sobota 1. mája 2021

Jennifer L. Armentroutová - Origin

 Čo všetko je schopný urobiť, aby ju zachránil?

Katy je preč a Daemon urobí čokoľvek, aby ju našiel.
Po vpáde na Mount Weather ho čaká nesmierne ťažká úloha. Katy je obklopená nepriateľmi a on chystá plán, ako ju získať späť. Odstaví každého, kto sa mu postaví do cesty a vypáli hoci aj celý svet, len aby ju zachránil...
Dokonca je ochotný odhaliť svetu svojich mimozemských druhov. Lenže všetko bude zrejme ešte desivejšie, ako si Katy myslela. Na scéne sa zjaví niekto, kto poriadne zamieša karty...
Naozaj Daemona a Katy nič nerozdelí? 
Séria Lux je jednoznačne jednou z mojich najobľúbenejších sérií. Pamätám si, ako veľmi som dúfala, že sa dočkáme slovenského prekladu tejto série a keď sa tak naozaj stalo, nemohla som tomu od šťastia uveriť. Teraz sa mi dostal do rúk už štvrtý diel a pomaly sa blížime do finále. S každým ďalším dielom vo mne emócie vzrastali, silneli a ja som mala pocit, že môj tlak priam stúpa do závratných výšin. Len málo kníh ma dokáže zasiahnuť tak, že úplne zabudnem na svet okolo seba, ale sérii Lux sa to podarilo na plnej čiare. Origin je v poradí 4. diel série a oproti ostatným dielom je najdynamickejší, najnapínavejší a mala som pocit, že priniesol aj naviac zvratov, komplikácií a zamotaných situácií. Jennifer opäť nesklamala a ja som si jej sériu mimoriadne užila.

Situácia sa poriadne skomplikovala a Katy zostala uväznená v pazúroch Daedalu. Daemon je celý bez seba a za každú cenu sa Katy snaží zachrániť. Avšak, táto úloha nie je až taká jednoduchá, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. V tomto dieli sa dozvedáme zatiaľ najviac informácií o tom, čo je vlastne Daedalus, aký je ich cieľ a o čo sa snažia. Niektoré poznatky ma poriadne zmiatli a musím uznať, že celá teória využívanie mimozemskej DNA je poriadne vyšinutá, ale nie prekvapujúca. Celkovo bolo zápletka vykreslená perfektne. Dej gradoval neskutočnou rýchlosťou a keď som si myslela, že už ma nič neprekvapí, autorka mi dokázala presný opak. Nechýbalo zopár šokujúcich zvratov, pri ktorých som strácala dych ani zopár prekvapení, ktoré dokáže vykúzliť len Jennifer. Páči sa mi, že príbeh neustále posúva. Keď som sa dozvedela, že bude mať séria až päť častí, prepadol ma skepticizmus, keďže sa mi to zdalo príliš veľa a bála som sa, že príbeh stratí na svojej výnimočnosti. Moje obavy boli úplne zbytočné, pretože Jennifer si do každého dielu pripravila toľko akcie a drámy, že nie je šanca, aby ste sa pri čítaní aspoň na chvíľku nudili. Okrem postáv, na ktoré sme už zvyknutí a ktoré sme si obľúbili, dostanú priestor aj nové postavy. Veľkým plusom je pre mňa návrat Dee. Zatiaľ čo v predošlom dieli mi veľmi chýbala jej osobnosť, v tomto sa opäť vrátila. Bola jednou z mojich najobľúbenejších postáv a aj napriek tomu, že to nie je tá Dee, ako sme ju spoznali v prvom dieli, predsa len má isté čaro. Dawson a Beth sú pre mňa stále takou záhadou a nie najobľúbenejšou dvojicou, ale už som im začínala fandiť o niečo viac. Ďalšie postavy budú príjemným osviežením, ktoré dodá knihe poriadny šmrnc.
 
"Ako nakladačka môjho života pokračovala, sústreďovala som sa aspoň na posledný zlomok nádeje, čo mi ostal: Daemon si tým nebude musieť prejsť."
 
Daemon a Katy sú samostatnou kapitolou, ktorej by som vedela venovať kopec pochvál, sladkých slov a jednoducho, keď sú oni dvaja spolu, moje logické myslenie ide bokom. Daemon bol majetnícky, žiarlivý, arogantný, milý, láskavý, romantický a jedinečný - tak ako to len Daemon vie. Katy som si postupne veľmi obľúbila. Možno môj vzťah s ňou nebol niekedy dokonalý, ale mám pocit, že v tomto dieli si zachovala oveľa viac zdravého rozumu, hrdinskosti a odvahy, ako by sa dalo čakať. Romantická línia medzi nimi je vytvorená priam elektrizujúco a výbušne, ale zároveň má v sebe veľký kus klasickej klišé romantiky. Keďže som od Jennifer čítala už mnoho kníh, viem, že romantické línie sú jej silnou stránkou a aj napriek tomu, že napísala obrovské množstvo kníh, do každej z nich vloží kus reality, citu a hĺbky. Daemonovi a Katy fandím od začiatku a priznám sa, že patria k jedným z mojich najobľúbenejších párov. Aj napriek tomu, že sa tu vyskytol jeden mini ľúbostný trojuholník, bol vymyslený tak dobre, že mi vôbec neprekážal. Práve v tom, že autorka má celý príbeh premyslené je cítiť, že nesiaha po klišé typu klasický ľúbostný trojuholník, milión rozchodov a znovu návratov či útekov v štýle nie som ťa hodný, bezo mňa ti bude lepšie. Na podobné otrepané frázy začínam byť poriadne alergická a dávam si na ne pozor. Okrem romantickej línie medzi nimi, je tu ešte viacero silných romantických liniek. Vo veľkej miere si autorka zakladá aj na rodinných vzťahov. Páči sa mi, že rodinné väzby nie sú odsunuté nabok, ale zohrávajú v príbehu dôležitú úlohu. Autorka nezabudla ani na mravné hodnoty, ktoré jednoznačne príbeh povýšili.
 
"Zlomilo mi srdce, keď sa jej po líci skotúľala prvá slza a potom sa jej z úst vydral zastretý zvuk."
 
Origin má všetko, čo si u kvalitnej a dobre knihe predstavujem - napínavý dej, zvraty, prekvapenia, gradáciu, sympatické postavy, romantickú líniu a najmä Daemona. Veľkým plusom a pre mňa jedným z najpotešujúcich faktorov bolo, že bol dej striedavo rozprávaný z pohľadu Katy aj Daemona. Veľmi ma mrzí, že autorka po duálnom rozprávaní nesiahla už skôr, keďže to bolo to najlepšie, čo mohla urobiť. Pred tým sme síce dostali pár pasáží, ktoré boli z jeho pohľadu, ale v tomto prípade to bolo niečo úplné iné. Nazrieť do jeho hlavy a prežívať všetko s ním, bolo oveľa záživnejšie a intenzívnejšie.
 
Nič iné ako päť lajkov ani dať nemôžem. Už teraz sa teším na piaty diel a som mimoriadne zvedavá, čo prinesie. Na druhej strane si však stále nie som istá, či som pripravená sa s touto sériou rozlúčiť.
 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly.sk. Knihy si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára