streda 7. marca 2018

Replika - Lauren Oliverová

Dve dievky. Dva príbehy. Jeden román.

Lyřin příběh začíná v institutu ukrytém na soukromém ostrově poblíž pobřeží Floridy. Zdálky je to krásné, klidné místo, ale vojenské stráže v ochranných oblecích za zamčenými dveřmi vypovídají o něčem jiném. Institut je ve skutečnosti tajné výzkumné zařízení, kde se rodí, vyrůstají a jsou studovány tisíce replik čili lidských modelů. Když se institut stane terčem nečekaného útoku, dvěma mladým experimentálním subjektům – Lyře čili číslu 24 a chlapci známému pouze jako číslo 72 – se podaří utéct. Gemma strávila celý život po nemocnicích. Je to osamělá náctiletá dívka, která zná pořádně pouze domov, školu a svou nejlepší kamarádku April. Ale po tom, co ji málem unese cizinec, který tvrdí, že ji zná, začne Gemma vyšetřovat historii své rodiny a zjistí, že její otec měl podivnou spojitost s tajným výzkumným insitutem. Dívka touží po odpovědích, a tak cestuje na Floridu… a narazí tam na dvě repliky a úplně novou řadu otázek.
 
Lauren Oliverová je veľmi talentovaná spisovateľka, ktorá ma na konte nejedno úspešné dielo. Keď som zistila, že od nej vyjde ďalšia kniha, hneď som sa potešila. Replika ma zaujala na prvý pohľad, keďže som sa ešte nestretla s knižkou, ktorá by bola napísaná takýmto štýlom. Od Lauren som už mala možnosť prečítať si jej knihy Panika, Kým dopadnem či sériu Delírium. Keďže ma tieto tituly zaujali a považujem ich za veľmi dobre napísané, bola som zvedavá, čo ponúkne Lauren tentokrát. 


"Necítila fyzickou bolest, a přesto měla pocit, jako by se v jejím těle něco změnilo, jako by jí někdo dal do hrudi trubičky a všechno se v ní pomotalo."


Replika je vlastne jedna kniha, jeden román, ktorý v sebe skrýva dva príbehy. Najskôr som si myslela, že pôjde len o duálne rozprávanie, keď sa postavy budú striedať, každá nám povie svoj príbeh a potom sa zrazu niekde v tom všetkom stretnú. OMYL. Replika je oveľa prešpekulovanejšia. Z jednej strany totiž môžete čítať príbeh Lyry a z druhej strany príbeh Gemmy. Pravdu povedať, ešte som sa s takto koncipovaným príbehom nestretla a bola to pre mňa zaujímavá zmena. Najskôr som sa ani nevedela rozhodnúť, do ktorého sa pustím skôr, či v tom nie je nejaký háčik, či nie je presne dané, ktorý musím začať čítať ako prvý, no nakoniec to u mňa vyhrala Lyra, pretože mi tak kniha proste pasovala do ruky. Obe ženské hrdinky sú proste skvelé. Ani s jednou z nich som nemala problém a každá si ma niečím získala. Tým, že boli naozaj rozdielne, nepôsobili príbehy len ako fádne kópie. Pravdaže, niektoré scény a dialógy sa opakovali, čo je normálne, no narozdiel od klasických prerozprávaní príbehov, kde máte doslova a do písmená len to isté, čo ste už raz čítali, len z pohľadu inej postavy, v tomto prípade sa v podstate každý príbeh vyvíjal individuálne a potom sa v istých miestach preťal. Zo začiatku to možno vyzerá trošku zložito, no verte mi, iba sa to tak javí a vy sa rýchlo začítate. Miestami sa mi síce stalo, že som sa niekde v príbehu stratila, no vždy som sa dostala nakoniec na správnu koľaj. Autorka má dej premyslený do úplných detailov, naozaj si príbeh poctivo premyslela, no občas som mala pocit, že sa v niektorých veciach predsa len zamotala a mohla im venovať trošku väčšiu pozornosť. Už som si pri nej zvykla, že zo zdanlivo jednoducho vyzerajúceho príbehu dokáže vytvoriť premyslenú a prepracovanú konšpiračnú spleť informácií a tajomstiev a je len na vás, či sa v tom všetko stratíte alebo udržíte s Lauren krok a naplno sa vžijete do jej diel. Inak tomu nebolo ani v tomto prípade. Všetko do seba zapadlo ako skladačka, dej bol zamotaný, nepredvídateľný, autorka vás vťahovala ešte hlbšie do najtajnejších kútov svojej fantázie a zatiaľ čo vy ste márne hľadali odpovede aspoň na niektoré otázky, ona sa s vami nemaznala a doniesla na scénu zase ďalšie otázky a tajomstvá. Keď sa pustíte do druhého príbehu, už sa vám bude čítať o niečo ľahšie, pretože budete mať akú takú predstavu, čo sa práve deje. Oceňujem, že sa Lauren odhodlala siahnuť aj po niečom takomto a vytvorila tak zaujímavý, netradičný príbeh, ktorý rozhodne zaujme.

"Čas přestal existovat, existovala jen změna, jen rotující atomy, jen Gemma, Pete, Rick Harliss a láska tak překroucená, nedokonalá a slepá, že se jí nedalo říkat jinak než víra."


Už po pár stranách ma napadlo, že by bolo skvelé, keby sa tento príbeh sfilmoval. Nápad je naozaj dobrý, niekedy sa až čudujem, kde Lauren na toto všetko chodí. Musím sa však priznať, že miestami som mala pocit, že príbeh zastagnoval alebo autorka niečo perfektne rozbehla a potom zrazu nastal trošku útlm, trošku sa zamotala v tom, čo ide čitateľovi povedať a potom sa zase rozbehla. Našťastie, takýchto pasáží bolo v celom diele len veľmi málo a ja som si ho i napriek tomu dokázala užiť. Mojou srdcovkou však naďalej  zostáva kniha Kým dopadnem. Tá si ma neskutočne získala, autorka ňou nasadila laťku poriadne vysoko a nie som si istá, či ju niečím ešte prekoná. Replika mala potenciál na to, aby toto dielko tromfla, no nevyužila ho v plnej miere. Je však evidentné, že sa Lauren v podobných témach vyžíva a neviem si predstaviť, že by písala niečo iné. Pohrá sa s vašimi zmyslami, donúti vás nad mnohými vecami premýšľať, niekedy vás zaskočí svojou úprimnosťou a tým, že sa nebojí povedať svoj názor, vykresliť realitu aj v tom negatívnejšom svetle. 


Aj napriek pár chybičkám krásy dávam predsa len štyri lajky. Za skvelý nápad a spracovanie by bol hriech dať autorke menej. Som veľmi zvedavá, čo si na nás ešte v budúcnosti pripraví. Pokiaľ ste od autorky ešte nič nečítali, je načase to zmeniť a Replika je skvelým titulom, ktorý vás rozhodne navnadí aj na ďalšiu autorkinu tvorbu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Kniha vypadá zajímavě. Knihy této autorky sice znám, ale ještě jsem nic nečetla. Hezká recenze :)

    everyday-lifecz.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť