utorok 9. februára 2021

Katharine McGeeová - Americká princezná

Byť princeznou niekedy nie je vôbec jednoduché.

Intrigy. Škandály. Zakázané romániky. Taký je život americkej kráľovskej rodiny.


Keď v 18. storočí Američania získali nezávislosť, nezvolili si Georgea Washingtona za prvého amerického prezidenta, ale vymenovali ho za amerického kráľa. Vitajte v súčasnosti. Korunná princezná Beatrice odjakživa rozumela svojej úlohe vo svete – je nástupníčkou amerického kráľovského trónu a život má naplánovaný do poslednej bodky. Vždy musí byť dokonalá, vždy usmiata, vždy vzorom Ameriky. S týmto osudom by sa zmierila, keby sa šialene nezamilovala do niekoho, s kým nikdy nebude môcť byť. 
Témy z kráľovského prostredia sú snáď nesmrteľné a mám pocit, že nikdy nevyjdu z módy. Po veľkom úspechu seriálu Crown, ktorý môžete poznať z Netflixu, ako by autorky opäť našli druhý dych v tejto téme. Priznám sa, že na prvý pohľad ma zaujala kniha najmä obálkou, pretože anotácia je pomerne všedná a nezdalo sa mi, že by kniha mohla priniesť niečo nové. O to viac som bola zvedavá, aká bude moja reakcia po prečítaní.
 
"Tu vnútri boli len chlapec a dievča, ktorí sa bozkávajú počas snehovej búrky."
 
Amerika nevedie množstvo konfliktov ohľadom prezidenta, pretože na čele stojí kráľovská rodina. Novou kráľovnou a najbližšou následníčkou trónu je Beatrice. Tá sa na svoju novú úlohu vôbec neteší, pretože to znamená, že príde aj o posledné kúsky slobody, ktoré jej ešte ostali. Samantha, mladšia sestra Beatrice, si užíva bezstarostnosť princeznovania a spolu so svojím bratom a zároveň dvojčaťom Jeffom stále niečo vymýšľajú. Okrem toho každý z nich rieši nejaké ľúbostné pletky a my sa tak ocitáme v strede diania viacerých milostných zápletiek. Zo začiatku som si myslela, že sa príbeh bude sústreďovať výhradne na Beatrice. O to milšie prekvapená som bola, keď som zistila, že sa v príbehu striedajú až 4 rôzne pohľady. Jeden patril Beatrice, jeden Samanthe, jeden Nine - najlepšej kamarátky Samanthy, ktorá síce nemá urodzený pôvod, ale celý život sa pohybuje v kráľovskom prostredí a Daphne, ex- priateľky Jeffa, ktorá predovšetkým chce získať kráľovský titul. Každá z týchto postáv je iná, niektorá vám sadne trošku viac, iná možno menej. Kapitoly z ich pohľadov sa plynulo striedajú a majú len pár strán. Málokedy sa môžeme stretnúť až s takým širokým záberom rozprávania, keďže v súčasnosti je mimoriadne obľúbené skôr duálne rozprávanie príbehu. Všetky príbehy si razia svoju cestičku, ale zároveň sú aj prepletené a na konci vytvoria zaujímavý záver. Zo začiatku sa mi kniha čítala ťažšie, mala som pocit, že sa autorka až príliš sústreďuje na vykreslenie charakterov postáv, no postupne sa dej plynulo rozbehol. Začiatok by mohol byť rozhodne kratší a uvedenie do deja rýchlejšie.

Intrigy, klamstvá, tajomstvá, túžba po moci, no hlavne veľa románikov. Asi tak by sa v skratke dal charakterizovať dej. Mala som pocit, že som sa ocitla v nejakej mexickej telenovele, akurát, že s kráľovským členmi. Nechýbalo ani také klasické klišé, našťastie v takom správnom pomere, ktorý evidujete, ale nerozčuľuje vás. Aj napriek tomu, že príbeh neprináša nič nové, čo by ste už nepoznali z iných kníh, či filmov, predsa len sa čítal celkom dobre. Klamala by som, keby som povedala, že som bola z knihy úplne unesená, pretože som nemala problém ju odložiť nabok a vrátiť sa k nej až po pár dňoch. Aj napriek tomu však obsahovala momenty, ktoré so mnou dokázali otriasť alebo chytiť ma za srdce. Kniha je veľmi často prirovnávaná ku Selekcii a je pravda, že isté podobné momenty tu boli. 
 
"Chuderka Popoluška, pomyslela si Daphne namyslene. Pozor na to, komu dôveruješ. Možno na ten bál nakoniec nebudeš mať v čom ísť."

Americká princezná patrí medzi YA knihy, no rozhodne môže zaujať širokú škálu čitateľov. Nenáročný príbeh s rozvitou ľúbostnou zápletkou vám zamotá myseľ a prinesie pohodové čítanie. Aj napriek tomu, že sa v knihe ocitlo pár slabších momentov a dej ma do seba úplne nevtiahol, predsa len vám toto dielko odporúčam. V Amerike už vyšiel druhý diel a pevne verím, že aj my sa ho dočkáme čo najskôr. Koniec priniesol mnohé zvraty a nechal otvorené miesta, ktoré si zaslúžia pozornosť.
 
Váhala som, koľko udeliť lajkov, ale nakoniec ostanem pri troch. Pevne verím, že pokračovanie bude ešte lepšie a zaslúži si odo mňa vyšší, možno aj plný počet lajkov. Pokiaľ máte radi príbehy z kráľovského prostredia a páčila sa vám Selekcia, rozhodne dajte šancu tomuto dielku.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Toto evidujem už dlhšie a keďže som veľký fanúšik Selekcie, tak takéto princeznovské knihy ma vždy zaujmú. Trochu sa bojím, že to bude moc všedné, preto som si to ešte nekúpila, ale že sa tam striedajú 4 kočky, to som nevedela a to je asi ten element, kvôli ktorému si to chcem teraz už prečítať na 100% :) Dikičko.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak sa ti páčila Selekcia, určite sa ti bude aj táto kniha. Mňa veľmi potešilo striedanie pohľadov, príbeh mal tak naozaj rýchly spád :)

      Odstrániť