneď na prvý pohľad, Everly je pomerne zakríknuté, skôr utiahnuté dievča, ktoré má problém otvoriť sa ľuďom. Avšak, vďaka Nolanovým hodinám sa jej aspoň čiastočne darí zmeniť túto svoju vlastnosť. Práve s ním dostáva priestor otvoriť sa aj jej krehká duša, ktorá potrebuje zlepiť. Otázne je či práve Nolan dokáže byť tým lepidlom. Aj keď ho to k Everly ťahá, stále myslí na to, že je jej učiteľom. Navyše, každý z nich si nesie svoj tieň minulosti. Ktorý postupne odhaľujeme spolu s našimi postavami. Pokiaľ ste videli seriál Pretty Little Liars, tak vám budú tieto postavy až mimoriadne pripomínať Ariu a Ezru. Ja som síce nebola fanúšičkou tohto seriálu a videla som len prvú sériu a časť druhej, ale aj napriek tomu som v postavách našla veľkú podobnosť. Nemôžem povedať, že by mi prekážali, len si ma tak nezískali. Zatiaľ čo v predchádzajúcich častiach som doslova hltala každú stránku, v tomto prípade som mala akosi problém sa začítať. Ani Everly, ani Nolan si ma nedokázali natoľko získať, že by som nedokázala knihu odložiť nabok. Naopak,  vracalo sa mi k nej ťažšie. Romantická línia nebola vytvorená zle, dokonca ma autorka milo prekvapila tým, že nebola len typickým klišé, ale doplnila ju aj o vlastné originále prvky. Nebola však až natoľko atraktívna, aby ma úplne pohltila.
 
"Neobzrela som sa, iba zamávala na rozlúčku. Znovu mi oči zaliali slzy."

Veľkým plusom je však autorkin štýl písania. Neviem, ako to robí, ale dokáže jednotlivé pasáže napísať tak dobre, že jej prepáčite aj slabšie postavy, aj menej zaujímavú romantickú líniu, aj hocijaký iný prešľap, ktorý by vás pravdepodobne v inej knihe vytočil do nepríčetnosti. Je cítiť, že žáner New adult Mone sadol priam skvelo a že sa v ňom naozaj našla. Nenudí čitateľa zbytočnými opismi, siahodlhými vnútornými monológmi či nepodstatnými informáciami. Prevláda epickosť a dialogické pasáže, ktoré dej príjemne posúvajú dopredu. Už v predošlých tituloch som jej štýl písania naozaj vychválila a som veľmi rada, že si jeho kvalitu zachovala aj v ďalšom pokračovaní. Navyše, okrem romantickej línie nezabudla do deja vložiť aj rodinné problémy, vyrovnávanie sa s neľahkými cestami osudu, hľadaním seba samého na ceste dospievania či aj v dospelosti. Ponúka komplexný a mnohostranný príbeh, ktorý vám ponúkne oveľa viac ako len "len" lásku. 
 
Moje pocity boli počas celého čítania tak 50 na 50. Boli momenty, ktoré sa mi páčili, no zároveň aj momenty, cez ktoré som sa nevedela popasovať. Cítila som sa ako na hojdačke a len čakala či príde kapitola horšia, alebo lepšia. Ako som už spomínala, Nolan a Everly neboli až také silné charaktery a nedokázali tak sviežo potiahnuť samostatnú knihu. Romantická línia bola zaujímavá, ale potrebovala by ešte nejaké muchy vyrovnať. Naopak, autorka popri nej otvorila naozaj zaujímavé témy, nebála sa odbočiť a využiť svoj spisovateľský talent. 
 
Preto som sa nakoniec rozhodla pre tri lajky. Pevne verím, že v poslednom dieli si autorka napraví renomé a ja budem znovu môcť udeliť plný počet lajkov. Túto sériu rozhodnem odporúčam každému, kto má chuť na kvalitnú romantiku a chce sa v týchto horúčavách zrelaxovať pri kvalitnej knihe.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára