streda 25. augusta 2021

Láska a gelato - Jenna Evans Welch

V Taliansku nájde oveľa viac, ako čakala.

Najúžasnejšie letné čítanie s talianskou atmosférou a chuťou gelata na perách. 

Lina trávi prázdniny v Taliansku, ale akosi nemá náladu na pláže ani slávne pamiatky. Prichádza do Florencie len pre mamino želanie, aby stretla svojho otca. Ale prečo by mala spoznať niekoho, kto sa o ňu šestnásť rokov vôbec nezaujímal? Lina túži po jedinom – vrátiť sa domov. Potom však natrafí na mamin denník zo študentských čias. Spolu s tajomným Lorenzom kráča v maminých šľapajach a spoznáva nádhernú taliansku kultúru. Postupne rozuzľuje spleť rodinných tajomstiev, aby zistila, kam naozaj patrí.




Je pár krajín, na ktoré sa otvorene priznám, mám slabosť. Vzhľadom na to, že obľubujem romantické príbehy, určite nikoho neprekvapí, že je to najmä Taliansko a Francúzsko. Pri čítaní anotácie mi stačilo len vedieť, že sa dej odohráva vo Florencii a tak bolo moje rozhodnutie prečítať si ju úplne jednoznačné. Priznám sa, že už dlhšiu dobu som nemala v rukách klasickú young adult knihu, a preto som bola mimoriadne zvedavá, ako mi po dlhšej dobe tento žáner opäť sadne.
 
"Moja mama nás od seba držala šestnásť rokov. Prečo sme teraz boli spolu?"
 
Lina by si mala užívať bezstarostný život 16-ročnej puberťáčky, no namiesto toho sa musí vyrovnať so smrťou svojej matky. Rozhodne sa splniť jej posledné prianie - stretnúť sa so svojím otcom. Sprvu nemá ani trošku náladu na to, aby prázdniny strávila v Taliansku, konkrétne vo Florencii, no po tom, ako nájde starý mamin denník, sa jej už talianske uličky nezdajú až také fádne. Vydáva sa na dobrodružnú cestu, počas ktorej objavuje nielen seba, ale aj svoju mamu. A pravdaže, aj prvú lásku. A táto cesta bola mimoriadne zaujímavá! Bála som sa, či sa príbeh nebude niesť v príliš depresívnom duchu, kedy sa bude hlavná postava skoro na každej druhej strane ľutovať. Našťastie, v tomto prípade sa nič také nestalo a Lina bola na svoj vek veľmi vyspelá, dokonca som mala pocit, že celú situáciu zvláda naozaj dobre. Bola veľmi sympatickou hrdinkou, ktorá mi absolútne neprekážala, nemala som s ňou žiadny problém a skôr som sa cítila ako jej kamarátka, ktorá s ňou objavuje talianske zákutia. Silnou zložkou príbehu boli jednoznačne aj ďalšie postavy, ktoré do deja perfektne zapadli. Určite si hneď obľúbite Lorenza - talianske chlapca, ktorého presne autorka vytvorila podľa fantázie násťročných dievčat. Len ťažko by ste na ňom hľadali nejakú chybu, keďže jeho charakter a šarm je mimoriadne okúzľujúci aj zo stránok knihy. Dej dýcha príjemnou talianskou atmosférou, ktorá mu dodáva ten správny romantický nádych. Práve výber prostredia výrazne prispel ku kvalite celkového príbehu, ktorý by sa bez neho zaradil len medzi množstvo iných romantických kníh.
 
"Miloval moju mamu. Bolo priveľa žiadať, aby aj ona milovala jeho?"

Za veľké plus považujem aj denník Lininej mamy. Práve staré zápisky krásne dopĺňajú dej a dodávajú mu tu správnu tajomnú atmosféru. Miestami som mala pocit, že ma viac zaujíma, aký príbeh lásky čakal na Lininu mamu, ako na ňu samú. Kombinácia retrospektívy so súčasnosťou je vždy vynikajúci nápad, najmä pokiaľ autorka dokáže vytvoriť dve rovnocenné línie, ktoré sa spoja v silný celok. Navyše, autorkin štýl je veľmi chytľavý, rýchly a mala som pocit, ako by som sa ocitla v knihách od Meg Cabotovej alebo Stephanie Perkins. Na young adult žáner som trošku zanevrela najmä pre vek postáv, s ktorými sa už neviem tak stotožniť. Aj môj pribúdajúci vek sa odzrkadľuje na výbere kníh, no v tomto prípade som mala pocit, že som sa vrátila o desať rokov dozadu a zažívam prvú lásku. 

Moje očakávania neboli príliš vysoké, no aj napriek tomu som dostala kvalitný, romantický príbeh, ktorý spríjemní nielen leto, ale aj blížiacu sa jeseň. Jenna je dôkazom toho, že aj so zdanlivo ošúchanej témy sa niekedy dá vytvoriť perfektné dielko, ktoré zhltnete za jedno popoludnie. Stačí na to kombinácia autorského talentu a krásneho prostredia. V tomto titule uličky Talianska dodali šmrnc nielen postávam, ale aj príbehu ako takému. Ak hľadáte niečo jednoduché, ale zároveň dobre napísané, čo vás emocionálne nevyžmýka, ale skôr pohladí na duši, potom siahnite po knižke Láska a gelato. Nielenže budete mať chuť kúpiť si letenku do Florencie, zaručene dostanete chuť aj na gelato (odporúčam mať pre istotu nachystané v chladničke).

Príjemná, letná oddychovka, ktorá si zaslúži plný počet lajkov. Pevne verím, že sa od autorky dočkáme aj ďalších kníh, pretože mám pocit, že jej knihy naozaj v romantickej sfére potrebujeme. 
 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete kúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára