streda 19. mája 2021

Nevlastná sestra - Jennifer Donnelly

Popoluškin príbeh skončil šťastne.
Ako sa skončí príbeh jej sestry?

Provokatívny príbeh o Popoluške naopak! 

Isabelle mohla byť navždy šťastná – princovu lásku mala na dosah ruky. Lenže ona nie je tá krásavica, ktorá na plese stratila črievičku. Je škaredá nevlastná sestra, ktorá si odsekla prsty na nohe, aby jej do topánky vošla. Keď princ odhalí podvod, s hanbou ju vyženie. Tam, kde sa končí príbeh Popolušky, začína sa príbeh nevlastnej sestry. Isabelle sa nevzdáva. Nechce skloniť hlavu pred svetom ceniacim si iba krásu. Rozhodne sa ukázať, že je v nej viac. No môže škaredé dievča žiť šťastne až do smrti?
 
Príbeh Popolušky je azda najznámejším romantickým príbehom, ktorý bol už niekoľkokrát spracovaný, natočený, upravený a vyskytuje sa v mnohých podobách. Každý z nás pozná zápletku o tom, ako sa z chudobného dievčaťa stala princezná, ako dobro zvíťazilo nad zlom. Nikto z nás však nevie, čo sa stalo potom. Ako dopadla zlá macocha či nevlastné sestry. A práve to sa rozhodla Jennifer objasniť. Priznám sa, že s niečím podobným som sa ešte nestretla a o to viac som bola zvedavá, čo príbeh prinesie. A musím uznať, že sa pred autorkou skláňam.
 
"Nájdi kúsky svojho srdca, nie niekoho iného..."

Disney nám ponúklo krásnu, sladkú Popolušku. Predstavte si ale Popolušku, v ktorej je nevlastná sestra natoľko odhodlaná, že sa stane princeznou, že si odsekne prsty, aby sa jej noha do topánky vošla. Práve toto sa stalo v originálnom námete, ktorým sa nechala inšpirovať aj autorka. Isabelle bola ochotná urobiť čokoľvek, aby sa stala princeznou. Vyzeralo to tak, že jej majstrovský plán vyšiel. Princ však zradu odhalil a tak ju namiesto šťastného života čakal život vo vyhnanstve. Isabelle odchádza so zlomeným srdcom a hanbou. Každý sa jej otočil chrbtom a ona nevie, čo si vo svete počne. Začína tak jej cesta za objavovaním samej seba. Musí si uvedomiť, že krása nie je len o peknom výzore. A práve to je asi najsilnejší odkaz celej knihy, ktorá bola mimoriadne prepracovaná. Autorka spojila epický príbeh s mravnými myšlienkami a silnou výpovednou hodnotou. Nielenže vytvorila perfektnú, zamotanú zápletku s fantasy prvkami, krásnymi a silnými myšlienkami sa dotkla aj môjho srdca. Príbeh bol prepracovaný od začiatku až po koniec. Rozprávkové prvky boli opäť ponechané, prerobené do moderného šatu. Autorka rúca mýty o staromódnych hodnotách a snaží sa cez príbeh Isabelle inšpirovať všetky dievčatá aj ženy, aby si viac verili. 

Čo sa týka rozprávkovej, respektíve fantasy línie, bola vytvorená perfektne. Nechýbali sudičky, neprajné postavy, ktoré chcú získať moc, ale aj šľachetní hrdinovia, ktorí bojujú za spravodlivosť a lásku. Autorka opovrhuje klebetami, intrigami, zradami a zároveň zdôrazňuje čistotu lásky, pravdy a viery. Príbeh sa tak krásne rozvíja, obsahuje mnoho zaujímavých a nevšedných prvkov a ja nemôžem šetriť slovami chvály.

 "Závisť. Je taká horúca a prenikavá. Spaľuje ťa, kým z teba nie je iba tlejúca troska a vnútri nezostane nič."

Popri epickej zložke dostáva výrazný priestor aj zložka psychologická. Ako som už spomínala, autorka vytvorila román, ktorý by sme mohli označiť ako trošku feministický, s cieľom ukázať mladým dievčatám, aké dôležité je veriť si a nestratiť nádej. Tak isto poukaze na to, že nielen pekná tvár, ale aj dobré srdce, vám môžu otvoriť bránu do sveta. Do textu ukryla mnoho poučných a krásnych citátov, ktoré čitateľov rozhodne chytia za srdce. Už dlhšiu dobu som sa nestretla s tak chytľavým a nevšedným fantasy. Oceňujem, že autorka si vybrala vlastnú cestu, ktorá nebola plné klišé a otrepaných fráz. Navyše, jej štýl písania bol chytľavý, takže som knihu zhltla veľmi rýchlo. Keď som sa dostala na koniec knihy, len som si priala, aby sme mali ešte ďalšie pokračovanie, venované napríklad aj ďalšej nevlastnej sestre. Páčilo sa mi, ako autorka vykreslila jednotlivé charaktery a vrhla na ne úplne iné svetlo. Príbeh, ktorý nám bol už x krát ponúknutý v tých najrôznejších podobách autorka otočila o 180 stupňov a vytvorila nevšedné dielko, ktoré si dovolím tvrdiť, nemá takého ľahkého protivníka.

Z mojej recenzie môžeme usúdiť, že čítanie som si užila. Bola som zvedavá, čo knižka prinesie, ale nenapadlo by mi, že príbeh dej bude až tak dokonale prepracovaný. Fantasy u mňa už dlhšiu dobu nie je žáner číslo jedna, ale v tomto prípade spojenie nadprirodzených javov a rozprávkových motívov perfektne zafungovalo.
 

Nič iné ako päť lajkov ani Nevlastnej sestre nemôžem dať. Toto dielko odporúčam každému, bez ohľadu na to, či sa vám príbeh Popolušky páčil alebo nie. Verím, že si ho užijete aspoň sčasti tak ako ja.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára