sobota 16. apríla 2016

Smolná sezóna - Moïra Fowley - Doyleová

Opojný, zničujúci, intenzívny !

Pohřbený strach. Zakázaná láska. Z každého tajemství se může vyklubat nebezpečí a za kdejakým rohem číhá smůla. Smolná sezóna. Tohle je, co o ní víme: Přichází každý rok ve stejnou dobu. Mojí rodině se stávají zlé věci. Děje se to jen nám. Nevíme proč.

Smolná sezóna je součástí Cařina života tak dlouho, jak si jen pamatuje. Vždycky koncem října. Už spousta jejích příbuzných v tuhle dobu přišla o život. Cařina rodina je nevysvětlitelně náchylná k nejrůznějším nehodám. Proto schovávají nože, ostré hrany stolů omotávají vatou a vypínají elektrické spotřebiče – ale nehody je pronásledují na každém kroku a ze smolné sezóny se pomalu stává obsese a jejich největší strach.

Ale proč jsou takhle prokletí? Mohou se z toho začarovaného kruhu vymanit? Opojný, zničující a intenzivní příběh s opravdu šokujícím závěrem.


Smolná sezóna ma zaujala hneď na prvý pohľad pútavou obálkou a dobre znejúcou anotáciou. Nejaké prekliatie? Môže ťa zabiť už len to, že narazíš do stola? Tak to znie naozaj dobre. O tejto autorke som pred tým vôbec nepočula (takéto meno by som si rozhodne zapamätala), ale musím uznať, že sa jej prvotina celkom podarila. Nebolo to dokonalé dielo, no rozhodne by som ho zaradila k takému lepšiemu priemeru (čo na začiatok nie je až také zlé). Hneď na úvod by som ešte rada poznamenala, že obálka knihy úplne pasuje k príbehu a vydavateľstvo CooBoo skláňam hlavu! :)


"Zoufale ráda bych se Sama zeptala, co na Elsiině psacím stroji napsal, ale vím, že by mi to nerěkl."



Celý dej sa točí okolo jednej štvorčlennej rodiny, ktorých každý rok postrehne Smolná sezóna, počas ktorej už zomrelo mnoho členov tejto rodiny. Musia si dávať pozor na všetko ostré, na rohy skriniek, musia mať na sebe viacero vrstiev a nebezpečné je aj vyjsť von. Prečo to ale tak je? Na to sa snaží prísť aj sedemnásťročná Cara, taktiež aj jej sestra. Zatiaľ čo Cara má poriadne bujnú fantáziu, jej sestra sa snaží nájsť racionálne riešenie. No je vôbec nejaké riešenie?

Príbeh je poriadne komplikovaný. Kým som pochopila o čo vlastne ide, pospájala si jednotlivé ústrižky do kopy, tak to veru chvíľu trvalo. Ale myslím, že o to aj autorke išlo (alebo som len ja taká zaostalá?). Nápad bol skvelý a vážne sa mi páčilo. Nebol to nejaký mainstream príbeh akých je na pultoch milión, ale niečo nové a svieže a netypické. Naša hlavná hrdinka bola skvelá. Páčilo sa mi ako autorka vykreslila ju aj jej sestru, každá z nich bola úplne iná a riešila tento príbeh inak. Úplne si viem predstaviť seba a môjho brata v ich úlohách. Čo však bolo horšie je, že niekedy bolo ťažké určiť, či sa niektoré situácie skutočne dejú, alebo Cara iba sníva a tak som sa trochu zamotávala. Celé spracovanie nebolo až také dobré. Mala som pocit, že autorka tiež niekedy sama nevedela, čo si to na seba vymyslela a ako to má teraz zahrať, že to tak chcela. Neviem, či je to nevypísanosťou autorky alebo či zahral nejaký iný faktor, ale celé spracovanie nebolo dobré. Tak isto by som knihu trošku zúžila, pretože som sa pár krát nudila. Okrem toho je paradoxom, že práve začiatok a úvod boli oveľa lepšie ako záver. Oveľa viac ma zaujala prvá polovica, keďže bola aj menej chaosívna ako druhá časť a myslím si, že v tomto prípade jednoznačne platí menej je niekedy viac. 


"Myslím na fotky, které jsem si vytiskla, a všechny ty otázky, na které hledám odpovědi."

Po celý čas som mala teda rozpoltené pocity - na jednej strane sa mi naozaj páčil nápad, to, že som nevedela predvídať, čo sa stane až do konca, postavy (najmä Cara) boli tak isto vykreslené perfekte, no na druhej mi prekážalo akým spôsobom bola kniha písaná. Tak isto by som rada vyzdvihla, čo ste postrehli už aj v anotácii, motív hľadania dávno strateného dievčaťa, ktoré sa objavovalo na mnohých fotkách. Myslím, že som sa najvac tešila ako práve dopadne toto hľadanie. Opäť nás autorka nechá čakať až do konca. Na konci sa podľa mňa budú mnohí z vás pýtať, že čo to bolo a chvíľku vám bude trvať, kým si utriedite myšlienky a všetko pospájate. Na internete som videla, že mnoho čitateľov pripomína túto knihu ku dielku Klamári, no ja absolútne nesúhlasím, keďže táto kniha bola oveľa predvídateľnejšia, no za to lepšie napísaná. Za mňa by som povedala, že Smolná sezóna je taký dobrý, možno aj lepší priemer. Od autorky by som si určite rada ešte niečo prečítala, dúfam, že sa postupne vypíše a jej ďalšie tituly budú ešte lepšie.

Na základe mojej recenzie dávam nakoniec 3 lajky. Na internete ešte nenájdete príliš veľa názorov a tak sa teším, čo poviete vy, či sa vám zapáči, alebo naopak nie. Ako vždy vám knihu odporúčam, 100 ľudí 100 chutí :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť napríklad TU.

1 komentár: