štvrtok 9. júna 2022

Road trip - Beth O'Learyová

Jeden výlet. Jeden rozchod. Jedna (ne)zabudnutá láska.

Addie a jej sestra vyrážajú na cestu do Škótska, kde sa koná priateľkina svadba. Hudba je prichystaná, sladkosti zbalené, no len čo vyštartujú, niekto do nich zozadu narazí. Ako naschvál za volantom sedí Addin bývalý frajer Dylan, ktorému sa doteraz vyhýbala. Dylan a jeho najlepší kamarát mieria na tú istú svadbu, a keďže je ich auto nepojazdné a verejná doprava nedostupná, Addie nemá na výber a musí ich vziať so sebou. Maličké auto je čoskoro plné nielen batožiny, ale aj tajomstiev, a počas niekoľkohodinovej cesty sa Dylan a Addie nevyhnú spomienkam na svoj zložitý vzťah... Celý čas sa im navyše lepí smola na päty. Stihnú vôbec doraziť na obrad? A čo je dôležitejšie, naozaj sa ich vzťah pred rokmi ocitol na konci cesty?
 

 
 
Aj napriek tomu, že vám každý povie, že knihu nikdy nemáte súdiť podľa obalu, niekedy sa jednoducho tomuto faktoru nevyhnete. Sama som odporca tejto teória, avšak občas sa nájde nejaká kniha, ktorá má jednoducho tak krásnu a pútavú obálku, že sa mi nechce veriť, že by v sebe skrývala nekvalitný príbeh. Obálka Road tripu ma zaujala hneď na prvý pohľad. Jemná, negýčová, perfektne vystihuje anotáciu a ako som pri čítaní zistila, tak aj príbeh. Priznám sa, že sprvu som váhala, či sa do knihy pustiť alebo nie, keďže ma až tak neoslovila. Podobných kníh som čítala už množstvo a nebola som si istá, či ma dokáže natoľko zaujať. Povrchná stránka mojej osobnosti (zaťažená na perfektné obálky) ma však prinútila sa do knihy pustiť. A či som to oľutovala?

 "Očarila ma. Som ako Odyseus na ostrove, kde žila Kirké, som ako Shakespearov Romeo..."

Povedzme si úprimne, anotácia znie ako poriadne klišé. Svadba, pokazené auto, spoločná cesta s bývalým, počas ktorej sa začne objavovať stará láska - to znie ako námet na ďalší americký tuctový film. Ja sama som bola poriadne skeptická, avšak nechcela som odsúdiť knihu hneď na začiatku. Moje pocity boli počas čítania trošku rozporuplné. Jednoduchí, sympatickí hrdinovia, ktorí sa ničím neodlišujú od bežných smrteľníkov mali isté čaro, vďaka ktorému si ich obľúbite od prvých strán. V poslednej dobe sa často stretávam s tým, že sa autori snažia silou mocou vytvoriť dokonalé charaktery. V tomto prípade však Beth vsadila na jednoduchosť a ľudskosť a to bol skvelý ťah. Avšak, veľmi ma sklamala práve samotná romantická zápletka. Tá bola jedno veľké klišé. Všetky známe frázy, situácie, činy boli ako vystrihnuté z romantických komédií na Dome. Sama proti romantike nemám nič, dokonca tieto knihy zbožňujem, ale musia byť napísané kvalitne. V tomto smere autorka trošku zlyhala a romantická linka podľa mňa nevyšla úplne tak, ako by som si predstavovala. Už po pár stranách som sa nudila, nedokázala som sa dobre začítať a knihu som viackrát odložila na bok. Dokonca som sa začítala aj do ďalšej knihy a len veľmi ťažko som sa k tejto spätne vracala. Autorka mala o to ťažšiu úlohu, že na tomto faktore v podstate vystavala celý príbeh. Nič prevratné sa nedialo, chýbali akčnejšie scény, ktoré by príbeh oživili. Nehovorím, že je vždy potrebná dráma, ťažké osudy či komplikované životné scenáre, ale v tomto prípade mi chýbalo akési spestrenie. 

"Chýbajú mi len tvoje dotyky, na ktoré si spomínam len o trocha častejšie ako neustále."

Nie som si úplne istá, či sú témy Road tripov až také šťastné. Sama som už tomuto námetu dala viackrát šancu, no nestretla som sa ešte s takým titulom, ktorý by ma naplno vtiahol. Tak tomu bolo aj v tomto prípade. Za pozitívum považujem dialogickú časť, ktorá bola zvládnutá vynikajúca. Nechýbali vtipné pasáže, pri ktorých sa dalo od srdca zasmiať, ale aj citlivejšie momenty. Veľká škoda, že sa autorka viac ponorila do vnútorného sveta postáv a nedala im väčší priestor pri komunikovaní. Monologické pasáže boli príliš dlhé a dej o niečo spomalili. Niektoré slabšie momenty prebili tie krajšie, keď sme mali aj my možnosť spolu s našimi postavami spoznávať okolitý svet. Ja sama patrím k veľkým milovníkom road tripov, dokonca sme ich s manželom, ako slobodní bez záväzkov, aj viacero absolvovali. Neviem si však predstaviť, či by som ich dokázala tak pútavo opísať. Autorka sa síce veľmi snažila, ale občas to skĺzlo do monotónnejšej roviny. Veľkým plusom boli návraty do minulosti, ktoré striedali prítomnosť. Práve tie veľakrát zachránili dej a mimoriadne som si ich užívala. O to viac, keďže autorka zvolila duálneho rozprávača. Práve ten patrí k mojim najobľúbenejším, keďže vďaka nemu máme možnosť nahliadnuť do mysle obidvom hlavným hrdinom. Vždy ma fascinuje, aký je odlišný pohľad mužov a žien na tú istú situáciu a ako ju dokážeme úplne opačne vyhodnotiť.

Počas celého čítania som bola na vážkach a moje nadšené dojmy striedali dojmy sklamania. Boli pasáže, ktoré sa mi mimoriadne páčili, ale aj pasáže, pri ktorých som len prevracala očami. Hlavná myšlienka, návraty do minulosti, postavy - to všetko boli obrovské pozitíva. Avšak, romantická línia, monotónny štýl písania a príliš veľa vnútorných monológov tieto plusy zatieňovali. keďže od autorky som už jednu knihu čítala a tá sa mi veľmi páčila, mala som predsa len isté očakávania, ktoré sa úplne nenaplnili. Aj napriek tomu som však rada, že som sa do tejto knihy pustila. Aj napriek chybičkám krásy, ktorých bolo, bohužiaľ, dosť, som si čítanie aj trošku užila. Túto knihu by som odporučila všetkým, ktorí majú chuť vydať sa na poriadny road trip. Ak máte radi príjemné oddychovky, ktoré vás navnadia na leto, rozhodne siahnite po tomto titule.

 
Knihe by som nakoniec udelila tri lajky. Je cítiť, že autorka má talent aj dobré nápady, len je potrebné ich trošku dotiahnuť do lepšieho konca. Pevne verím, že sa Beth zo svojich chýb poučí a my sa dočkáme ďalšieho perfektného titulu.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára