sobota 10. augusta 2013

Prečo nechce prezradiť svoju identitu?

Je skvelý, predávaný, no stále tají svoju tvár. Niektorým sa jeho štýl písania nepáči, pokladajú ho za obyčajného sedláka, ktorý píše povrchne a priveľmi sarkasticky. Iní ho milujú a považujú jeho knihy za príjemné oddychovky. Kde je teda pravda?

Maxim E. Matkin je slovenský spisovateľ, ktorý začal svoju kariéru celkom nevinne. Netúžil byť spisovateľom, no jeho články sa na inZine čítali naozaj vo veľkom, tešil sa čoraz väčšej a väčšej obľube, ktorá stále vzrastá. Svoju identitu odmieta prezradiť, netúži totiž po popularite a to, že sa o ňom tvrdí, že je žena, mu lichotí.

Sú rôzne dohody o tom, kto vlastne Maxim E. Matkin je. Existuje pár zasvätených (bože, ako im závidím), ktorí majú tú česť vedieť, kto sir Matkin je. Vo svojich knihách píše o živote, o tom, aký naozaj je bez rôznych masiek a pretvárok. 

Jeho knihy sa čítajú naozaj ľahko, aj keď nešetrí kopou postáv s tými najrôznejšími prezývkami. Zatiaľ sa môže popýšiť ôsmimi knihami, no ja úprimne dúfam, že sa ešte nejaká taká jeho lahôdka na pultoch kníhkupectiev objaví.

Rozhodla som sa o Maxinovi napísať taký mini článok, pretože vám chcem predstaviť jeho knihy. Nie je to síce o žiadnych anjeloch, či upíroch, no je to príjemné čítanie, ktoré vám môže spríjemniť čakanie na autobus, či u lekára (hlavne je to lepšie, ako počúvať tie staré babky, ktorým všetkým vadí).

Prečo mám Maxima rada, aj keď je to slovenský spisovateľ (tí vo väčšine prípadov píšu hrozne)? Pretože zachytáva veci, na ktoré by sa nemalo zabudnúť, pretože nám ukazuje koľko podôb môže mať láska, aký komplikovaný môže byť aj ten najjednoduchší vzťah a pretože ma rozčuľuje no zároveň teší tým, že tají svoju identitu.

O každej knihe vám napíšem nejaké kľúčové informácie, také mini recenzie. Budú zoradené od najlepšej po najslabšiu (nie som si istá tým, či zrovna slovo najslabšiu úplne sedí, asi skôr nie). Dúfam, že Matkinovi dáte šancu a nebudete ho považovať za sedláka, pretože ním určite nie je.

Lahôdka číslo 1

Názov: Láska je chyba v programe
Prečo ju treba zbožňovať: O tejto knihe sa hovorí, že je pravdivejšia ako život. Hlavnou postavou je tridsiatnik Stajpen (perfektná postava), ktorý rieši svoju priateľku Zoe, priateľku svojho brata Sony a svoju expriateľku Kimi. Táto kniha sa mi páčila najviac, pretože bolo zaujímavé byť súčasťou Stajpenovho citového prepletenca, ktorý sa snažil neúspešne nejako vyriešiť (naozaj veľmi neúspešne).

Lahôdka číslo 2

Názov: Nie na ústa
Prečo ju treba zbožňovať: Určite už len kvôli tej krásnej obálke, ktorá je symbolom toho, že život si treba užívať a neriešiť každú hlúposť. Neviem prečo, no táto kniha mi najviac pripomína môjho vyfantazírovaného Matkina. Hlavnou postavou je chlapík, ktorý za vás napíše príhovor, žiadosť o ruku, dokonca aj list na rozlúčku. Perfecto :)

Lahôdka číslo 3

Názov: Mužské interiéry
Prečo ju treba zbožňovať: Táto kniha sa sústreďuje na mužov a ich milenky, na dôvody, prečo si ich hľadajú, na to, ako dlho trvá žene, kým s tým začne niečo robiť. Musím povedať, že hlavná hrdinka to vyriešila pekne po svojom, určite si zaslúži rešpekt. Ja som dostala túto knihu so svojím priateľom na naše výročie a myslím, že sa to perfektne hodilo. Už viem, čo robiť, keď ma (ne)podvedie. Takže všetky slečny povinne zaobstarať.

