piatok 19. apríla 2019

Slnko a jeho kvety - Rupi Kaur

Vädnutie. Opadávanie. Zakoreňovanie. Rast. Rozkvitanie.

"Už nezostalo nič, pre čo sa treba strachovať. Slnko a jeho kvety sú tu."

Po celosvetovo úspešnej básnickej zbierke mlieko a med prichádza Rupi Kaur s ďalšou, rovnako fenomenálnou zbierkou slnko a jeho kvety. Nájdete v nej básne o búrlivej a transcendentnej ceste rastu a zahojenia. O pocte predkom a vlastným koreňom. O opustení samej seba, násilnom vyhostení a znovuobjavení domova vo svojom vnútri. A oslavu lásky vo všetkých podobách. V piatich kapitolách doplnených ilustráciami rozpráva slnko a jeho kvety príbeh vädnutia, opadávania, zakoreňovania, rastu a rozkvitania.
Rupi Kaur sa zrazu len tak objavila. Zrazu od nej vyšla kniha. Zrazu pobláznila celý svet svojou netradičnou poéziou. Asi takto by som v skratke opísala, čo spôsobilo Mlieko a med. V súčasnosti je naozaj populárna netradičná poézia, ktorá sa často poéziou ani nedá nazvať. Keď vyšlo Mlieko a med, všetci sa išli doslova zblázniť za touto knihou. Vtedy som vôbec nechápala, čo všetci na tomto titule vidia, no zvedavosť bola silnejšia, a tak nakoniec skončil aj v mojich rukách. A ja som zistila, prečo všetci túto knihu milujú a zamilovala som sa tiež. Nevšedná, iná, silná, otvárajúcu dušu aj srdce - taká je kniha od Rupi Kaur. Keď som sa dozvedela, že sa dočkáme jej ďalšieho titulu, skákala som tri metre a nevedela som sa dočkať, kedy sa mi dostane do rúk. Pravdaže, nevyhla som sa ani obavám, či ešte dokáže napísať niečo také jedinečné a silné, či sa niečo také dá ešte vôbec zopakovať alebo napodobniť. 

časti môjho tela dodnes bolia
odkedy sa ich prvý raz niekto dotkol

V tomto prípade si autorka zobrala ako hlavný prvok kvety a všetko, čo je s nimi spojené. Jednotlivé kapitoly dostali názov podľa jednotlivých fáz, ktorými kvet prechádza. Prostredníctvom rôznych obrazných prvkov prepája autorka svoje súkromné pocity s prírodou. Už od nepamäti je lyrika silno spojená s prírodnými motívmi - sú to dva prvky, ktoré k sebe úplne pasujú. Bol to skvelý krok opäť sa k tejto sile vrátiť. Rupi dáva na papier všetko to, čo cíti. Niekedy je to príliš bolestivé, inokedy radostné, niekedy nezrozumiteľné, inokedy hneď jasné. Celá jej tvorba je ako na hojdačke a je len na vás, ako sa s tou širokou škálou pocitov dokážete vyrovnať. Keďže som jej predchádzajúci titul čítala, vedela som, do čoho idem, a preto bolo pre mňa o niečo jednoduchšie isté fakty spracovať. Aj napriek tomu som však opäť párkrát len nemo civela a zamýšľala sa nad mnohými vecami. Rupi presne vie, ako narábať aj s obyčajnými slovami tak, aby vás zasiahla. Na prvý pohľad možno jej básne (ak to tak môžem nazvať) vyzerajú nevinne, ale skrývajú v sebe oveľa viac. 

môžeš napodobňovať moje svetlo
no nikdy sa ním nestaneš

Možno si spomínate, ako som kedysi dávnejšie spomínala, že poézia nie je nič pre mňa, že jej vôbec nerozumiem a často sa v nej strácam. Pri Rupi mám však pocit, ako keby som bola súčasťou diania a že sa ma všetko, čo píše, istým spôsobom týka. Možno je to tým, že sú mi niektoré veci, o ktorých píše, veľmi známe alebo aj tým, že sa perfektne hrá so štylistikou. Tak isto oceňujem, že sa nesnaží moralizovať. Nediktuje vám, ako máte žiť, ako sa váš život zrazu zmení o 180 stupňov, keď túto knihu prečítať. Snaží sa čitateľovi iba ukázať, že svoju myseľ môže nastaviť aj iným smerom. Okrem toho sú jednotlivé stránky knihy opäť doplnené o perfektné ilustrácie, ktoré ešte viac zdôrazňujú celkové vyznenie príbehu. Nesmiem zabudnúť ani pochváliť Mirku Ábelovú, ktorá sa postarala o perfektný preklad, čo rozhodne nebola ľahká úloha. Jednotlivé básne sú bez interpunkcie, chýbajú veľké aj malé písmená, čo si môžete všimnúť aj na obálke knihy. Sú však prehľadne rozdelené (na každej strane je len jedna báseň), vďaka čomu sa v nich vie čitateľ jednoducho orientovať.

Celkovo by som Slnko a jeho kvety zhodnotila veľmi pozitívne. Autorka opäť nesklamala, získala si ma svojou silnou a čistou poéziou, do ktorej vložila svoju dušu. Idea knihy je silná, nie je ľahké ju rozlúštiť a drží vás stále v istej neistote. Počas čítania mnou prešli snáď všetky emócie a ja nemôžem nič iné než zatlieskať autorke za to, že si získala aj takého nepriateľa poézie, ako som ja.

Nič iné ako päť lajkov ani nemôžem dať. Pokiaľ máte chuť si prečítať niečo odlišné, než po čom bežne siahnete, rozhodne skúste túto knižku a ja verím, že to neoľutujete. Mne zostáva už len dúfať, že sa ešte dočkáme ďalšieho titulu od talentovanej Rupi Kaur.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára