štvrtok 8. apríla 2021

Krvavá dedička - Amélie Wen Zhao

 Bude silnejšie svetlo alebo tma?

V Cyrilskej ríši je mágia považovaná za podradnú a nevítanú. Kto ňou vládne, je zotročený. Nik nesmie zistiť, že korunná princezná Ana ovláda krv v živých bytostiach. Ak sa chce pomstiť za vraždu otca a očistiť svoje meno, potrebuje mocného spojenca. A len jediný človek je dostatočne šialený, aby sa k nej pridal – pán podsvetia Ramson. Aj ten však hľadí najmä na svoje vlastné plány. Podľahne Ana mámeniu temného podsvetia alebo v nej zvíťazí kráľovská krv, ktorá túži po spravodlivosti?
Krvavá dedička opantala celú knižnú sféru. V poslednej dobe fantasy nie je u mňa žáner číslo jedna a veľmi zvažujem, či sa do nejakej série alebo knihy pustiť. Túto knižku som si však nemohla nechať ujsť. Hneď na úvod musím poznamenať, že obálka je naozaj nádherná a rozhodne upúta pozornosť. Čo sa týka deja, tam to až také očarujúce nebolo. Hlavnou hrdinkou je Ana. Princezná, ktorú nečaká pokojný a pohodový život, ale boj o ten vlastný. Pred jej očami zavraždia kráľa, jej otca. Aby toho nebolo málo, obvinia ju z vraždy a ona musí utiecť. Avšak, vyznať sa mimo paláca je o niečo ťažšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, a preto Ana potrebuje pomoc. Tú jej ponúka Ramson - pán podsvetia. Teda bývalý pán. Niektoré veci poriadne pokazil a teraz si potrebuje napraviť povesť. A práve na to mu perfektne poslúži Ana. Alebo aj nie?

"V odtieňoch sivej. Prečo jej to znelo povedome? Ľudia existujú len v rôznych odtieňoch sivej..."

Kniha je písaná v tretej osobe v dvoch pohľadoch. Príjemne ma prekvapilo, že sa autorka rozhodla pre striedavý pohľad a určite som ho ocenila. Každá z týchto postáv je úplne odlišná. Zatiaľ čo Ana pôsobí až naivným dojmom, Ramson je skôr sebecký egoista, ktorý sa nebojí ukázať svoju pravú tvár. Spolu vytvorili zaujímavé duo. Každý mal svoje poslanie, ale istým spôsobom ich spájalo niečo temné a magické. Práve mágia mala byť kľúčovým prvkom knihy. Mala som však pocit, že autorka okolo nej vytvorila príliš veľa teórie a len vo veľmi malej miere ju zapojila aj do deja. Čakala som, že sa jej Amélie viac povenuje. Bohužiaľ sa tak nestalo. Ana má výnimočné schopnosti spojené s krvou, ale tie sú podávané takým chaotickým spôsobom až máte problém sa v deji vyznať. Mám pocit, že autorka chcela do deja vniesť toho oveľa viac, ako dokázal zniesť. Jednotlivé myšlienky boli síce originálne, ale neboli dotiahnuté do konca. Práve v tomto prípade sa opäť ukázalo, že menej je niekedy viac. Nie vždy je najlepšou cestou prekombinovať zápletku. Niekedy je lepšie nechať si pár správnych ťahov v rukáve a uplatniť ich radšej v iných dieloch. Mala som pocit, že autorka v tomto prípade pospájala snáď všetko, čo našla v iných fantasy knihách. Aj napriek tomu, že jej nechýbalo originálne spracovanie už známych námetov, predsa len chýbal poriadok, ktorý by dodal dejú správnu ladnosť a pútavú čitateľnosť.
 
"Vykúpenie bolo niečo, čo si Ana musela zaslúžiť. Predtým, ako bude môcť bojovať za iných, potrebovala odpustiť sebe."
 
Veľkým plusom bola chémia medzi hlavnými postavami. Oceňujem romantickú zápletku, ktorá nebola plná klišé, ale naopak, niekedy som mala pocit, že možno ani nemôžeme nejakú romantickú líniu očakávať a ocitneme sa skôr na úrovni priateľstva. Ana ani Ramson neboli povrchní, plytkí, zdanlivo dokonalí hrdinovia. Mali svoje chyby, konali spontánne, často bez premysleného plánu a práve to im dodávalo dôveryhodnosť. Častým fenoménom nielen fantasy, ale aj iných žánrov sú dokonalé postavy bez chýb, ktoré sú až také dokonalé, že autorom neveríte ani jedno slovo, ktoré napíšu. V tomto prípade však nie. Sama som bola prekvapená, ako si ma postavy získali. Mali obrovský potenciál, ktorý však nebol využitý. Magický svet bol síce úžasný, ale chýbala mu hĺbka a prepracovanosť. Tú radšej autorka zapojila do citátov, ktorými knihu obohatila. Myšlienky sú naozaj krásne a mnohé z nich stoja za poznačenie. 

Koniec knihy ma doslova šokoval, skoro zvalil z gauča a donútil si aj ponadávať. Aj napriek viacerým negatívam, ktoré som pri čítaní objavila, ma koniec zasiahol na toľko, že mi zvedavosť nedovolí nevziať do ruky aj ďalší diel. Možno som mala príliš veľké očakávania, keď som sa do knihy púšťala. Popri tom množstve fantasy kníh, ktoré zdobia pulty kníhkupectiev je naozaj ťažké, nájsť tú správnu. Krvavú dedičku by som zhodnotila ako obrovský fenomén, ktorý si ma nezískal. Motívy boli obohrané, potrebovali väčší šmrnc, mágia bola nerozvinutá a nedosiahla ani zďaleka taký rozmer, ako by si zaslúžila. Aj napriek tomu, že zápletka viackrát zastagnovala, postavy si ma získali. Boli jedinečné, ľudské, silné charaktery, ktoré si plnili svoje ciele a nepoddali sa iba naivnej romantickej zápletke. Pevne verím, že sa autorka zo svoj chýb poučí a druhý diel bude ešte lepší ako prvý.
 
Celý čas som balansovala medzi kladmi a zápormi. Raz prevažovalo jedno, raz druhé. Preto som sa nakoniec rozhodla pre tri lajky. Viem, že je v dnešnej dobe mimoriadne ťažké prísť s niečím naozaj originálnym, keďže knižný svet už má naozaj všetko, aj napriek tomu mám však nádej v jedinečné príbehy. Pokiaľ máte radi fantasy, určite dajte tejto knihe šancu a verím, že sa vám zapáči ešte viac ako mne.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára