sobota 27. septembra 2014

Stephenie Meyerová - Zatmenie

Spojí Bella svet upírov a vlkolakov?

Zatmenie je tretia kniha v sérií ságy Twilight. Je pokračovaním príbehu osemnásťročnej Belly Swan a jej upírskej lásky, Edwarda Cullena. Bella je konečne šťastná - je so svojou láskou, má sľub, že sa stane upírkou. K tomu absolútnemu šťastiu jej však chýba jedna dôležitá vec a tou je Jacob. Po ich menších nezhodách sa jej najlepší priateľ vyhýba. Jacob sa cíti zradený, ešte väčší neprekonateľný problém je samotná nenávisť medzi vlkolakmi a upírmi. Bella sa tak ocitá v ťažkej situácií - nemôže mať oboch, no nechce stratiť ani jedného. Ich vzťah tak prechádza jednou prekážkou za druhou. Nikto z nich, ale netuší o novovzniknutej armáde upírov v Seattli, ktorá má len jeden cieľ - pozabíjať všetko čo im bude stáť v ceste...

Vlk - upír - ľudská dievčina a množstvo mladých, krvilačných a nenažraných upírov. Asi tak by sa dal v skratke opísať tretí diel série Twilight. Zatmenie je o niečo hrubšia knižôčka, ktorá je nabitá akciou, akciou a akciou! Autorka opäť na nič nečaká a hneď na začiatku knihy nás vrhne do deja. Tento krát si už Bella myslí, že bude spokojná, že už dosiahla sľub, že sa stane upírkou a že je konečne so svojím Edwardom, avšak za tú cenu, že nie je s Jacobom, keď ho na konci druhého dielu opustila kvôli Edwardovi. Chudák Jacob, ktorý si robil na Bellu nároky a dúfal, že mu predsa len dá šancu, sa teraz oduto skrýva niekde v lesoch. Situácia sa však skomplikuje a pomôcť bude musieť nielen Jacob, ale aj celá vlčia svorka. Na scéne sa totiž objaví Victoria, ktorá stvorila nových, nenásytných upírov, aby jej pomohli zlikvidovať Cullenovcov, ako pomstu za to, že ešte v prvom dieli zabili jej lásku. Cullenovci aj vlkolaci preto musia spojiť svoje sily a poraziť Victorinu armádu.

"Keď prišiel Charlie domov, mal už očividne lepšiu náladu. Dokonca sa správal normálne a nebol na Edwarda hrubý."

Tretí diel mal podľa mňa úplne super zápletku. Victoria sa občas mihla už aj v prvom a druhom dieli, no ako postava nedostala veľa priestoru. Až v Zatmení sa autorka rozhodla, že jej dá šancu sa poriadne ukázať a vymyslela to úplne bravúrnym spôsobom. Victoria začne premieňať obyčajných ľudí, mladých študentov, chlapcov a dievčatá na upírov, ktorí sa však nevedia kontrolovať, nemajú dostatoční výcvik a jediné na čo myslia je ľudská krv a pomsta. Cullenovci sa im musia postaviť a musia ochrániť Bellu za každú cenu.

Kniha bola opäť napísaná vynikajúco a presne sa potvrdilo, čo som vám spomínala v recenzii na druhý diel. Že Stephenie sa potrebuje najskôr vypísať a potom to už pôjde samo. Zatmenie som začala čítať až neskoro v noci a knihu som čítala až do rána. Nemohla som sa od nej odtrhnúť! Dej sa tak plynul ťahal dopredu, že sa kniha čítala v podstate sama. Žiadne zbytočné blbosti a hlúposti, ktorými by vás autorka zaťažovala, alebo by vám chcela skaziť čítanie. Aj keď má kniha vyše 500 strán, vôbec mi to tak nepripadalo a kniha by mohla mať kľudne aj o pár strán navyše. Zatmenie je predposledný diel tejto série, no vôbec som nemala pocit, že by sa dej nejakým spôsobom uzatváral alebo že by bolo v knihe niečo, čo by naznačovalo, že sa blíži už koniec. Situácia sa naopak o dosť skomplikovala, opäť sa udialo mnoho zaujímavých zvratov a Stephenie určite má ešte čo ponúknuť.

"V náhlom tichu, ktoré nastalo, keď utíchol rev motora, som počula jeho povzdych."

Počas čítania knihy mnou lomcovali rôzne pocity - strach, napätie, úsmev na tvári, obavy a radosť z čítania. Naozaj sa niekedy cítim ako cvok pri čítaní kníh, keďže ich až moc prežívam. To isté sa mi stalo aj pri tejto knihe. Proste som ju miestami až moc prežívala. Autorka to totiž napísala tak dobre, že som mala pocit, že som sa sama ocitla v knihe a že som súčasťou príbehu. Len málo autorov dokáže písať tak živo, ale Stephenie je obrovský spisovateľský talent.

Tak isto sa kniha zase obohatila aj nových hrdinov. Okrem Volturiovcov a vlkolakov sa na scéne objavili opäť nové postavy, ktoré skomplikovali dej. Väčší priestor dostali aj jednotliví členovia Cullenovcov a Bella už konečne dostala rozum. Je jasné, že jej postava sa asi nikdy úplne nezmení, no musím uznať, že aspoň robí poriadne pokroky a bolo vidno, že rastie do krásy. Vôbec nezávidím Kristen Stewart, že musela zahrať taký ťažký, veľmi sa podceňujúci a každým dielom sa vyvíjajúci charakter.

Mnohí z vás ste sa ma na Facebooku pýtali, aké sú knihy v porovnaní s filmom. Zatiaľ čo prvý diel sa mi sfilmovaný páčil najmenej, ďalšie diely už boli lepšie. Hneď potom čo dočítam niektorý z dielov Twilightu si pustím filmík a porovnávam knižné spracovanie s filmovým. Zatiaľ čo pri Súmraku sa mi páčila viac kniha, pri Nove ma oveľa viac zaujal film. Zatmenie by som zhodnotila zhruba rovnako, skvelo bola spracovaná aj kniha aj film. Aj keď mnoho krát sú hereckí predstavitelia našich hrdinov kritizovaní, ja som bola s hereckým obsadením spokojná. Odporúčam vám preto pozrieť si aj film, no ešte pred tým si prečítať knihu.

Zatmenie hodnotím veľmi pozitívne a knihe nemám čo vytknúť. Páčilo sa mi jej spracovanie, to, že príbeh obsahoval množstvo akcie a prekvapivých situácii, že kniha vôbec nestagnovala, zaujala ma pútavým dejom a som rada, že sa Bellin charakter stále zlepšuje  a že je vidno, ako sa naše postavy každým dielom vyvíjajú. Stephenie posúva príbeh až nad hranicu dokonalosti a som presvedčená o tom, že posledný diel bude proste pecka!

"Keď som si vyčistila zuby a prezliekla som sa, schmatla som z obrovskej postele nadýchaný perový vankúš a zlatú prikrývku som pretiahla cez gauč."

Kniha bola proste vynikajúca, úžasná, skvelá, wau, mega a jej dávam plný počet lajkov. Mrzí ma, že ma čaká už len jeden diel, no veľmi rada by som dala šancu aj novele ku knihe Zatmenie, ktorá sa volá Krátky druhý život Bree Tannerovej a zachytáva život upírky, ktorú vytvorila Victoria a ktorá nechcela ani bojovať, no nemala proste na výber.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran. Knihu nájdete TU.  

6 komentárov:

  1. Som rada, že niesom jediná čo ešte obľubuje Twilight.. v poslednej dobe sú ľudia proti Twilightu ehmm zaujatý :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Taky se mi Zatmění moc líbilo! :) Pěkná recenze. Překvapuje mě, kolik jsem toho z děje už zapomněla. Je to už několik let, co jsem celou tetralogii četla. Asi si dám brzy re-reading :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem aj ja som si skoro nič nepamätala podľa filmov :)

      Odstrániť
  3. Zatmenie je najlepšou časťou zo všetkých.! Tak ako kniha, tak aj film. Knihy som čítala pred rokom a filmy som si pozrela znovu len pred 2 týždňami, no dostala som chuť si knihy prečítať ešte raz. :D Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som rada ! Pre mňa vedie posledný diel jednoznačne :)

      Odstrániť