štvrtok 15. februára 2018

Liane Moriartyová - Kto je bez viny

Kto za to vlastne môže?

Sam a Clementine vedú príjemný, veľmi rušný život. Majú dve malé dcérky, Sam práve nastúpil do vysnívaného zamestnania, bohémska čelistka Clementine sa pripravuje na životne dôležitý konkurz. Ak existuje niečo, na čo sa môžu spoľahnúť, potom sú to práve oni dvaja a ich vzťah. Clementine a bezdetná účtovníčka Erika sú staré priateľky. Stačí jeden pohľad a nemusia si nič hovoriť. Ich vzťah je však dosť zložitý, Erika bezhranične obdivuje Clementine a tej to už tak trochu prekáža. Takže keď ich Erika na poslednú chvíľu pozve na grilovačku u susedov Tiffany a Vida, na ktorú sa chystá s manželom Oliverom, Clementine a Sam neváhajú. Susedia sú zaujímaví a milí ľudia, tiež majú dcérku, a tak veria, že spoločne sa budú cítiť príjemne. Ale niečo sa prihodilo. Prešli dva mesiace a oni si stále kladú otázku: Čo by sa stalo, keby sme tam nešli? A najmä: Čia je to vina?


Liane Moriartyová má na konte pár naozaj skvelých kúskov. Okrem toho, že si získala svojimi knihami srdcia zahraničných čitateľov, kde dokonca jej kniha natoľko zaujala, až sa z nej stal mini seriál, dokázala vďaka svojmu prepracovanému štýlu preniknúť aj k nám. Pravdaže, jej diela zaujali aj mňa a keď mám chuť siahnuť po titule, ktorý sa nebojí hovoriť o skutočnom živote a spojiť ho s nejakou tou fikciou, vždy rada siahnem práve po jej tvorbe. Preto som ani na sekundu neváhala, či si prečítam jej novinku Kto je bez viny. Musím sa priznať, že ma zatiaľ svojou anotáciou zaujala najviac zo všetkých a bola som zvedavá, či si ponechá svoju kvalitu. Latku nasadila poriadne vysoko a rozhodne nebude jednoduché ju udržať.

"Uložila si to do pamäti na neskôr."

Vyzerá to úplne nevinne. Kamaráti, deti, pes, grilovačka - príjemné poobedie strávené s ľuďmi, ktorých máte radi. Všetko by bolo skvelé, v podstate úplne normálne, až kým sa nestalo TO. A práve tým sa náš príbeh poriadne zamotá. Okrem toho, že riešime, čo sa stalo v to osudné poobedie, postupne vyplávajú na povrch aj rôzne iné tajomstvá - Sam a Clementine ani zďaleka nemajú také dokonalé manželstvo ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, Tiffany a Vid sa snažia prísť na to, prečo sa ich dcéra správa tak čudne, Erika a Oliver zase riešia problémy jej matky. Každý z nich si nesie nejaký svoj kríž a s niečím bojuje. Okrem hlavnej dejovej línie, keď sa snažíme zistiť, čo sa vlastne presne stalo, ako a prečo sa to stalo, sa rozvíja aj množstvo ďalších vedľajších línií, ktoré nám lepšie umožnia pochopiť celú situáciu. Práve toto mám na Liane strašne rada. Dokáže navzájom všetko tak prepojiť, že je to až nemožné. Keď si aj myslíte, že je nejaká informácia nepodstatná, ona vás presvedčí o tom, že zapadá do skladačky úplne dokonale. Navyše jej príbehy nie sú vôbec prvoplánové, ale naozaj dokonale premyslené. Vždy sa snažím aspoň predvídať, akým smerom by sa príbeh mohol posúvať, no v tomto prípade som sa často ani neodvážila na to pomyslieť. Tak isto bolo skvelým ťahom aj striedanie časových úsekov. Prítomnosť bola doplnená útržkami z minulosti úplne dokonale a celkovo to ešte viac umocňovala atmosféru tajomna. Miestami som bola až nervózna z toho, že som chcela čo najskôr zistiť ako to vlastne bolo a priala som si, aby mi autorka aspoň niečo bližšie objasnila. Pravdaže, udržať čitateľa v napätí - to je to, čo ide Liane úplne perfektne. Dokázala to nielen pri svojich predošlých tituloch, ale aj pri tomto kúsku. 

"Vrátila sa do postele a skryla sa pod prikrývkou ako malé dieťa, ktoré sa skrýva pred búrkou."


Často som sa stretla s názormi, že autorka nepredviedla úplne, čo dokáže a že sa jedná o jej najslabší kúsok. Ja si to však vôbec nemyslím. Zápletka bola vymyslená bravúrne, príbeh nestagnoval, plynulo sa posúval dopredu, nechýbala perfektne vymyslená rodinná atmosféra, komplikované vzťahy, zaujímavé postavy a do detailov premyslené charaktery. Kto je bez viny obsahuje všetky parametre, ktoré musí dielo spĺňať na to, aby sa mi páčilo. Tak isto oceňujem, že sa nesústreďuje len na romantickú líniu, ale najmä na rodinné vzťahy. Mnoho autorov sa snaží v dnešnej dobe venovať tomuto žánru, no mne to príde len ako umelá napodobenina seriálov ako Krok za krokom alebo V siedmom nebi. Liane ma však presvedčila o tom, že písať naozaj vie a v tomto žánri je veľmi dobrá. Mám pocit, že s každým jej ďalším dielom, ktoré sa mi dostane do rúk, posúva svoju latku o niečo vyššie a som veľmi zvedavá ako ďaleko to dotiahne. Knihy s rodinnou tematikou nečítam až tak často práve pre dôvody spomínané vyššie, Liane je však pre mňa zárukou kvality a po jej tituloch sa nebojím siahnuť.


Nemôžem dať nič iné než plné hodnotenie. Aj napriek mnohým negatívnym hodnoteniam, ja som bola spokojná a rozhodne vám tento titul odporúčam všetkými desiatimi.


https://www.bux.sk/knihy/391868-kto-je-bez-viny.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára