utorok 7. februára 2017

Kate Eberlenová - Kde si?

Čo ak človek, ktorého hľadáte, stojí hneď vedľa vás a vy o tom neviete?

Dnes je prvý deň zvyšku tvojho života. Tess nedokáže pustiť z hlavy motto namaľované na ozdobnom tanieri, ktorý leží na poličke doma v kuchyni, ani keď je s najlepšou kamarátkou vo Florencii na posledných, priam idylických letných prázdninách. Čoskoro nastúpi na univerzitu v Londýne a nového života sa už nevie dočkať.  Aj Gus je s rodičmi vo Florencii na prázdninách, sedem mesiacov po tom, ako sa ich rodinný život nečakane a tragicky zmenil. Má namierené do Londýna na štúdium medicíny a usiluje sa byť poslušným synom, hoci túži utiecť a prísť na to, kým skutočne je.  A v jeden horúci letný deň sa chodníčky osemnásťročného dievčaťa a chlapca na chvíľu pretnú. Obaja sa vrátia do Anglicka a čelila budúcnosti výrazne odlišnej od toho, čo si každý z nich vysníval. Počas nasledujúcich šestnástich rokov im život a láska pripravia nejedno prekvapenie. Delí ich vzdialenosť a osud, a tak nemajú možnosť sa stretnúť. Až sa opäť jedného dňa ocitnú v nádhernej Florencii.

Kde si? je novinka z pera Kate Eberlenovej, ktorá uzrela svetlo sveta len nedávno. Hneď na úvod by som chcela povedať, že tá obálka je dosť nevydarená a rozhodne v kníhkupectve nezaujme, keď ju niekto uvidí. Pôvodná síce tiež nestojí za veľa, ale určite je aspoň o kúsok krajšia. Pravdaže, obálka nie je všetko a nie nadarmo sa hovorí, že podľa nej nemáme súdiť celé dielo. O Kde si? som sa dozvedela v podstate náhodou, pred tým som o tomto diele nepočula a navyše mám pocit, že som medzi blogermi jedna z mála, ktorá ma rada túto tematiku a tento žáner.

Už podľa anotácie ma tento titul zaujal, keďže podobné knihy mám veľmi rada. Príbeh zachytáva totiž dlhšie časové obdobie a my máme tak možnosť sledovať ako sa naši hlavní hrdinovia postupne menia a vyvíjajú. Podobná tematika je spracovaná aj napríklad v tituloch S láskou Rosie alebo Iba jeden deň, čo sú podľa mňa mimoriadne podarené dielka, dokonca S láskou Rosie bolo aj sfilmované. Kde si? pozostáva z viacerých častí, zachytáva vyše 20 rokov života a je rozprávaná aj z pohľadu Gusa aj Tess. Už len toto boli pre mňa také prvé informácie o tom, že by sa mohla jednať o celkom vydarený titul. Gus aj Tess boli obidvaja sympatické postavy, no brala som ich skôr neutrálne. Nepriala som im nič zlé, ale tak nejako mi bolo aj jedno čo sa s nimi stane, proste mi nedokázali prirásť nejako k srdcu, že by som im držala palce. Celkovo bol však námet naozaj zaujímavý. Ako som už spomínala, mám rada, keď sa takto zachytáva niekoľko rokov a naozaj to chvíľku trvá, kým si hlavní hrdinovia nájdu k sebe cestu. Aspoň sa tak poukazuje na to, že nie vždy je tá cesta jednoduchá a niekedy to trvá. Za ten čas sa toho mnoho udeje a vy tak môžete zažívať jednotlivé strasti, radosti, prekážky spolu s hlavnými hrdinami. Navyše, čo mám ja najradšej je, že sledujete ako sa postupne vyvíjajú, ako sa menia ich hodnoty, často krát sa aj ja tak porovnávam, či mám podobné zmýšľanie, či aj u mňa nastali také zmeny.

Príbeh v podstate nie je až taký komplikovaný, nie sú tu zase žiadne wau scény, pri ktorých by ste spadli zo stoličky a povedali si, že toto som rozhodne nečakala alebo podobne. Autorka však narába s citovou zložkou a nebojí sa poukázať aj na ťažšie témy, napríklad ako je aj rakovina. Často krát sa mi stalo, že som sa zamýšľala nad mnohými otázkami, uvedomovala si, aký život vie byť krutý a že je na druhej strane krátky a podobne. Proste to boli také úvahy, aké vo vás dokážu vyvolať len niektoré autorky. Za negatívum však považuje, že som mala pocit, že je autorka nevypísaná a robila také klasické začiatočnícke chyby. Občas sa stalo, že sa zasekla, alebo nevedela ako ma v príbehu pokračovať ďalej a tak sa mi niekoľkokrát stalo, že som mala chuť knihu odložiť nabok a vrátiť sa k nej až po dlhšom čase. Napriek tomu že téma bola dobrá, že postavy boli sympatické a milé, stála sa mi toto dielko pohybovalo len na takej neutrálnej úrovni, keď vás aj čítanie baví, aj sú tam nejaké chyby, aj ste občas nadšení, aj občas máte chuť ju dať nabok a sa k nej nevrátiť. Túto knihu by som určite adresovala aj starším čitateľom, ktorý už majú niečo odžité a navyše si myslím, že by ročníky pod dvadsať ani nezaujala. 

Dlho som váhala koľko lajkov dám, ale nakoniec som sa rozhodla pre tri, keďže ide podľa mňa o slabšie spracovanie pomerne populárnej tematiky. Ak však máte chuť na vyspelejší, ľúbostný príbeh, určite dajte tejto knihe šancu, možno sa vám zapáči viac ako mne :)

http://www.bux.sk/knihy/285233-kde-si.html

1 komentár: