štvrtok 6. mája 2021

Začarovaná Ella - Gail Carson Levine

 Dar alebo prekliatie?

  Obľúbená filmová hrdinka teraz aj v knihe! 

Ella je vážne začarovaná. Bláznivá víla Lucinda jej pri narodení poriadne skomplikovala život! A tak ak jej niekto prikáže skákať celý deň na jednej nohe, musí to urobiť. Ak by jej rozkázali skočiť z okna, nedokázala by tomu zabrániť. Je v neustálom nebezpečenstve. Žije totiž s macochou a dvomi zlomyseľnými nevlastnými sestrami. Jediný, kto to dokáže napraviť, je Lucinda. Ella na ceste za svojou záchranou stretne obrov, víly... A možno aj princa. Bude mať aj tento príbeh svoje „žili šťastne až naveky"?
Začarovaná Ella patrí k jedným z mojich najobľúbenejších filmov. Videla som ho asi desaťkrát a vždy, keď sa objaví v televízii, si ho znovu pozriem. Rozhodne za to môže aj Anne Hathaway, ktorá je skvelou herečkou a táto rola jej určite poriadne sadla. Priznám sa, že som nikdy pred tým nepočula o tom, že film existuje aj v knižnej podobe. Pravdaže, ako skalný fanúšik som si nemohla tento titul nechať ujsť a bola som veľmi zvedavá, do akej miery je filmovému spracovaniu podobný.
 
"Tvár mal tak blízko mojej. Na čelo mu padli dve kučery. Nos mal posypaný pehami a jeho oči mi vraveli, ako sa o mňa bojí."
 
Ella dostala dar, ktorý je ale prekliatím. Musí poslúchať na každé slovo, respektíve príkaz. Bez ohľadu na to, či sa jej páči alebo nie, musí ho vykonať. Čím je však staršia, tým viac jej prekáža, a preto sa rozhodne nájsť vílu, ktorá jej ho dala, aby jej ho aj zároveň vzala a ona mohla prežiť šťastný život plný slobodných rozhodnutí. Čaká ju bláznivá cesta s množstvo dobrodružstiev, ale aj prekvapivej lásky. Pre mňa až tak prekvapivej nie, keďže film poznám naspamäť, a preto som vedela už dopredu predpovedať, čo sa stane. Bolo zaujímavé čítať knihu, pri ktorej presne viete, čo sa bude diať. Väčšinou volím radšej opačný postup - najskôr kniha a potom film, keďže sa tak nepripravím o zaujímavé momenty doplnené mojou fantáziou. Kniha bola filmu naozaj veľmi podobná, najdôležitejšie pasáže boli ponechané, dokonca aj postavy boli vykreslené veľmi podobne ako vo filme. Počas čítania som cítila, že kniha je písaná skôr vznešenejším ako voľným štýlom. Ponechali sa tituly, ľudia si potrpeli na etiketu aj vykanie a celkovo som mala pocit, ako keby som sa ocitla v inom storočí. Pri filme bol dej oveľa uvoľnenejší, skôr podaný takým vtipnejším tónom. V tomto prípade bol dej strnulejší, vážnejší, dokonca aj vzťahy mi prišli o niečo chladnejšie a menej precítené. 
 
"Pustila som Chara a zakryla si tvár rukami, no nebola som dosť rýchla."

Romantická línia bola tiež vykreslená skôr pôvabným a nadneseným štýlom. Páčilo sa mi, že do príbehu boli zakomponované aj listy, ktoré si medzi sebou Char a Ella vymenili. Ku koncu príbehu sa dej od filmu už trošku oddialil a nebol úplne rovnaký. Pravdaže, v knihe boli detailnejšie opisy, pribudli aj nové scény a začala som nadobúdať pocit, že sa predsa len kniha filmu na vlas podobať nebude. Celý príbeh bol z pohľadu Elly, ktorá je mimoriadne sympatická hrdinka. Tvrdohlavá, emancipovaná, vtipná, ale aj láskavá. Patrí medzi tie postavy, ktoré si nejde neobľúbiť. Char bol tiež charizmatický a milý, presne ako sa na správneho princa patrí. Do deja vstúpilo ešte mnoho vedľajších postáv, až som sa sama seba často pýtala, kde sa ich berie tak veľa. Aj napriek tomu, že knižka je pomerne útla a má necelých 250 strán, odohralo sa v nej toho mnoho. Príbeh je pomerne sladký, jednoduchý, ale zároveň aj dobrodružný. 
 
Pokiaľ máte radi filmové spracovanie, rozhodne siahnite aj po tom knižnom. Ak ste sa s príbehom ešte nestretli, pripravte sa na rozprávkovú jazdu, na ktorej konci vás čaká a žili šťastne, až kým nepomreli. Alebo nie?
 
Nakoniec by som knižke dala štyri lajky, pretože ma miestami iritovala tá vznešenosť a chýbala mi istá ľahkosť, ktorá by príbeh osviežila. Aj napriek tomu odporúčam knihu každému, kto má rád rozprávky a zamilované príbehy.
 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Začarovaná Ella je už roky rokúce moja TOP tradícia cez Vianoce ❤ doslova ma okamžite okúzlila :) a hoci kniha v češtine vyšla už pradávno, ešte stále som sa nedostala k jej prečítaniu, tak snáď to čoskoro napravím so slovenskou verziou. :) ✿

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, úplne súhlasím, ja si ju tiež každé Vianoce rada pozriem :) Určite odporúčam, ak sa ti páči film, je podľa mňa super siahnuť aj po knižnom spracovaní :)

      Odstrániť