nedeľa 29. novembra 2020

Kaviareň v Kodani - Julie Caplinová

 Nevytúžená cesta za vytúženým šťastím.

Pripravte si šálku voňavej horúcej čokolády, natiahnite si hrubé ponožky, schúľte sa do kresla a vydajte sa spolu s hlavnou hrdinkou Katie do Kodane. Čaká vás prekvapivá cesta za povestným dánskym šťastím a... romantickou sladkou láskou.Mladá a krásna Katie nikdy nemala ustlané na ružiach. Mama jej zomrela príliš skoro a otec nezvládol situáciu práve najlepšie. Napriek tomu si dokázala vybudovať úspešnú kariéru v jednej z najprestížnejších londýnskych PR agentúr a nájsť skvelého priateľa. K šťastiu jej chýbalo už len vytúžené povýšenie.Sny o úspešnej kariére a veľkej láske však zrazu visia na vlásku, keď sa dozvie, že jej úžasný priateľ ukradol nápad, vďaka ktorému ho povýšili namiesto nej. A tak sa Katinou poslednou nádejou stáva cesta do Kodane, kde sa musí pokúsiť získať nového klienta. Spočiatku otravný výlet s hŕstkou ešte otravnejších novinárov sa postupne mení na jedno úžasne dobrodružstvo, ktoré nakoniec všetkým zmení život. Očarujúca Kodaň s jednou úžasnou kaviarňou, v ktorej to vonia škoricou, koláčikmi a horúcou čokoládou, v ľuďoch totiž dokáže znova zapáliť oheň lásky. 

Čím viac sa blížia Vianoce, tým som viac sentimentálna a oveľa viac vyhľadávam romanticky ladené knihy, ktoré pohladia moju dušu. Práve z tohto dôvodu bolo ideálnou voľbou siahnuť práve po knižke Kaviareň v Kodani. Dánsko zväčša nie je ten typ krajiny, v ktorej by som sa počas čítania často ocitala. Amerika, Anglicko či Francúzsko sú synonymami slova romantika, no priznám sa, že som sa potešila, že sa ocitneme opäť niekde inde a zamierime viac na sever. Pre milovníkov kávy, ku ktorým ja rozhodne patrím, to bolo len ďalšie plus, ktoré ma ešte viac navnadilo na čítanie.
 
"Jej hrejivý hlas vyslovoval moje meno podobne ako mama. Náhle som mala pocit, že medzi Kate a Katie je obrovský rozdiel."
 
Namiesto vysnívaného povýšenia a zásnub ju čaká zrada od osoby, od ktorej by to čakala najmenej. Na to, aby si zachránila kariéru, musí vycestovať do Kodane a získať poriadne komplikovaného klienta, čo nebude taka ľahká úloha, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Katie je veľmi sympatická hlavná hrdinka, ktorá nič nedostane len tak zadarmo. Na všetko, čo dosiahlo, môže byť patrične hrdá, keďže to bolo len jej vlastným úsilím. Tvrdo drela a jej ctižiadostivosť je veľmi nákazlivá. Držala som jej palce od začiatku až po koniec a veľmi rýchlo som sa s ňou stotožnila. Aj vďaka jej sympatickej osobnosti sa mi kniha čítala v podstate sama. Okrem nej sa na scéne objavilo už len pár dôležitých postáv, ktoré zasiahli do deja. Autorka sa viac zamerala na kvalitu, ako na kvantitu, čo bol podľa mňa mimoriadne dobrý ťah. Nie vždy platí, že čím viac, tým lepšie. To isté platí aj o deji. V podstate sa nedialo nič extra dramatické a celkovo dej pôsobil oddychovým a pokojným dojmom. Autorka sa vo veľkej miere zamerala najmä na hygge. S týmto pojmom ste sa už určite stretli, ale možno neoboznámili bližšie. Ide v podstate o štýl, respektíve spôsob života, ktorý je typický najmä pre dánsky, ale aj celkovo škandinávsky svet. Zahŕňa pohodlie, chlpaté deky, sviečky, ale aj schopnosť človeka nájsť vo všetkom niečo krásne. Nie je to len o vonkajšej kráse, ale o vnútornom prežívaní. O šťastí. Ktorého nám možno v tejto dobe kúsok chýba. A práve vďaka knihe Kaviareň v Kodani by sme si ho mohli vrátiť. Aspoň mne sa to podarilo. Knižka pôsobí takým dobrým dojmom, že máte chuť sa len tak prihlúplo usmievať. Vôbec sa nečudujem, že Dáni sa radia k najšťastnejším ľuďom na svete.
 
"Nevzala som to všetko za zlý koniec? Je azda kariéra až taká dôležitá? neuteká mi takto život pomedzi prsty?"

Klamala by som, ak by som nepovedala, že bol príbeh až príliš predvídateľný. Pri podobných knihách doslova od prvých strán viete, ako príbeh skončí, no v tomto prípade už bolo tých klišé o niečo viac, ako je moja tolerantná hranica. Nepôsobilo to síce rušivo, ale predsa len to trošku ubralo šarmu. Aj keď bola romantická zápletka naozaj veľmi sympatická, ako aj celé Dánsko, predsa len by som niektoré časti trošku preškrtala. Bolo ich však naozaj len zopár a celkový dojem to nepokazilo. Vtipné zápletky doplnili krásne pamiatky, chutné jedlo, či šarmantná kultúra. Pri čítaní som mala pocit, že som sa ocitla priamo v Kodani a prechádzam sa spolu s postavami po námestí, dýcham severský vzduch a idem si dať horúcu čokoládu. Sila tejto knihy spočíva práve v talente autorky získať si všetky vaše zmysly. Romantická zápletka bola vykreslená chytľavo a pekne, ale dominantou knižky boli práve Kodaň, prostredie, ale aj celková atmosféra. Málokedy sa mi pri knihe stane, že by som sa tešila viac z opisov prostredia, ako zo samotnej zápletky. V tomto prípade si ma však Julie jednoznačne získala.
 
Kaviareň v Kodani ponúka chytľavý príbeh ako stvorený na zimné večery po dekou pri blikajúcich svetielkach a padajúcich vločkách. Julie sa vyhrá s vašou predstavivosťou a zmyslami,  navnadí vás na cestovanie a kávu, ale poukáže aj na ľudské hodnoty. Ani v tomto prípade nechýba zrada, klamstvá, nenávisť, ale o to viac sa zdôrazňuje sila priateľstva, úprimnosť a čestnosť. Útla oddychovka vás chytí za srdce a nepustí. Priznám sa, že som ani nečakala, že budem až taká pozitívna pri tejto recenzii aj napriek tomu, že som sa na knihu tešila, radšej som sa snažila nemať príliš vysoké očakávania. Nakoniec som ich však mať mohla.
 
Váhala som, či dať štyri alebo päť lajkov práve pre klišé, ktorého bolo trošku viac, ako by som si priala a ktoré miestami ubralo kvalite. Nakoniec som sa však rozhodla pre štyri lajky, keďže Kaviareň v Kodani nie je jediná svojho druhu a je súčasťou voľnej série kníh, ktoré nás zoberú do rôznych kútov sveta a ktorým chcem dať rozhodne šancu. Pevne verím, že si nájdem svojho favorita, ktorý získa plný počet lajkov.
 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Grada. Knihu si môžete zakúpiť TU.

1 komentár:

  1. Som veľmi šťastný, že môžem zdieľať toto moje fantastické svedectvo. Môj život sa úplne zmenil za 48 hodín. Vidím sa do zrkadla a usmievam sa. Prvýkrát po vekoch mám dôveru v seba a svoje schopnosti. Svojho manžela mám späť v živote pomocou doktorky Adelekeovej. Ospravedlnil sa po 24 hodinách, po vytvorení kúzla. Povedal, že si uvedomil, že sa nikdy veľmi nechcel rozísť; nezvládal emocionálnu batožinu, ktorú som neustále nosila. Povedal, že si myslí, že má na môj život negatívny vplyv, a že je najlepšie odísť. Tvrdil, že je ťažké, že som stále hovoril o minulosti. Obaja sme si navzájom odpustili. Vo vrecku mám peniaze, ktoré sú konečne moje vlastné. (Prebehla moja kontrola kompenzácie a bolo mi povedané, že to je už o pár mesiacov. Som živým dôkazom toho, čo dokáže doktorka Adelekeová. Ďakujem vám veľmi pekne, doktorke Adelekeovej za úžasnú vec, ktorú ste urobili v mojom manželstve. Som teraz šťastná. S vašu pomoc, obaja sme mohli vidieť a hovoriť si navzájom pravdu. Nikdy som si nemyslel, že by kúzlo mohlo pomôcť párom, skôr ako som veľmi rád, že vás môžem kontaktovať a iniciovať, aby sa toto všetko stalo. Ktokoľvek, kto má problém vo vzťahu, môže kontaktovať doktorku Adelekeovú. .
    E-mail: aoba5019@gmail.com
    Volajte na číslo Whatsapp: +27740386124

    OdpovedaťOdstrániť