Lahôdka číslo 4

Názov: Mexická vlna
Prečo ju treba zbožňovať: Mexická vlna je považovaná za najsmutnejšiu Matkinovu knihu. Príbeh je o troch súrodencoch - Henry, Tereza a ich nevlastná sestra Verona. Odlišnosť tejto knihy je v tom, že sa dej odohráva na Slovensku v priebehu dvoch desaťročí. Maxim síce neubral zo svojho sarkazmu, no kniha pôsobí oveľa jemnejším, dojímavejším dojmom. Pripravte si teda pre istotu vreckovky :)

Lahôdka číslo 5

Názov: Aj ja teba
Prečo ju treba zbožňovať: Fascinovalo ma ako autor vedel spojiť do seba rozličné časy. Minulosť tu bola popretkávaná s budúcnosťou, dokonca sa im do toho miešala aj prítomnosť. Autor teraz odkrýva neveru, manželstvo, ktoré potrebuje skúšku, aby mohlo fungovať aj neskôr. Kým autor napísal túto knihu mal tri roky pauzu (tri roky, keď sme sa zožierali čakaním, zatiaľ čo on popíjal doma čajík, alebo skôr whisky), no ja si myslím, že mu pomohla. Len dúfam, že nás nenechá opäť čakať ďalšie tri roky :D

Lahôdka číslo 6

Názov: Polnočný denník
Prečo ju treba zbožňovať: Ak si dobre spomínam, tak práve polnočným denníkom to všetko začalo. Je to Maximova prvá kniha, ktorá bola zo všetkých kníh najľahším, najpohodovejším, najviac o živote čítaním. Pokiaľ chcete vedieť niečo o živote, depresiách, láske a ešte raz láske, táto kniha je práve pre vás.

Lahôdka číslo 7
 
Názov: Miluj ma ironicky
Prečo ju treba zbožňovať: Okrem menšieho rozmeru sa táto knižka odlišuje od svojich predchodník aj svojím obsahom. Autor nám prináša rady, ako prežiť vo vzťahovej džungli, odkrýva tajomstvá mužsko - ženskej komunikácie. Je to taký malý poradca do vrecka (pre prípad núdze), ktorý vám pomôže vykrútiť sa z každej situácie :)

Kniha, ktorú iba očumujem (zatiaľ)
 
Názov: Žiadne prudké pohyby
Prečo ju treba zbožňovať: Už len to, že je to Matkinovka ju vrhá medzi dobré (skvelé) knihy. Ja som sa síce k tejto knihe ešte nedostala (ak nerátame okukovanie v kníhkupectvách), no som si istá, že bude skvelá. Je to autorova posledná kniha, ktorá zachytáva životy ľudí, ktorí zachraňujú naše životy. Autor si v tejto knihe mimoriadne obľúbil hlavné postavy, takže v nej môžeme opäť hľadať kúsok JEHO.

4 komentáre:

  1. Od Matkina som čítala zatiaľ len Mexickú vlnu, pamätám sa, že po dočítaní som mala rozporuplné pocity, no keď som sa nad tým všetkým zamyslela..je to naozaj pekná, taká ľudská kniha. Ako som si prečítala tento článok (mimochom veľmi vydarený), silno rozmýšlam nad nejakou ďalšou...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mexická vlna je veľmi na zamyslenie, mne sa páči, že je to také o živote. :) Ďakujem pekne, mne sa najviac páčila Láska je chyba v programe a Nie na ústa, ale pokiaľ by si chcela niečo podobné Mexickej vlne, tak potom skôr Žiadne prudké pohyby :)

      Odstrániť
  2. Ja som čítala všetky jeho knihy, okrem tej poslednej, ktorú rovnako ako ty zatiaľ len "očumujem". Je úžasný spisovateľ(ka?) a mám ho/ju moc rada. Najviac sa mi páčili Mužské interiéry a najmenej Mexická vlna :)

    btw, nechceš si vypnúť overovanie slovom? je to dosť otrava a často ma to od komentovania odradí... :P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mexická vlna je podľa mňa taká jeho iná kniha :) Jasné, vypnem to .. Stačí povedať :)

      Odstrániť