nedeľa 5. marca 2017

Veronica Rothová - Čáry života

Zabudni na svoju česť. Musíš len prežiť!

Ve světě, kde vládne násilí a právo silnějšího, v galaxii, v které mnozí trpí, má každý člověk zvláštní dar. Většina dokáže ze svého daru vytěžit to nejlepší, ale Akos a Cyra jsou kvůli němu zneužíváni. Cyra je sestrou tyrana, jenž vládne celému válečnickému národu, a má dar bolesti, kterou její bratr zneužívá k tyranizování svých nepřátel. Cyra však chce být něčím víc než nástrojem v bratrových rukách. Akos pochází z mírumilovného národa a je nadevše oddaný rodině. Když ho společně s bratrem zatknou vojáci vyslaní Cyrinou rodinou, snaží se jen o jediné – zachránit bratra na úkor vlastního bezpečí. Akos a Cyra stojí před rozhodnutím – pomoci si navzájem a možná přežít, nebo přinést jeden druhému neodvratnou zkázu?
Veronicu Roth určite nemusím predstavovať aj keď už prešiel nejaký ten čas, čo uzrela svetlo sveta jej séria Divergencia. Podľa mňa sa určitým spôsobom stále dotýkala svojej predchádzajúcej série, keďže tu opäť máme nejaký nový svet, science fiction, vesmír a popletené osudy. Možno som vás už teraz zaujala slovo vesmír. Neviem ako vy, ale zrovna pre mňa to nie je až taká populárna téma a ani si nie som istá, či som nejakú knihu s takouto tematikou vôbec čítala. Na internete nájdete už množstvo recenzií na túto knihu a keďže ma zaujala, nemohla si dopustiť nedať jej šancu. A ako to dopadlo ?

"Akos se zvedl na nohy, pěsti zaťaté takovou silou, že jsem na hřbetech jeho rukou viděla každou šlachu."

Autorka opäť prejavila svoju obrovskú fantáziu a vymyslela si nový svet, nové usporiadanie, nové pravidlá. Každá planéta bola iná, zaujímavá a ja by som najradšej nasadla na nejakú imaginárnu raketu a išla ňou sa na každú z nich pozrieť. Relatívne pokojný život narušia určité okolnosti, keď sa na povrch dostane nie príliš príjemná pravda, ktorá zasiahne mnohých ľudí. Aj naše hlavné postavy. Akos je synom jasnovidky a patrí medzi obyvateľov Thuve. Thuvesiti však nie sú jediní obyvatelia, ďalším národom sú tzv. šoteti - mimoriadne krutí a nemilosrdní, medzi ktorým sa vďaka určitým nešťastným okolnostiam ocitne aj Akos a spozná Cyru - má dar (prekliatie?) ubližovať ostatným a spôsobiť im strašné muky, s tým, že ona bolesť cíti tiež. Pravdaže, jej bratovi to vôbec nevadí a veľmi rád ju využíva ako svoju zbraň. Obidvaja teda pochádzajú z iných národ, ktoré sa nenávidia, a preto vzťah medzi nimi nie je zo začiatku najlepší, no postupne sa formuje a tu som zostala tak trochu sklamaná, že zo začiatku autorka poukazovala na to, že je priam nemožné prekonať tie rozdiely a zrazu, po pomerne krátkej dobe, už to nebol až taký ťažký oriešok. Mám pocit, že to autorka až príliš všetko uponáhľala a nevedela som sa s tým úplne stotožniť. Čo však mimoriadne oceňujem je duálne rozprávanie, ak ste už pár krát môj blog navštívili tak viete, že je to moja srdcovka a veľmi mi to pomáha, aby si ma kniha viac získala. Okrem toho sa mi osvedčilo, že sa príbeh aj lynulejšie poberá dopredu, nestagnuje a dokáže si viac udržať moju pozornosť, keďže som zvedavejšia čo ktorá postava zatiaľ vymyslela, naplánovala, čo sa s ňou deje. 

"Naprázdno zíral někam před sebe. Nebyla jsem si jistá, jestli ví, kde je aneb co se kolem něj děje."

Začiatok knihy môže pôsobiť o niečo pomalšie, keďže autorka nás musí oboznámiť s celým svetom, s tým ako to funguje a čo si na nás pripravila, ale po tom cca od tej polovice, sa to už rozbehne a naozaj som sa riadne bavila. Klamala by som ale, ak by som teraz knihu vychválila do nebies, pretože predsa len sa občas vyskytlo nejaké hluché miesto alebo pasáž, ktorá mi do knihy nepasovala, ale ako keby ju tam autorka dala, lebo ju nič lepšie nenapadlo. Príbeh, námet, postava, nový vesmír - to všetko bolo perfektné a Veronice som uverila každé slovo, no občas sa proste stalo, že nemala všetko perfektne vymyslené a nevedela som, či to tak trochu odflákla alebo dúfala, že si to čitatelia pri čítaní nevšimnú, ťažko povedať. Na to, že ale už jednu trilógiu napísala, by som si myslela, že takýchto základných chýb sa pri nej nemusím obávať. Čítala som na internete, že mali čitatelia pocit ako keby už nešlo ani o Veronicu, ale nejakú inú autorku, s čím ja vôbec nesúhlasím, keďže som mala pocit, že som v nejakej prerobenej Divergencii, pretože štýl, veľké množstvo vedľajších postáv, občas nejaké to klišé, mi ju pripomínali. Len s tým, že boli niektoré detaily prepracovanejšie, pretože keď som si dala s odstupom času re-reading Divergencie, no už som z nej nebola taká unesená, ako pred tým. Oceňujem, že okrem prehľadnej mapky galaxií na začiatku knihy, sa nachádzal aj slovník na konci, lebo na niektoré výrazy, by som hľadala definíciu významu len márne. Naozaj bolo skvelá chválihodné, čo dokázala vymyslieť, len ma mrzí, že to nedotiahla autorka úplne do konca, to bola trošku chyba. Najviac ma však prekvapilo, aké protichodné názory sa objavujú, ako jedni túto knihu úplne zbožňujú a iní zavrhujú a najradšej by ju ani nikdy nečítali. Ja sa nachádzam niekde medzi nimi, nemôžem povedať, že by som bola sklamaná, keďže knihu považujem za lepšiu ako priemer, ale rozhodne teraz nebudem mať problém si na dvojku počkať. 

Nakoniec som sa rozhodla pre štyri lajky. Aj keď som sprvu váhala, či sa vôbec do tejto knihy pustiť, ale nakoniec ma zvedavosť predbehla a keď som videla, ako táto kniha zamorila celý blogerský svet, proste som jej chcela dať aj ja šancu a neľutujem to. Určite vám Veronicu odporúčam, skúste jej dať priestor a užiť si jej novinku. Ešte by som poznamenala, že sa po prečítaní určite skôr stotožňujem so slovenským názvom, aj keď ani ten český mi nepríde už až taký od veci.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára