utorok 15. apríla 2014

Šialený profesor - Charles Gilman

Zoznámte sa s Lovecraftovou základnou školou

Na Lovecraftovej základnej škole sa dejú čudné veci. Zo skriniek v šatni vyskakujú krysy. Žiaci sa záhadne strácajú. Školská knižnica je bludiskom tajných chodieb. A učiteľ biológie sa správa veľmi, veľmi čudne.
Róbert Arthur tušil, že absolvovať siedmu triedu nebude jednoduché, ale toto je už skutočne veľa! S novými, nie obyčajnými kamarátmi zisťuje, že sa toho v škole deje viac, než je na prvý pohľad zjavné. Dokáže tie tajomstvá odhaliť skôr, ako bude neskoro?
Knihu Šialený profesor je podľa mňa veľmi ťažké zaradiť. Sama ešte neviem, kam by som ju dala, no už teraz iem, že to nebola kniha pre mňa. Aj keď Charles dostal dobrý nápad aj námet je veľmi obstojný, nemám pocit, že by to bola až taká skvelá kniha. Ak nerátame to, že som v poslednej dobe dosť kritická, kniha ma sklamala oveľa viac ako by som bola predpokladala (čo ma úprimne mrzí). 

"Pozrel sa na internete, čo sa ta píše o dvojhlavých krysách. Zistil, že sú bežnejšie, ako si doteraz myslel."

Kniha zachytáva príbeh mladého siedmaka Róberta Arthura, ktorý sa pokúsi odhaliť tajomstvá sprevádzajúce Lovecraftovú základnú školu, ktorá nie je takou obyčajnou školou ( čo nám už všetkým došlo). A to by bol asi celý príbeh v skratke. Kniha je pomerne útla, má len 126 strán, ktoré sú však spestrené ilustráciami (tie sú naozja milučké). Na zahodenie nie je ani 3D obálka, kde sa vám ten milý ujko zjaví vo forme pekelníka ( ak to tak môžem nazvať).  Ani to však nedodalo knihe to, čo by potrebovala.

Najväčším problémom asi bolo, že kniha je písaná tak pre deti okolo 13 rokov. Ja som si to skôr neuvedomila a myslela som si, že ma kniah zaujme, no opak bol pravdou. To, že nie je určená táto kniha pre staršie ročníky by ešte nebol problém, skôr bola chyba v štýle písania. Mala som pocit, že bol strašne povrchný, vôbec sa neriešili nejaké podstatné veci a po celý čas som mala pocit, že ani autor sám nevedel, čo nám povedať. Kniha bola strašne nedoriešená, akoby napísaná za jedno poobedie. Jednoduché deje nie sú zlé a z knihy vedia spraviť príjemnú oddychovku. Deje sa to však len vtedy, keď to autor vie napísať dobre.

Róbert bol celkom sympatická postava. Ťažko mu niečo vyčítať keďže to bol ešte len mladý chlapec, v podstate dieťa, preto sa nedá hovoriť o nejakých (ne)vyspelých činoch či rozhodnutiach. Kniha bola rozprávaná z jeho pohľadu a na scéne sa objavilo aj mnoho vedľajších postáv a takisto aj mnoho všelijakých tajomných miest, ktoré sa proste v knihe musia objaviť (teda, aspoň v takejto fantasy :). Kniha bola písaná veľmi plynule, bez nejakých hluchých miest, dej išiel plynulo dopredu a žiadny extra koniec sa nekonal.

Aj keď kniha zatiaľ vyzerá celkom dobre pravdou je, že má veľa chýb. Najvňčšou je asi tá, že kniah rozhdone nie je určená starším čitateľom. Okrem toho je veľmi vidno, že autor ešte nie ej vypísaný a že z ejho knihy je jasne cítiť tú nevypísanosť. Deju sa venovať nemá až taký zmysel, pretože sa v podstate netýkal ničoho a sama doteraz nevie, čo vlastne chcel autor touto knihou dosiahnuť. Pripravený je aj ďalší diel, ktorý by však mal už rozvýjať iný príbeh, no ja sama si neviem predstaviť, čo by do nej ešte autor mohol dať. No už len kvôli tej milučkej obálke sa ho oplatí prečítať ;)

"Sarah a Sylvia prišli k stolu, kde obedoval Róbert so svojimi novými kamarátmi. Obe ukázali na prázdne stoličky." 

Knihe by som nakoneic chcela udeliť 3 lajky. Sama neviem, či je to priveľa alebo primálo, no mňa kniha vôbec neoslovila. Naozaj ju odporúčam skôr mladším čitateľom, ktorý nevadí trochu pošahaný (lepšie slovo ma nenapadá) príbeh :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment. Knihu nájdete TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára