streda 24. mája 2017

Tady končí svět - Amy Zhangová

Ako dobre ju v skutočnosti poznal?

Známe své přátele doopravdy? A známe vůbec sami sebe?

Janie a Micah, Micah a Janie. Tak to bylo už od základní školy, kdy se Janie přistěhovala do domku vedle Micaha a stala se z nich nerozlučná dvojice. Janie tvrdí, že Micah je všechno, co ona není. Micah je stydlivý, ona společenská. Micah miluje hudbu, ona výtvarné umění. A jejich přátelství je perfektní – až na jediný háček, nikdo se o něm nesmí dozvědět. Jednoho dne se ale Janie ztratí a Micah začne pochybovat o všem, co si o své nejlepší kamarádce myslel. Jaká byla doopravdy? A proč zmizela? 

Tady končí svět je novinka z pera pomerne neznámej autorky, ktorá u nás vyšla len prednedávnom. Už podľa anotácie ma kniha zaujala, mám však také tušenie, že podobných kníh môžeme v najbližšej dobe očakávať viac, keďže mi už na prvý dojem pripomínala knihu Mŕtve dievča neklame (13 reason why), ktorá sa teší veľkej popularite a inak tomu nie je ani v prípade seriálu. Ja sama som knihu ešte nečítala, preto sa nedovážim hodnotiť, či naozaj tú istá spojitosť, inšpirovanie sa nápadom bude, ale na prvý dojem sa asi všetci zhodneme, že námety sú si blízke.

"Protože si myslel, že umře.
 Potom mě přišel navštívit."

Kniha opäť nie je vôbec jednoduchým, optimistickým čítaním, ale naopak silným príbehom, ktorý dokáže chytiť za srdce a prebudiť vo vás rozličné myšlienky. Opäť sa stretávam s rozdelením na isté vrstvy, na tie populárnejšie a na tie, ktoré sú už populárne o niečo menej. Janie a Micah obaja patri do rozličných skupín, no aj napriek tomu sú priatelia, našli si k sebe cestu, len to má určitý háčik - ich priateľstvo je tajné. Nám to môže pripadať úplne absurdné, prečo by sa mal niekto hanbiť za svojich kamarátov, no realita je, že aj v súčasnosti v zahraničí, a najmä USA či Veľkej Británii, je toto ešte stále bežný jav (na niektorých školách). Do príbehu som sa vedela vžiť, možno som úplne neuznávala takéto sa skrývanie, ale chápala som, prečo to obaja robia. Nemôžem však povedať, že by mi niektorí z nich výrazne prirástol k srdcu. Obe postavy som si určitým spôsobom obľúbila, ale nemôžem povedať, že by som im úplne fandila, skôr to bol taký neutrálnejší vzťah. Čo sa mi málokedy stáva je, že som často v priebehu diania menila svoj názor na nich - na tom by nebolo nič nezvyčajné, keby sa moje pocity doslova nemenili na skoro každej piatej strane a ja som si po prvej polovici nebola už ani istá, čo si mám o kom myslieť. Autorka podľa mňa vytvorila naozaj zaujímavé, ale zároveň aj komplikované charaktery, pri ktorých vám chvíľku potrvá, kým ich pochopíte. Čo mimoriadne oceňujem je, že bol príbeh vyrozprávaný z oboch pohľadov - Janie nás držal v minulosti ešte pred tajnou udalosťou, Micah nám zase približoval situáciu po tom, ako Janie zmizla. Bolo zaujímavé sledovať ako sa tieto dve línie prelínajú a retrospektíva podľa mňa dokáže skvelo oživiť príbeh. V tomto prípade zohrala mimoriadne dôležitú úlohu, keďže vďaka nej sme práve pochopili prečo sa mnohé veci stali. 

"Bylo nebylo, jedna princezna vypila pár skleniček jablečné vodky. Pak jich vypila ještě pár a usnula."

Okrem toho má autorka podľa mňa naozaj jedinečný štýl písania, keďže som mala pocit, že nejde o typický epický príbeh, ale ako keby sa do jednotlivých viet snažila zakomponovať verše. Množstvo viet totiž bolo napísaných naozaj pekne, hlboko, ako keby sa snažila do vás dostať čo najviac pekných, hlbokých myšlienok. Keď počujete pojem krásna literatúra, možno je niekedy ťažké zaradiť do nej určité diela, možno si sami pod týmto pojmom predstavíte niečo iné, pre mňa však napríklad aj takéto dielo pokojne mohla zapadať do tejto kategórie (aj keď by ma asi na Teórii literatúry vyhodili von oknom). V mnohých recenziách som sa dočítala, ako kniha je zárukou napätia - úplne sa s tým nestotožňujem, keďže, áno, autorka vás v podstate drží v napätí, čo sa vlastne stalo, ale skôr by som povedala, že to hraničí so zvedavosťou ako so strachom a bolo mi klamstvo tvrdiť, že tu bolo kope napínavých scén. Autorka sa s dejom pekne pohrala, na správnych miestach pridala nejaký zvrat, no často som neostala až taká oslnená, ako by som pravdepodobne mala byť. Kniha sa mi čítala skvelo, na konci som zostala prekvapená, keď som sa vlastne dozvedela, čo bolo podstatou celej zápletky, ale nepovedala som si wau, to bolo fakt skvelé alebo podobne. 

Nesmiem zabudnúť ani výňatky z Janinho denníka, ktoré príjemné dopĺňajú celú knihu a prispievajú k jej oživeniu. Tak isto je skvelo zvládnutá aj po grafickej stránke, keďže nechýbajú rôzne originálne ilustrácie, kresby, už samotná obálka pôsobí trošku netradične a myslím, že zaujme na prvý pohľad. Už som spomenula aj krásne vety, ale celkovo aj príbeh sa nebojí pozrieť na zložitejšie témy ako je šikana, odsudzovanie, depresie, zneužívanie, ale celkovo aj priateľstvo, láska. 

Nakoniec som sa rozhodla pre štyri lajky práve pre dôvody spomínané vyššie - na jednej strane som si čítanie užila a kniha bola napísaná naozaj veľmi dobre, no na druhej sa po jej prečítaní nedostavil taký wau efekt, aký mám často v prípadoch, keď dám plný počet lajkov. Knihu vám však rozhodne odporúčam, myslím, že by sa vám mohla zapáčiť ešte viac ako mne. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

1 komentár:

  1. Moc pěkná recenze :) Kniha vypadá celkem zajímavě, připisuji si ji na svůj nekonečný wishlist :)

    OdpovedaťOdstrániť