štvrtok 9. júna 2022

Kubko v meste - Marta Galewska-Kustra

 Vydajte sa na výlet do mesta s Kubkom a jeho rodinou!

Šiesta časť Kubkových príhod je vhodná pre mladšie i staršie deti v predškolskom veku. S Kubkom a jeho rodinou navštívite stavenisko, supermarket, železničnú stanicu, park, tatovu prácu či výstavu tety Zuzky. Vďaka knižke si deti rozšíria slovnú zásobu o pomenovania nových predmetov alebo činností a precvičia si rozprávačské schopnosti. Pod každou veľkou ilustráciou sú doplňujúce obrázky, ktoré dieťa nabádajú, aby vlastnými slovami opísalo, čo sa hrdinom prihodilo.

Publikácia má jednoduchú formu, obsahuje krásne ilustrácie a prirodzeným spôsobom zdokonaľuje detskú reč.
 
Nie je zvykom, aby sa na mojom blogu objavila recenzia aj na iný titul ako na romantickú, či new adult alebo young adult knihu. Keďže sa však aj ja už zaraďujem do skupiny pyšných mamičiek, moje oči začali smerovať aj na knihy pre deti. Keďže sama milujem čítanie a knihy považujem za veľmi dôležitý nástroj pri rozvíjaní komunikačných zručností nielen u detí, ale aj dospelých, rozhodla som sa týmto smerom viesť aj svoju dcérku. Keďže jej vek je o niečo nižší, ako je odporúčaný vek, bola som sama veľmi zvedavá, ako bude na ilustrácie a moje hovorené slovo reagovať. Odozva bola mimoriadne pozitívna a ja musím povedať, že ju Kubko so svojim príbehom naozaj zaujal. A nielen ju, ale dokonca aj mňa a čo ma prekvapilo asi najviac, pozitívna bola aj reakcia môjho manžela.
 
Keď som si začala robiť prehľad v detskej literatúre, bola som veľmi prekvapená, aké množstvo titulov každý mesiac vo vydavateľstvách vychádza a vybrať medzi detskými knihami tú najkrajšiu, najlepšiu, najzaujímavejšiu bolo naozaj ťažké. Kubko v meste ma však zaujal práve vďaka ilustráciám, ktoré nie sú typicky detské, ale skôr pripomínajú kresby určené pre starších čitateľov. Zo začiatku sa mi zdali ilustrácie príliš krikľavé, príliš nosaté, príliš kostrbaté, no neskôr mi k príbehu perfektne zapasovali. Kniha je spracovaná naozaj veľmi pútavým spôsobom, dominujú žiarivé farby, ktoré zaujmú dieťa už po pár minútach. A ako som už spomínala, nielen dieťa. Môj manžel nemá ku knihám žiadnym vzťah a o to viac ma prekvapilo, keď sa začal zaujímať o to, čo s našou dcérou pozerám. Sám uznal, že je kniha veľmi živá a rozhodne si získa čitateľské oko. Myslím si, že krásne a pútavé ilustrácie sú pri knihách pre deti kľúčovým faktorom, keďže detičky ešte presne nerozumejú všetkému, čo im hovoríte. Vďaka kresbám však majú možnosť pochopiť príbeh oveľa lepšie. Okrem toho, že si knihu užívala moja dcéra, užila som si ju aj ja. Nevedela som, čo presne očakávať a o to viac ma prekvapila silná epická zložka, ktorá doplnila jednotlivé vizuálne obrazce.

Kubko v meste nepatrí do radu klasických rozprávok so šťastným koncom, ale je skôr akousi motiváciu a poznávaním toho, čo také mesto zahŕňa - čo sa v ňom nachádza, ako v ňom ľudia žijú, v čom sa odlišuje od dediny. Dominantná je práve opisná a poznávacia funkcia. Aj vďaka tomu, že nás Kubko mestom sprevádza, máme možnosť bližšie spoznať jednotlivé jeho zákutia. Priznám sa, že ja sama mám niekedy problém v pamäti zaloviť a vyrozprávať dcére nejaký príbeh. Dokonca aj pri opise obyčajnej snehovej vločky niekedy ťažko hľadám tie správne slová. Možno sa to zdá ako jednoduchá úloha, ale niekedy je naozaj veľmi ťažké vytvoriť o nejakom predmete, mieste či situácií pútavý opis. My, dospelí, sa predsa len dohovoríme už hocijakým spôsobom, no vysvetliť niečo dieťaťu, ktoré je doslova závislé od každého vašeho slova, je už o niečo ťažšia výzva. Som preto veľmi rada, že mi s tým Kubko pomohol a aj vďaka nemu som mala možnosť zažiť nezabudnuteľnú jazdu. Veľká poklona patrí aj autorke, keďže vymyslieť niečo takéto, rozhodne nie je jednoduchá úloha. 

Knihu, respektíve leporelo, by som odporučila všetkým, ktorí chcú pre svoje deti niečo odlišné, ako len klasické rozprávky. Pokiaľ máte chuť so svojim dieťaťom objavovať, spoznávať neobjavené zákutia, naučiť sa niečo nové, rozhodne siahnite po tomto titule. Jediné, čo by som možno vytkla alebo skôr poznamenala, je dosť veľký rozmer leporela. Je o niečo ťažšie, a preto drobnejšie detičky môžu mať problém s jeho uchopením a listovaním. Našťastie však majú nás, pozorných rodičov, pripravených vydať sa s Kubkom na nezabudnuteľnú cestu mestom.

Ani som nečakala, že môj prvý väčší kontakt s detskou literatúrou dopadne takto dobre. Na vysokej to nebol práve môj obľúbený predmet, no materské povinnosti ma aj v tomto smere zmenili a teším sa, ako objavím čaro ďalších príbehov pre deti. 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára