streda 19. júla 2017

Bez srdce - Marissa Meyerová

Môže si v zemi plnej kúziel zvoliť vlastnú cestu?

Catherine je jednou z nejžádanějších dívek v říši divů a zároveň oblíbenkyní dosud svobodného Krále. Její zájmy jsou však úplně jiné. Jako nadaná pekařka touží po tom otevřít si podnikání a živit se výrobou lahodného cukroví. Pro její matku jsou podobné cíle nesmyslné - zvlášť když má Catherine šanci stát se královnou. Na královském plese, kde má obdržet oficiální žádost o ruku, se Cath setkává s pohledným, záhadným Šprýmem a poprvé ucítí skutečnou přitažlivost. Šprým se jí začne potají dvořit, přičemž oba riskují Královu nelibost i hněv dívčiných rodičů.Ona má ale jiné sny, netouží stát se královnou. Když potká na královském plese pohledného a záhadného Šprýma, rozhodne se, že nebude jen figurkou ve hře někoho jiného. Se Šprýmem se začne potají scházet i přesto, že oba riskují Královu nelibost a hněv jejích rodičů. Cath je však pevně odhodlaná zvolit si v životě vlastní cestu, jenže v zemi plné kouzel, šílenství a nestvůr má osud jiné plány.
Na knihu Bez srdce som sa tešila hneď ako som sa dozvedela, že vyjde aj v češtine. Alica v krajine zázrakov je jedna z mojich najobľúbenejších rozprávok už od kedy som bola malá slečna objavujúca čaro príbehov. V poslednej dobe sme sa mohli dočkať aj filmového spracovania s hviezdnym obsadením,či skvelou sériou Šepotaní, ktorá sa mi páčila. Niet sa teda čomu diviť, že som mala vysoké očakávania, keď som sa do tohto titulu púšťala. A čo som dostala?

"Cath se otočila ke Šprýmovi. Pokud cítil něco z jejího rozrušení, nedal to na sobě znát."

Opäť sa vydávame do miest, ktoré sme mali možnosť navštíviť už s Alicou, no tentokrát už nie je ona hlavnou postavou, ale my sledujeme príbeh Catherine - obyčajným dievčaťom, ktoré túžilo po láske, nezávislosti a vlastnom pekárstve. Namiesto toho sa však pod vplyvom určitých udalostí z nej stala Srdcová kráľovná. A práve na tento dôvod sa rozhodla zamerať Marrisa. O tom, že Marrisa je jedna z mojich obľúbených autoriek som vás už možno informovala a v súčasnosti sa jej často pripisuje aj titul Kráľovná retellingov. Jej séria Mesačné kroniky zaujala množstvo čitateľov a autorka ňou nasadila latku poriadne vysoko. Oceňujem, že si tentokrát zvolila Srdcovú kráľovnú, keďže je to podľa mňa jedna z tých výraznejších postáv a musím sa priznať, že ma v Alici naozaj zaujala. Autorka stala pred neľahkou úlohou - z postavy, ktorú hádam každý nenávidel, alebo teda aspoň o nej nemal najlepšiu mienku, ide vytvoriť nevinné dievčatko, ktoré chce mať pekárstvo, chce sa zaľúbiť do toho, koho si vyberie ona a nie jej rodičia. Naozaj sa mi páčilo ako sme spoznali jej úplne inú stránku a autorke som všetka zjedla aj s navijakom. Skvelo sa podľa mňa pohrala s jej osobnosťou a neskutočne ma bavilo sledovať, ako sa postupne menila na Srdcovú kráľovnú, ktorú už všetci poznáme. Tak isto som rada, že sa autorka nebála do príbehu zapojiť aj niektoré známe postavy už z Alice (najmä prítomnosť Klobučníka bola pre mňa srdcová záležitosť). Prepojenie už známeho sveta s niečím novým bol podľa mňa skvelý ťah, najmä ak máte radi rettelingy. Mnoho čitateľov bolo nespokojných s tým, že už v podstate pozná koniec knihy a že sa teda nemajú na čo tešiť. Ja som asi jeden z milióna ľudí, čo si skoro vždy po anotácii prečíta koniec knihy a podľa toho som už veľa ráz odhadla, či sa mi vôbec oplatí do nejakého titulu púšťať, preto mi ani v tomto prípade poznanie konca vôbec neprekážalo, naopak, tešila som sa ako spoznám čo k tomu vlastne viedlo.

"Možná ho neznala, ale zoufale toužila po tom, aby se o něm dozvěděla víc."

Alica je typ rozprávky/príbehu, ktorý nemusí sadnúť úplne každému, pretože rôznych šialeností a vecí, ktoré sú postavené na hlavu je tam toľko, že to pre niekoho môže byť až otravné. Bez srdce je však písané oveľa kľudnejším a normálnejším(?), serióznejším domom a rozhodne v ňom nie je až toľko šialeností ako v predlohe Lewisa Carrolla. Páčilo sa mi, že sa autorka rozhodla poňať po svojom a túto bláznivejšiu stránku trošku potlačiť do úzadia. Práve to sa mi páči na rôznych retellingoch, že nikde nie je napísané v akom množstve je potrebné sa držať predlohy. Niekedy môže byť táto podobnosť taká vysoká, že sa približujeme k slovu zhoda, inokedy je zas ťažké rozpoznať aj príbeh, z ktorého vlastne autor/ka vychádza. V tomto prípade to bol taký príjemný stred, zlatá stredná cesta. Samotný príbeh mal hlavu aj pätu, zápletka bola vymyslená perfektne s mnohými zaujímavý zvratmi, ktoré ma prekvapili a situáciami, keď som čítala s otvorenými ústami. Ani na chvíľku som sa nenudila a Marissa opäť ukázala, že je skvelá spisovateľka, ktorá písať naozaj vie. Povestné čaro Mesačných kroník už asi len tak ľahko neprekoná, ale tento knižný titul bol rozhodne napísaný natoľko dobre, aby im mohol skúsiť konkurovať. Priznám sa, že ako sa pomaly postupne blížil koniec, dúfala som, že sa niečo stane a príbeh sa zmení, že tam bude nejaký happy end. Bohužiaľ, boli to len moje plané nádeje, ktoré sa nesplnili, čo je vlastne aj dobre, pretože už by príbeh nepôsobil takým skvelým dojmom.

 Z mojej strany nemám knihe absolútne čo vytknúť, bola skvelá od začiatku po koniec a ja som nenašla ani jedinú chybičku krásy, preto nemôžem dať nič iné než plné hodnotenie a knihu vám všetkým odporučiť. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára