utorok 22. septembra 2015

Aspoň trochu normální - Trish Dollerová

Ani v tej najhoršej situácii nesmieme stratiť nádej...


Když se Travis vrátí domu z mise v Afghánistánu, zjistí, že jeho rodiče se rozvedli, bratr mu přebral přítelkyni a ukradl auto. A navíc ho pronásledují noční můry, v nichž stále dokola vidí smrt svého nejlepšího přítele. Zdá se, že jeho život je úplně v troskách. Pak ovšem potká Harper, svou dávnou kamarádku ze střední školy, s kterou se začne prodírat minovým polem rodinných problémů i posttraumatické poruchy. A konečně se zdá, že život by mohl být aspoň trochu normální. Travis suchý humor, smysl pro čest a povinnost i schopnost věřit v životě v to dobré, z něj dělají neobyčejného a neodolatelného hrdinu.


Trish Dollerová, autorka knihy Kde hvězdy stále září, se tentokrát pustila do neobyčejně aktuálního tématu. Ale z pozice mužského vypravěče se jí ho podařilo uchopit poutavě, zajímavě, ale ne pateticky.
Od Trish som už čítala jej prvú knihu, ktorá u nás vyšla - Kde hvězdy stále září a bola som poriadne zvedavá na jej druhú krásku, ktorá ma zaujala najmä anotáciou. Neviem, či som niekedy spomínala, že mám oveľa radšej príbehy vyrozprávané z mužského pohľadu, a preto mi vôbec nevadí, keď sú nejaké knihy prerozprávané, aj keď nie je príbeh ničím obohatený. V tomto prípade ma teda zaujalo to, ale aj anotácia, ktorá predpovedala silný príbeh, nabitý emóciami a možno aj nejakou tou láskou. 


"Jsem skoro v púlce vzdálenosti k vodě, když zaslechnu nějaké zapraskání."

Aspoň trochu normální je pomerne útla knižka, má necelých 200 strán a podľa mňa autorka spravila vynikajúco to, že knihu zbytočne nenaťahovala. Príbeh sa mi čítal neskutočne rýchlo, čítala som ho naozaj do skorých ranných hodín, len aby som sa dozvedela, čo sa bude diať ďalej. Okrem toho ma príbeh neskutočne chytil za srdce. Málokedy sa stretávame s tým, že by sa v NA knihách vyskytli také silné príbehy, ktoré nezahŕňajú minulosť hlavnej hrdinky, ale naopak, hlavného hrdinu. Tentokrát bol práve Travis ten, ktorý nemal ľahký život a prežil si mnoho a mal problém sa vrátiť do bežného života. Ako rozprávač bol naozaj úžasný! Verila som mu každé jedno slovo, chvíľami som mala pocit, že sa asi rozplačem a mala som chuť ho objať a povedať mu, že bude všetko v pohode. Navyše to bola opäť nová postava - v NA knihách sa stretávame s povrchnými bad boymi, ktorí len riešia, ktorú babu najbližšie pretiahnu. Travis však riešil, že mu zabili kamaráta, že sa jeho rodičia rozvádzajú a on sa nemá o koho oprieť. Vidíte ten rozdiel? No ktorému dáte prednosť? 

Okrem toho som si zamilovala aj Harper. Bola obyčajným dievčaťom, ktoré sa snažilo Travisovi pomôcť, nepotrebovala zo seba robiť žiadnu hus, opäť raz platí, že niekedy netreba vytvárať dokonalé hrdinky, stačí, keď ich spravíte úplne jednoducho. Celá kniha bola písaná ľahkým a jednoduchým štýlom, ktorý si myslím, že sadne mnohým čitateľom. Mnohí čitatelia budú možno nešťastní alebo budú považovať vzťah Travisa a Harper za taký plytší, keďže je pravda, že mu autorka nevenovala až toľko času. Musím uznať, že to bola ale príjemná zmena a ja som to naozaj ocenila. Veľkým pozitívom bolo najmä to, že sa na seba nevrhali na každej druhej strane a že sa toto dielo nezmenilo iba na opis sexu. Keby mal niekto opísať môj vzťah s mojím snúbencom boli by sme minimálne v druhom alebo treťom dieli nejakej tetralógie, kým by to zachytilo naozaj hĺbku. Nedá sa predsa očakávať, že keď sa napr. na 70tej strane dajú dokopy, na 130 bude ich vzťah úplne dokonalý, perfektný, hlboký a neviem čo ešte. Preto je toto absolútne nepovažujem za mínus, náhodou som vždy, keď boli spolu cítila jemnú romantiku a Travisove ochranárske pudy. Ich vzťah bol nesilený a práve za to ma chytil za srdce. Asi najvýraznejšou na pozadí sa odohrávajucou udalosťou bola smrť Travisovho najlepšieho kamaráta. Je pravda, že v tejto téme sa autorka dosť pohrabala a niekedy mi behal až mráz po chrbte. Okrem toho kniha nie je len nejakou depresívnou jednohubkou, ale obsahuje aj množstvo vtipných situácií, či oplzlých slov a nadávok.


"Žádná nespavost. Žádný noční múry. Žádný prášky. Žádný Charlie."

Musím jednoznačne povedať, že sa mi toto dielko neskutočne páčilo, naozaj som si ho užila a chytil ma za srdce. Nemôžem mu dať nič iné než plné hodnotenie a vám ho odporučiť všetkými desiatimi. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

5 komentárov: