utorok 22. augusta 2017

Caraval - Stephanie Garberová

Nezabúdajte, že je to len hra...


Ak ste o Caravale počuli čokoľvek, nevyrovná sa to skutočnosti. Je to viac ako hra. Je to mágia! Scarlett ho chcela vždy zažiť a tento rok konečne dostala pozvánku. Lenže vzápätí jej sestru Tellu unesie tajomný režisér celého predstavenia. Niet sa čoho báť, Caraval je predsa iba ilúzia... Ale čo ak nie? Nech už je to akokoľvek, Scarlett ním musí prejsť aj so zlomeným srdcom a nájsť sestru, kým sa spustí nebezpečný dominový efekt následkov a navždy ju stratí.
Caraval bol u mňa jednou z najočakávanejších kníh tohto roku a čítala som naň množstvo pozitívnych recenzií. O to viac som sa potešila, keď som zistila, že sa dokonca dočkáme aj slovenského prekladu a nebudem sa musieť uspokojiť iba s tým českým. S podobným titulom som sa ešte nestretla, možno tak maximálne Nočný cirkus by sa dal porovnať s týmto titulom, ale ten som čítala tak strašne dávno, že si len matno spomínam na tento príbeh. Čo sa však týka kúzelníkov, tak som ako malé dieťa - stačí úplne jednoduchý trik a ja som oslnená na plnej čiare a viem sa z toho tešiť ešte pol dňa. A tak to bolo aj pri tomto titule. Stačilo málo a už si ma získal.

"Spomenula si, čo jej nedávno o ňom povedal v obchode s hodinami - že má o ňom príliš vysokú mienku, ak mu verí, že mu záleží na jej sestre."

Dej má na  prvý pohľad možno jednoduchú, no v skutočnosti do detailov premyslenú zápletku. Scarlett túžila tajomný, magický Caraval zažiť už strašne dlho a tento rok sa jej konečne podarilo dostať pozvánku. Jej radosť však pominie, keď režisér celého predstavenia unesie jej sestru. Všetci tvrdia, že ide len o ilúziu, no je to skutočne tak? Scarlett preto nemá neľahkú úlohu - sestru musí nájsť včas, aby ju navždy nestratila. A to aj so zlomeným srdcom. Asi takto by sa dal v skratke zhrnúť celý dej. Zo začiatku som ostala trošku pochybovať, či naozaj pôjde o také kvalitné čítanie, keďže tu bije do očí jedno z najväčších klišé - zlomené srdce. Nemôžem povedať, že by sa ľúbostnej tematike autorka úplne vyhla, ale rozhodne sa nesnažila o to, aby dominovala celému príbehu alebo, že by sa zápletka točila výlučne okolo tejto tematiky. Autorka stavila na tajomný, zaujímavý príbeh a vy ste mali možnosť pomaly sledovať, čo si vlastne pre vás pripravila. Autorka vedela narábať so slovami, a tak sa mi jej príbeh čítal mimoriadne dobre. Kniha má necelých 400 strán, no ja som ju prečítala tak rýchlo, že som si ešte pýtala nejakú tú stovku navyše. Čo považujem asi za najväčšie plus bola nepredvídateľnosť príbehu. Často som si povedala, že toto bude určite tak a tak a myslela si, že som na to prišla a autorku predbehla, no ona ma aj tak presvedčila o tom, že so mnou vybabrala a vôbec som nemohla tušiť, že nakoniec príbeh zamotá tak alebo tak. Tak isto som vedela, že zo začiatku možno niektoré veci budú pritiahnuté za vlasy a že sa všetko vykreslí a vykryštalizuje až na konci, a preto som sa nad určitými kapitolami nepozastavovala. Toto bola jedna z mála kníh, pri ktorej som si prečítala dopredu už nejaké recenzie a myslím, že som urobila dobre, lebo som sa aspoň neplašila, ak niečo nebolo v určitých momentoch podľa mojich predstáv.

"V mysli sa jej vybavili slová zbytočne príliš krásny, aj keď..."

Pravdaže, jedno mínus sa predsa len našlo - hlavná hrdinka. Často mám problém práve s tým, že mi hlavná hrdinka proste nesadne a už veľa krát som si povedala, že sa musím odosobniť a nedávať zbytočne zlé hodnotenie len preto, že sa mi nepáči, ale v tomto prípade proste Scarlett ako charakter na plnej čiare zlyhala a popri tom, ako všetko mala autorka skvelé vymyslené, či už zápletku, prostredie a podobne, som až nechápala, že zrazu tak nedokázala vytvoriť postavu, ktorá by bola rovnako dokonalá ako všetko ostatné. Pevne však verím, že dané nedostatky autorka odstráni a druhý diel sa mi bude čítať ešte lepšie. Zo začiatku som si myslela, že táto kniha ani nepotrebuje pokračovania, ale konečný zvrat ma navnadil aj na ďalšie čítanie. 

Nakoniec som sa rozhodla pre štyri lajky, pretože pevne verím, že v ďalšom dieli ma autorka ešte viac prekvapí a získa si ma. Aj napriek tomu som však neostala sklamaná a moje očakávania sa naplnili a túto knihu vám rozhodne odporúčam. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

3 komentáre:

  1. Táto knižka si už veľa krát pritiahla moju pozornosť aj vďaka krásnej obálke, no keď som si ju dávnejšie prelistovala v kníhkupectve úplne ma presvedčila. Musím si to prečítať. Uvažujem, že to bude v blízkej dobe, no neviem, neviem... Uvidíme. No každopádne pekná recenzia! Si ma navnadila si s tým pohnúť haha :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ju prečítaj podľa mna sa ti bude páčiť :) a som rada som zvedavá aké budú tvoje dojmy ;)

      Odstrániť
  2. Ja som ostala veľmi očarená. Ako hovoríš, vyzerá to jednoducho, ale je to komplikované :)))

    OdpovedaťOdstrániť