nedeľa 8. novembra 2020

Ako sa vyznať v cudzích ľuďoch - Malcolm Gladwell

 Čo (ne)robiť pri komunikácii s (cudzími) ľuďmi?

Prečo naše interakcie s cudzími ľuďmi veľa ráz dopadnú zle? Ako sa Fidelovi Castrovi podarilo vodiť za nos CIA celú generáciu? Prečo sa Neville Chamberlain domnieval, že môže dôverovať Adolfovi Hitlerovi? Prečo stúpa počet sexuálnych napadnutí vo vysokoškolskom prostredí? Učia nás te-levízne seriály niečo o medziľudských vzťahoch, čo nezodpovedá realite? Ako sa vyznať v cudzích ľuďoch je klasickým gladwellovským intelektuálnym hĺbaním a objavovaním, podnetným a kontroverzným ponorením do histórie, psychológie a medializovaných škandálov. Malcolm Gladwell vrhá nové svetlo na podvody Berniho Madoffa, súdny proces s Amandou Knoxovou, samovraždu poetky Sylvie Plathovej, škandál okolo pedofílie Jerryho Sanduského na Pensylvánskej štátnej univerzite a smrť Sandry Blandovej, pričom spochybňuje naše chápanie týchto a aj ďalších udalostí. Gladwell uvádza, že na nástrojoch a stratégiách, ktoré využívame, aby sme sa vyznali v neznámych ľuďoch, je niečo krajne pomýlené. A keďže nevieme, ako s nimi komunikovať, vzniká priestor na konflikty a nedorozumenia s nedozerným dosahom na náš život a svet. Táto prvá Gladwellova kniha od čias najpredávanejšieho trháka Dávid a Goliáš je pôsobivým sprievodcom v našich turbulentných časoch.
 
Malcolm Gladwell je spisovateľ, ktorý mi učaroval už počas štúdia na strednej škole. Viem, že som vtedy písala seminárnu prácu do školy a popri tom, ako som si hľadala potrebné zdroje, narazila som aj na neho a jeho štýl písania som si zamilovala. Myslím si, že v našich slovenských končinách nenájdete autora, či už domáceho alebo zahraničného, ktorý sa dokáže ponoriť do človeka tak hlboko a zároveň zaujímavo, ako práve Malcolm. Na celom svete patrí k jedným z najčítanejších autorov a jeho rubriky v novinách sú u čitateľov mimoriadne obľúbené. Svoju popularitu si právom zaslúži a rozhodne by si ju mal vybudovať aj u nás.
 
"Keby to v reálnom živote chodilo tak ako v seriáloch, sudcovia by tromfli počítače. Nie je to však tak. V reálnom živote to teda možno nie je tak ako v Priateľoch."
 
Ľudia. Najkomplikovanejší, najzložitejší, najzaujímavejší, najnepochopiteľnejší tvor žijúci na Zemi. Aspoň podľa mňa. Ľudia do našich životov prichádzajú a odchádzajú z nich. Niektorí sa zdržia len krátko, možno pár sekúnd alebo minút, iní v ňom ostanú navždy. Niektorí si vás získajú, iní zase odvrhnú. Moderná doba posúva hranice tak dopredu, že sa v podstate viete zoznámiť aj s takými ľuďmi, ako by vás ani v najtajnejšom sne nenapadlo. Lenže s istými pozitívami prichádzajú aj mnohé nástrahy a nebezpečenstvá a hranica medzi nimi je veľmi tenká. Ako sa správne zachovať v komunikácii s novými/cudzími ľuďmi? Ako nevyviesť nejakú hlúposť, nepovedať nevhodnú poznámku a nenarobiť si hanbu? Práve s týmto všetkým sa nám snaží Malcolm pomôcť vo svojej knihe. Ako sa vyznať v cudzích ľuďoch je skvelou príručkou pre tých, ktorí si nie sú istí pri dorozumievaní alebo majú pocit, že ich komunikácia nie je dostatočná. Kniha je rozdelená do viacerých častí na základe základných ľudských vlastností. Jednotlivé časti sú rozdelené do prehľadných kapitol a zachytávajú variantné situácie z bežného života. Každá kapitola sa sústreďuje na niečo iné s cieľom poukázať na základné chyby, ktoré každý z nás robí bez toho, že by si často uvedomil, že sa ich vôbec dopúšťa. Autor ich píše veľmi sympatickým jazykom, ktorý sadne každému z vás. Už dávnejšie som si všimla, že sa nesnaží silou-mocou používať cudzie výrazy, ktorým nikto, respektíve bežný čitateľ, nerozumie, ale naopak, snaží sa písať hovorovým štýlom, aby každý z nás pochopil, čo sa nám snaží povedať.
 
"Prvý súbor chýb, ktoré robíme v styku s neznámymi - že sme náchylní dôverovať im a podľahneme ilúzii transparentnosti  -, súvisia s našou neschopnosťou vyznať sa v cudzincoch ako jednotlivcoch."

Každá kapitola je doplnená o množstvo príkladov z reálneho života. Priznám sa, že niekedy sa mi zdalo, že je tých konkrétnych situácií až príliš a že to pôsobí trošku chaoticky. Pravdaže, jednotlivé situácie zo života boli príjemným osviežením, ktoré dodali knihe šmrnc a bez ktorých by čítanie rozhodne nebolo také zaujímavé, ale aj napriek tomu si myslím, že by ich občas mohlo byť trošku menej. Na druhej strane boli perfektným nástrojom doplnenia autorových myšlienok. Tak isto oceňujem, že kniha v sebe spája kus histórie, spoločenského diania, medicíny a hlavne psychológie. Malcolm má obrovský prehľad v mnohých sférach života a verím, že napísať takéto dielko vôbec nebolo jednoduché. Obrovskú poklonu si zaslúži aj pani prekladateľka,  ktorá rozhodne nemala pred sebou ľahkú úlohu, no myslím si, že ju zvládla na výbornú.
 
Ako sa vyznať v cudzích ľuďoch bola rozhodne jedna z najlepších kníh, akú som od autora čítala. Skrýva v sebe množstvo užitočných rád, interesantných myšlienok a poučení, ktoré vám umožnia zamyslieť sa aj nad otázkami, ktoré by ste si bežne nepoložili. Za bonus považujem množstvo informácií z rôznych oblastí života, vďaka ktorým si rozšírite aj vaše všeobecné vzdelanie, či povedomie. Túto knihu by som odporučila každému. Na tomto svete podľa mňa niet človeka, ktorý by bol majstrom v komunikácii a ktorý by aspoň raz nezaváhal v nejakej neznámej situácii. Okrem toho mám pocit, že čoraz viac a viac sa ľudská komunikácia vytráca a je veľmi dôležité vrátiť ju späť.
 

Váhala som, či nedať knihe o jeden lajk menej, práve pre trošku chaotické uvedenie príkladov, ktoré som autorovi vyčítala. Po tom všetkom, čo ale napísal, by bol hriech mu ho stiahnuť, a preto nakoniec knihe dávam maximu. Ak máte chuť na niečo iné, ako bežne čítate, rozhodne siahnite po tomto titule.

1 komentár:

  1. Som veľmi šťastný, že môžem zdieľať toto moje fantastické svedectvo. Môj život sa úplne zmenil za 48 hodín. Vidím sa do zrkadla a usmievam sa. Prvýkrát po vekoch mám dôveru v seba a svoje schopnosti. Svojho manžela mám späť v živote pomocou doktorky Adelekeovej. Ospravedlnil sa po 24 hodinách, po vytvorení kúzla. Povedal, že si uvedomil, že sa nikdy veľmi nechcel rozísť; nezvládal emocionálnu batožinu, ktorú som neustále nosila. Povedal, že si myslí, že má na môj život negatívny vplyv, a že je najlepšie odísť. Tvrdil, že je ťažké, že som stále hovoril o minulosti. Obaja sme si navzájom odpustili. Vo vrecku mám peniaze, ktoré sú konečne moje vlastné. (Prebehla moja kontrola kompenzácie a bolo mi povedané, že to je už o pár mesiacov. Som živým dôkazom toho, čo dokáže doktorka Adelekeová. Ďakujem vám veľmi pekne, doktorke Adelekeovej za úžasnú vec, ktorú ste urobili v mojom manželstve. Som teraz šťastná. S vašu pomoc, obaja sme mohli vidieť a hovoriť si navzájom pravdu. Nikdy som si nemyslel, že by kúzlo mohlo pomôcť párom, skôr ako som veľmi rád, že vás môžem kontaktovať a iniciovať, aby sa toto všetko stalo. Ktokoľvek, kto má problém vo vzťahu, môže kontaktovať doktorku Adelekeovú. .
    E-mail: aoba5019@gmail.com
    Volajte na číslo Whatsapp: +27740386124

    OdpovedaťOdstrániť