sobota 15. novembra 2014

Jednou ano, dvakrát ne - Cylin Bubyová

Čo je v živote úplne najdôležitejšie?

„Jsem tvoje sousedka, Olivia. Ani se nesnaž mluvit… Mrkni jednou pro ano a dvakrát pro ne.“

West je úspěšný středoškolák a má vše, co si jen může přát. Avšak jednoho dne se probudí po nehodě v nemocnici – ochrnutý a bez možnosti mluvit. Jediný způsob, jak se může dorozumívat s okolím, je mrkání: Jednou znamená ano, dvakrát ne.
West je naprosto zoufalý a neustále ho pronásledují děsivé noční můry. Jediné, co ho udržuje při smyslech, jsou návštěvy Olivie, pacientky z vedlejšího pokoje. Ta mu pomáhá s uzdravováním, informuje ho o všem důležitém a je jeho největší oporou.

Ovšem co se stane, jestli se West vyléčí? Uvidí se s Olivií ještě někdy? A můžou se oba ještě někdy vrátit do normálního života?

Jednou ano, dvakrát ne ma zaujala najprv obálkou a potom anotáciu. O Cylin som nikdy pred tym nepočula, bola to pre mňa novinka a tak som bola, pravdaže, mimoriadne zvedavá, čo to vôbec bude z knihu. Ako inak, citová bomba! Už som spomínala, že sa po Fifty roztrhlo vrece s erotickými knihami, no mám pocit, že po TFIOS vybrali aj všetci ostatní svoje energeticky a emočne vyčerpávajúce knihy zo šuflíkov a prišli s nimi na trh. Nie, že by mi to vadilo, len to moja psychika horšie znáša (vždy keď pozerám Titanic, dúfam, že sa Jake zachráni). Preto sa opäť cítim trošku na figu, je mi smutno, pretože TÁTO kniha bola proste pecka. Riadne smutná pecka!

"Ležel jsem v nemocnici, bylo mi sedemnáct a vypadalo to, že možná zústanu nadosmrti na vozíku, a já se snád zamiloval do té nejpodivnejší, nejkrásnější, nejtajemnější holky, jakou jsem kdy viděl."

West je obyčajný chalan, úspešný stredoškolák, ktorého by nikdy nenapadlo, že sa raz ocitne v nemocnici ochrnutý a bez možnosti rozprávať a že sa jeho život zmení úplne od základov.  So svojím okolím sa dorozumieva len pomocou mrkania - jeden krát znamená áno, dvakrát znamená nie. Westa trápia nočné mory, je zúfalý a jediné čo ho drží ako tak pri zmysloch je jeho susedka z vedľajšej izby - Olívia, ktorá mu pomáha, aby nestratil nádej, že sa to zlepší a že raz bude v poriadku, aj keď ona sama nie je so svojím stavom na tom najlepšie a tak isto by potrebovala pomoc. Obaja sú tu jeden pre druhého, no čo sa stane, keď sa West vylieči? Uvidí ešte niekedy Olíviu?

Kniha bola napísaná veľmi dobre. Je pravda, že keďže West nemôže vyprávať, väčšinu knihy tvoria jeho vnútorné monológy. Mne to však vôbec nevadilo. West nám pomocou nich ukazoval, ako všetko vníma, ako na neho pôsobí, že sa s ním ľudia rozprávajú, pýtajú sa ho na mnohé, no on im môže iba mrknúť a nič viac. Keby som bola na jeho mieste asi by som sa odstrelila! Keďže mám potrebu neustále rozprávať (nerozprávam iba keď jem alebo spím), nedokázala by som vydržať iba sama so sebou a so svojimi myšlienkami! Obdivovala som za to Westa a bol naozaj skvelou postavou. Tak isto sa mi páčilo aký mala na neho vplyv Olívia, ako sa menila jeho nálada, keď ho navštívila alebo keď si na ňu len spomenul či nad ňou premýšľal. Celé to nemocničné prostredie bolo síce desivé a bola by som radšej, keby sa príbeh odohrával inde, ale musím uznať, že to ešte viac dotváralo celú atmosféru a dodalo knihe na vážnosti. Bála som sa, že bude kniha stagnovať, no autorka to vymyslela perfektne, pretože knihu zbytočne nenaťahovala, nie je to žiadna bichľa a tak ju zvládnete aj za jedno poobedie.

"Existovala, já ji viděl, a to mi prozatím stačilo." 

Hneď od začiatku bolo cítiť, že sa medzi Olíviou a Westom vytvorilo akési zvláštne a jedinečné priateľstvo. Páčilo sa mi, že autorka hneď na druhej strane nezačala vyprávať ako ju West miluje a že budú spolu navždy, ale že z nich spravila kamarátov, priateľov a sústredila sa viac na to, aké problémy vlastne West má, snažia sa ukázať čitateľom aký je život nepredvídateľný a že nie je vždy jednoduchý. Mám rada romantické knihy s happy endom, ktoré ani nadávajú zmysel, knihy, ktoré sú úplne naivné, no tak isto viem, že život taký nie je a že raz za čas potrebujem knihu ako TFIOS alebo Jednou ano, dvakrát ne, aby som si pripomenula ako to naozaj je.

Aj keď sa mi kniha páčila, námet, prostredie aj postavy ma zaujali, predsa len tam bola nejaká tá chybička. Niekedy som sa v knihe strašne zamotala! Nechápala som niektorým súvislostiam, mala som pocit, že je to príliš komplikované a rozmýšľala som, či aj autorka vôbec vie, čo robí. Práve to, že to niekedy bolo podľa mňa ž príliš skomplikované ma rozčuľovalo a kazilo mi čítanie. Tak isto ma ešte strašne zarazil koniec, ktorému som tiež úplne nepochopila a rozhodne by som takto takúto knihu neukončila. Vie, že je to možno len môj subjektívny názor, ale počas celého čítania som sa tešila, bola som zvedavá ako to skončí a nakoniec TOTO? Naozaj? Na kvalite knihy to pravdaže vôbec neubrala a čítala sa skvelo, no nebyť tohoto, bolo by to ešte lepšie. Napriek všetkému však hodnotím túto knihu veľmi dobre a myslím si, že to bolo jedno z tých lepšejších diel aké som kedy čítala!

" Byla to Olivia - tá dívka, kterou kdysi bývala." 

Knihe by som nakoniec stiahla jeden lajk. Aj keď sa mi toto dielko páčilo, predsa len to nebolo ešte úplne dokonalé. Napriek tomu by ste si túto knihu mali prečítať. Pokiaľ sa vám páčili knihy Beznádejná alebo Ak zostanem, určite si nenechajte ujsť aj toto úžasné dielko. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu nájdete TU.  

2 komentáre: